De titel van dit artikel geeft al veel geheimen prijs, maar nobody is perfect. Zelfs een Mercedes-Benz niet. Ik reed met de nieuwe A 250 vol opties en lekkers.
De meningen over het uiterlijk van de nieuwe A lopen uiteen. Persoonlijk vind ik ‘m stoerder geworden. Plattere, vierkantere en vooral modernere koplampen, strakke rechtere lijnen op de flanken en een iets bollere kont. De wijzigingen zijn detaillistisch, maar duidelijk zichtbaar. De ‘kleine’ Mercedes is een beetje een hot hatch geworden en daar is niets mis mee. Integendeel.
Binnenin de nieuwe A zijn de veranderingen ten opzichte van de vorige generatie revolutionairder. Het klassieke dashboard en instrumentenpaneel met twee klokken, een paar meters en uit het dashboard omhoog stekende infotainmentscherm hebben plaats gemaakt voor een Mercedes-Benz User Xperience (MBUX). Het ziet er uit als twee-en-een-halve aan elkaar vastgemaakte tablets met alle klokken en infotainment displays.
MBUX
MBUX heeft talloze handigheden zoals het spraakbesturingssysteem dat natuurlijke taal verstaat en laat zich oproepen door in de auto ‘hey’ of ‘hallo’ Mercedes” te zeggen. De eerste indruk van het systeem is ok, je kunt er onder andere audio, telefoon, navigatie en de stoelverwarming mee bedienen. Toch is het systeem niet helemaal feilloos. Tijdens een rit met mijn spraakgrage tienjarige dochter reageerde het systeem diverse keren op haar stem, terwijl ze echt niet hey of hallo Mercedes zei.
Gaaf is MBUX’s vermogen om te ‘leren’ dankzij kunstmatige intelligentie. Je kunt het systeem geheel naar eigen wens personaliseren en het past zich aan de gebruiker aan. Mercedes probeert met dit systeem een ‘emotionele koppeling’ tussen de auto, jou en de overige inzittenden te creëren.
Interieur
De rest van het A-interieur ziet er zoals gewoonlijk fantastisch uit, helemaal met het lederen interieur in mijn persauto. Mercedes-Benz heeft de puntjes op de i nog scherper en beter gemaakt. Wel is het even opletten bij het openen van het royale panoramadak. De schakelaar ervan zit in het plafond naast die van de S.O.S. emergency knop. De eerste keer dat ik het dak opende, had ik dus bijna de alarmcentrale aan de lijn.
Hoewel de eerste A-klasse van de nieuwe generatie al een perfect onderstel had, heeft Mercedes de nieuwe toch weer weten te verbeteren. Het is verbazend hoe een fabrikant een compacte auto in het C-segment nagenoeg precies zo aan kan laten voelen als een grote in het D- of zelfs E-segment. De demping is subliem, en zo ook zijn stuurgedrag. De auto reageert neutraal, maar toch scherp op stuurbewegingen. Het onderstel is soepel, zonder zacht te zijn en het weggedrag tikt perfectionisme aan. De bodemspeling van de A is echter relatief klein, waardoor je bij drempels regelmatig met je skidplate de straat aantikt.
Bommetje
Mercedes-Benz claimt tot de veiligste automerken ter wereld te behoren. Zo zit er standaard een mini-brandblusinstallatie onder de motorkap. Ook zit de Mercedes vol met actieve en passieve veiligheids- en rijhulpsystemen, waarvan de actieve spoorassistent overigens vrij bruusk ingrijpt als je geen richting aangeeft en witte lijnen overschrijdt. Er wordt dan vrij stevig geremd aan een zijde om de auto weer op het rechte pad te krijgen. Heel veilig, maar de eerste paar keren zeker wel even wennen en schrikken.
Motorisch is de Benz ook weer helemaal tip top voor elkaar. De A 250 hoor je binnenin de auto nauwelijks. De automatische versnellingsbak schakelt naadloos waardoor de combinatie voor een soepel en relaxed rijgedrag zorgt. Mijn A-klasse had 224 pk onder de kap, waardoor de auto lekker fel en snel is. Zeker wanneer je de Sportstand inschakelt, verandert de kleine Benz in een hitsig bommetje die de naam Hot Hatch zeker mag dragen.
Conclusie
Mercedes-Benz heeft met de nieuwe A-klasse weer flink wat puntjes op de i weten te zetten. Het nieuwe dashboard met MBUX systeem maakt de auto van binnen hypermodern en toont aan dat je met Mercedes voor de toekomst voorbereid bent.
Mercedes-Benz A-Klasse A 250
Motor: 1.991 cc viercilinder benzine
Vermogen: 224 pk bij 5.500 tpm
Koppel: 350 Nm bij 1.800 tpm
Transmissie: 7 v., aut. met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.520 kilogram
CO2-uitstoot: 141 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 30.687,- euro*
Prijs testauto: 62.956,- euro*
*consumentenadviesprijs inclusief BTW en BPM