Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Mercedes-Benz C 200

    Auto 31-03-2014Geen reacties

    Toen Mercedes in 1993 de populaire 190 verving met de eerste generatie C-klasse, vormde deze W 202 de basis voor één van de belangrijkste pijlers van het merk.

    Inmiddels is dit ‘instapmodel’ bij de vierde generatie aangekomen en zijn de vooruitzichten beter dan ooit. Wij reden de nieuwe C-klasse op eigen bodem voor een eerste kennismaking.

    Autotest Mercedes-Benz C 200Gegroeid

    ’s Werelds oudste autofabrikant heeft lange tijd de gewoonte gehad om nieuwe, vooruitstrevende technieken op het hoogste niveau te laten debuteren. In de S-klasse dus. Pas daarna kregen kleinere en minder prijzige modelseries mondjesmaat de beschikking over deze innovaties. Met de nieuwe generatie C-klasse (W 205) liggen de zaken echter anders, want dit is eigenlijk veel meer een kleine S-klasse.

    Niet alleen wordt een aantal belangrijke technische zaken met de S-klasse gedeeld, ook het uiterlijk is duidelijk een verwijzing naar ‘das beste’ wat Mercedes momenteel te bieden heeft. De nieuwe C-klasse is dan ook een stuk gegroeid, want de lengte is met tien centimeter toegenomen en in het interieur is meer ruimte dan voorheen. Het ademt overigens ook dezelfde sfeer als dat van de ‘S’ en daarmee wil Mercedes de nieuwe ‘C’ een voorsprong geven op de concurrentie.

    Autotest Mercedes-Benz C 200Comfortabel en rustgevend

    Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar dat de binnenruimte door zowel ontwerp als afwerking een belangrijke stap voorwaarts heeft gezet is direct duidelijk bij het instappen. Natuurlijk staat Audi bekend om de ongekend goede afwerking van het interieur en ademt de tegenhanger van BMW die lekkere sportiviteit uit, maar in de C-klasse krijg je nu precies wat je van een Mercedes mag verwachten. Een comfortabel en rustgevend interieur dat mooi vormgegeven is, zonder overigens direct gebukt te gaan onder een overdaad aan designgimmicks zoals bij sommige andere – voornamelijk niet Duitse – merken.

    Enorme behuizing

    Over het scherm voor navigatie en communicatie kan nog gediscussieerd worden, want dat is niet met veel zorg in de middenconsole geïntegreerd maar staat er eigenlijk gewoon bovenop. Dat heeft echter als voordeel dat dashboard en/of middentunnel hierdoor niet noodgedwongen van een enorme behuizing voorzien zijn. Een kanttekening die we wel moeten plaatsen bij het GPS-systeem is dat tijdens onze rit van ruim 150 kilometer door Nederland regelmatig nieuwe verkeerspleinen niet ‘herkend’ werden en sommige afslagen veel te laat werden aangegeven.

    Wellicht slechts een kwestie van een software update, zoals dat in oerdegelijk Hollands heet. Over het zitmeubilair kunnen we kort zijn: dat is prima in orde, ruim verstelbaar en biedt voldoende steun en comfort. Jammer alleen dat de bestuurdersstoel in de laagste stand voor ons gevoel nog altijd een paar tandjes te hoog staat, maar dat is een persoonlijke voorkeur omdat we graag laag en diep in de auto zitten.

    Autotest Mercedes-Benz C 200Dynamischer

    We noemde net al even een aantal karakteristieken van Mercedes, Audi en BMW en ook (zeker) voor het rijgedrag gelden specifieke verschillen. Mercedes heeft nooit gepretendeerd het sportiefste jongetje van de klas te zijn en doet dat ook nu niet. De C-klasse is echter met iedere generatie geleidelijk aan steeds dynamischer geworden waarmee het gevoel van zowel onderstel als stuurinrichting nu gewoon erg goed zijn en zeker niet onder doen voor de concurrenten.

    Toch is er nog altijd die typische rust en opnieuw een verbeterd comfortniveau wanneer de normale voortgang van het verkeer gevolgd wordt. Dan zijn ook de 1.991 cc viercilinder turbo en de zeventraps G-Tronic in hun element.

    Altijd voldoende trekkracht

    Voor een laag brandstofverbruik (of eigenlijk een lage CO2-uitstoot) wordt vlot opgeschakeld maar niet zo dat de aandrijflijn ‘dood’ lijkt te vallen. Er is met 300 Nm koppel vanaf 1.200 tpm altijd voldoende trekkracht beschikbaar om direct vlot te kunnen accelereren zonder dat de motor eerst in toeren gejaagd hoeft te worden door een automaat die twee of drie verzetten terugschakelt. Bij een aanzienlijk vlottere rijstijl is dat wel het geval, maar dan strookt het ook met de extra snelheid die geboden wordt en blijft het onderstel onverminderd in staat de auto keurig stabiel en neutraal door bochten te loodsen.

    Autotest Mercedes-Benz C 200Lage CO2-uitstoot

    Volgens de fabrieksopgave moet een gemiddeld verbruik van rond de 5,3 l/100 km mogelijk zijn waarbij 123 gram CO2 per kilometer uitgestoten wordt. Keurige waarden die in ons CO2-geobsedeerde land tot tevredenheid bij de boekhouder zullen leiden en die door Den Haag zelfs met een A-label beloond worden. De C 200 die wij reden valt in de categorie met 25 procent bijtelling, dus wie perse in de 20 procent categorie terecht wil komen moet voor de C 180 of de C 220 BlueTec gaan.

    Later dit jaar wanneer het aanbod verder uitgebreid wordt komen er, naast natuurlijk de estate en coupé, ook modellen met 14 procent bijtelling beschikbaar. De termen hybride en plug-in hybride gaan zelfs hun intrede doen bij de C-klasse dus Mercedes lijkt zich op alle vlakken meer dan goed voorbereid te hebben. Dat is voorlopig echter nog even niet aan de orde, maar de C-klasse is in zijn huidige vorm al zonder meer de beste optie die we in dit segment kunnen bedenken.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens

    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/25%
    Gem. verbruik: 5,3 l/100 km
    CO2 uitstoot: 123 g/km
    Cilinderinhoud: 1.991 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 135 kW/184 pk bij 5.500 t.p.m.
    Max. Koppel: 300 Nm bij 1.200 t.p.m.
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 sec.
    Topsnelheid: 235 km/h
    Transmissie: Zeventraps automatische transmissie
    Gewicht: 1.365 kg
    Prijs basisversie: € 36.995
    Prijs gereden uitvoering: € 42.635 (excl. opties)

    Plus
    + Comfortabel onderstel
    + Comfortabel interieur
    + Aandrijflijn

    Min
    – Wachten op 14 procent bijtelling
    – Verouderde kaarten navigatiesysteem

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz SL al 25 jaar tijdloos
    Next Article Autotest Opel Insignia 2.8 V6 Turbo OPC

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?