Google en Apple zijn druk bezig met de ontwikkeling van een auto die helemaal uit zichzelf rijdt. Ik mocht een week sturen in de nieuwe Mercedes-Benz C 200 Estate.
En ik kan je vertellen dat Mercedes-Benz ook al een heel eind op de autonome weg is. Mercedes heeft de veiligheidssystemen systemen Intelligent Drive genoemd en ik hoefde af en toe alleen maar aan het stuur te draaien. Het werd een zeer relaxed weekje.
Veel prikkels van veiligheidssystemen
De veiligheidssystemen geven echter wel een hoop prikkels, tenminste als je ze allemaal aan hebt staan. De auto waar ik mee reed was voorzien van alle mogelijke snufjes. Als je wordt ingehaald of je wilt te snel invoegen en er zit een auto in je dode hoek, dan gaat er een rood lampje branden in je buitenspiegel en krijgt je een akoestisch signaal te horen. Zit je te dicht op je voorganger, dan gaat er een rood lampje op je dashboard branden. Zit je ongewenst over de witte lijn, dan trilt het stuur en grijpt het systeem in via eenzijdige remingrepen.
De systemen zijn er voor je eigen veiligheid, maar het is wel erg veel van het goede.
Daarnaast krijg je regelmatig de snelheid van de verkeersborden geprojecteerd in de Head Up Display (HUD). Kortom je wordt aardig geëntertaind onderweg. Het is allemaal in het kader van je eigen veiligheid, maar het is wel erg veel van het goede. Als je dan ook nog de Distronic Plus met stuurassistent en Stop & go pilot hebt, dan kun je op een veilige afstand het voorgaande verkeer volgen en de stuurassistent helpt de auto zelfs in flauwe bochten op de weg te houden. Dus Google en Apple opgelet, Mercedes-Benz is ook al een heel eind met de zelfrijdende auto. Gelukkig kunnen de systemen ook uit.
Middenklasse ontgroeid
Met al deze systemen heeft Mercedes-Benz zoveel stappen gemaakt ten opzichten van de vorige C-Klasse dat wat mij betreft een hogere aanduiding welkom is. D-Klasse had wat mij betreft gekund. Mercedes heeft recentelijk alle typeaanduidingen om gegooid, dit had er ook wel bij gepast. Alle gekheid op een stokje, deze C-Klasse is ten opzicht van het vorige model behoorlijk veranderd en bijna 10 centimeter gegroeid. Dat is te merken, zeker voorin. Achterin zou dat ook zo moeten zijn, maar ik heb wel eens ruimer gezeten achterin een D-segmenter.
Met de rugleuning neergeklapt ontstaat er een mooie grote vlakke laadruimte. De nieuwe C-Klasse Estate heeft maar liefst 10 liter bagageruimte meer dan zijn voorganger. De rugleuningen kun je met een druk op de knop elektrisch ontgrendelen, net als de achterklep. Dit doe je met een simpele voetbeweging onder de achterbumper.
Verder is de C-Klasse een stuk lichter en aerodynamischer geworden ten opzichte van het vorige model. Het dashboard ziet er prachtig uit, drie ventilatieroosters prijken prominent boven de middenconsole. Met daar nog boven, als een iPad vormgegeven, het scherm voor de navigatie en de boordcomputer. Verder zitten er weinig knoppen op het dashboard, alles wordt bediend via de draaiknop of het touchpad. Dat touchpad vergt wat gewenning, maar zodra je doorhebt hoe het systeem werkt, schrijf je je zelf overal naar toe. Het kan zelfs je handschrift lezen, erg prettig. Het hoogwaardige materiaalgebruik in het dashboard bevestigt het vermoeden dat je in een auto uit een hoger segment zit.
Verbruik lang niet gek
Ik reed in de C 200 met tweeliter turbo benzinemotor met 184 pk. Dat is ruim voldoende om mee te komen in het verkeer. Deze motor met stop/start-functie geeft ruim voldoende rijplezier en is nog zuinig ook. De opgegeven fabriekscijfers haalde ik niet, maar na 946 testkilometers en kwam ik uit op een verbruik van 7,1 liter op honderd kilometer.
Deze Mercedes-Benz C-Klasse is de middenklasse duidelijk ontgroeid.
Door de Agility Select-schakelaar in de middenconsole aan te tippen kun je een rijprogramma kiezen. Standje Eco, Comfort, Sport en Sport Plus als mede een individuele stand en de C-Klasse verandert van karakter. Maar uitgesproken sportief wordt de Benz nooit. En dat hoeft ook niet wat mij betreft. Deze auto is comfortabel, perfect voor lange trips en dagelijks gebruik. De 7G-Tronic automaat zorgt voor een vloeiende versnelling. Hij reageert snel en heerlijk soepel. Als je switcht tussen de rijprogramma’s dan veranderen de schakeleigenschappen ook.
Conclusie
De Mercedes-Benz C-Klasse is de middenklasse duidelijk ontgroeid. Weinig auto’s in dit segment kunnen tippen aan de lijst veiligheidssystemen en de fijne motor en transmissie. De dynamische uitstraling, mooie materialen en een modern dashboard geven je een echt ‘King of the Road’ gevoel zodra je instapt.
Technische gegevens
Brandstof: benzine
Energielabel: B
CO2 uitstoot: 130 g/km
Cilinderinhoud: 1.991 liter
Cilinders: 4
Max. vermogen: 135 kW/184 pk bij 5.5000 tpm
Max. koppel: 300 Nm. bij 1.200 tpm
Acceleratie: 0-100 km/h 7,5 sec
Topsnelheid: 233 km/h
Transmissie: 7-G-Tronic Plus (zeventraps automaat)
Gewicht: 1.405 kg
Prijs basisuitvoering: € 43.295
Prijs gereden uitvoering: € 67.123
Plus
+ mooie vormgeving
+ veel veiligheidssystemen
+ fijne en stille motor
+ degelijke bouwkwaliteit
Min
– met opties erg duur
– afleiding door veiligheidssystemen