Een kleine rondvraag bij vrienden en familie leert dat het gros van de geënquêteerden de Mercedes-Benz CLA schitterend vindt, ofwel juist helemaal niets. Een tussenweg is er nauwelijks, buiten de selecte groep die hem kwalificeert als ‘mooi, maar wel een tikkeltje ordinair’. Gelukkig kreeg ik wat langer de tijd om mijn oordeel te vormen.
De uitlopende onderzijde van het kofferdeksel vind ik het minst geslaagde ontwerpdetail.
De CLA heeft de aflopende daklijn van een coupé, maar vier in plaats van twee deuren. Officieel praten we dan gewoon over een sedan, die op hetzelfde platform staat als de A-klasse en dus voorwielaangedreven is. Met een lengte van 4.63 meter is de CLA ruim 30 centimeter langer dan zijn compacte broer en zelfs vier centimeter langer dan de C-klasse. Het potlood van de ontwerper heeft weinig rust gekregen. De dubbele naar achter taps toelopende lijnen aan de zijkant zagen we zeer recent terugkeren bij de nieuwe S-klasse. Het strakke front imponeert, zeker in combinatie met de led-dagrijverlichting. De achterzijde lijkt op die van de CLS, maar is minder strak gelijnd. De uitlopende onderzijde van het kofferdeksel vind ik het minst geslaagde ontwerpdetail. De 17 inch velgen misstaan de CLA niet. Een duim groter zou de wielkasten nog fraaier opvullen.
Zitpositie
Bij het instappen vallen de fraaie, maar kleine frameloze portierruiten op. Eenmaal geïnstalleerd op de met kunstleer beklede comfortstoelen –op warme dagen beslist geen aanrader want je plakt er direct aan vast– valt de goede ondersteuning op alle vlakken op. Niet te hard en niet te zacht. Over het aankruisen van het zitcomfortpakket à 85 euro hoef je niet na te denken: dit is een koopje dat tevens hoogteverstelling voor de voorpassagiersstoel biedt en, veel belangrijker, een in zithoek te verstellen zitting voor beide voorstoelen. De zitpositie is even wennen. De hoge deurrand is geen handige plaats voor je elleboog en belemmert het zicht opzij en schuin naar achteren. De stoel in hoogte verstellen is beperkt mogelijk, omdat je al snel met je kruin het dak toucheert.
Over het aankruisen van het zitcomfortpakket à 85 euro hoef je niet na te denken: dit is een koopje
Interieur
Dan het fraaie interieur. De ventilatieroosters zijn geïnspireerd door straalmotoren. Je verstelt ze door de vinnen te draaien. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat met de kwaliteit van de chromen omlijsting van de roosters niets mis is: daar is echt geen (draaiende) beweging in te krijgen. De middenconsole bevat de sneltoetsen voor de bediening van het entertainmentsysteem, dat zich verder intuïtief laat besturen door de eenknopsbediening tussen beide voorstoelen. Ook de bediening van de klimaatbeheersing is dik in orde, maar het is even slikken om te moeten constateren dat automatische airconditioning niet standaard is in dit verder toch behoorlijk aangeklede exemplaar (optie à 617 euro). Het stuurwiel ligt prima in de hand en bevat bedieningsknoppen voor alle relevante entertainmentfuncties.
Niets voor niets
Op het display tussen de goed afleesbare snelheidsmeter en toerenteller kun je de uitgebreide functies van de boordcomputer tonen of kiezen voor navigatiebegeleiding via de optionele Becker Map Pilot (908 euro). Kaart en rijstrookinformatie worden getoond op het scherm boven de middenconsole. Het systeem functioneert goed, maar aan de matige beeldkwaliteit is goed te zien dat je niet gekozen hebt voor het uitgebreidere maar ook veel duurdere Command multimediasysteem (3.243 euro). Het scherm oogt als een achteraf ingebouwd navigatiesysteem en niet als een deel van het geheel. Ik bleef de neiging hebben om het wat meer naar me toe te draaien. Mercedes heeft goede degelijke materialen gebruikt. Het hol klinkende en niet solide aanvoelende carbon-look paneel dat de ventilatieroosters en het dashboard voor de passagier siert, is de enige dissonant.
De aflopende daklijn zorgt uiteraard dat je achterin niet als een vorst zit.
Ruimte
De aflopende daklijn zorgt uiteraard dat je achterin niet als een vorst zit. Qua beenruimte is het acceptabel. Dit komt van pas, omdat je onderuitgezakt moet zitten zodra je 1.80 meter of langer meet. De kofferruimte meet een indrukwekkende 470 liter, maar heeft een nauwe toegang en een fikse tildrempel.
Autobahn Cruiser
Dan het rijden met de CLA 180, de lichtste benzineversie. De auto komt met tegenstribbelen en een hoog klinkend motorgehuil van zijn plek, maar al bij 1.250 toeren komt het maximaal koppel beschikbaar. Vanaf dat moment is het goed toeven in de CLA en verdwijnt het motorgeluid naar de achtergrond. De handmatige versnellingsbak is me niet in positieve of negatieve zin opgevallen. De testauto was voorzien van het standaard comfortonderstel, dat zijn naam eer aan doet. Met deze afstelling kun je de CLA uitlaten op een bochtig parcours, maar je doet er jezelf en de auto geen plezier mee. De vering is wat zompig en de demping juist wat hard. Net dat laatste stukje vertrouwenwekkende precisie ontbreekt in de communicatie via het stuurwiel. Wellicht een reden om voor het sportonderstel te opteren. Hoewel, eenmaal op snelweg of provinciale weg met glooiende bochten aangekomen, overtuigt de CLA me door optimaal rijcomfort te combineren met verbazingwekkende stilte. De deurrubbers schuiven bij het vergrendelen omhoog en zorgen voor extra isolatie rondom de frameloze portierruiten. Dit betaalt zich terug: binnenin hoor je behalve wat bandenruis vrijwel niets. Oneffenheden worden nu, in tegenstelling tot die op een klinkerweg in de bebouwde kom, uitstekend gefilterd. Het voelt alsof je net boven het wegdek zweeft, zonder op enig moment het contact met de weg te verliezen. Heerlijk.
Het voelt alsof je net boven het wegdek zweeft, zonder op enig moment het contact met de weg te verliezen. Heerlijk.
Veiligheid
Mocht je onverhoopt toch de controle over de CLA kwijtraken: de standaard veiligheidsvoorzieningen verdienen een bijzondere vermelding. De auto waarschuwt zodra vermoeidheidsverschijnselen bij de bestuurder worden waargenomen. Ook waarschuwt de auto je als je te dicht op je voorganger zit en helpt het veiligheidssysteem je bij het doseren van de benodigde remkracht om een botsing te voorkomen.
Verbruik en bijtelling
Met een verbruik dat een goede liter boven de opgegeven 5,4 per 100 kilometer uitkomt, is de CLA 180 niet bijzonder dorstig. De BlueEfficiency versie van de CLA 180 snoept met een aantal energiebesparingsmaatregelen nog 0,4 liter van het gemiddeld verbruik af en valt daarmee in de 20% bijtellingscategorie. Dit geldt ook voor een beperkt aantal versies van de CLA 200 en de (dieselversies) 200 en 220 CDI.
Voor sommigen is het daarom iets te veel van het goede, voor anderen precies het laatste zetje om Mercedes-Benz te gaan rijden.
Nieuw elan
De CLA brengt Das Haus nieuw elan. Dat is niet te ontkennen, of je nu valt voor het ontwerp of niet. Het gestroomlijnde uiterlijk en de uitstraling van een coupe maken dat de auto opvalt. Voor sommigen is het daarom iets te veel van het goede, voor anderen precies het laatste zetje om Mercedes-Benz te gaan rijden. Behoor je tot de laatste groep, realiseer je dan dat de uitrusting ook aandacht verdient, om in balans te zijn met het bijzondere ontwerp. En vasthoudend aan tradities kan dat bij Mercedes-Benz aardig in de papieren lopen. Mercedes-Benz Nederland geeft aan dat de doelgroep 40-ers zijn, voornamelijk mannen, zonder kinderen. Maar ook al zou je niet aan deze criteria voldoen, ga dan toch de CLA eens van dichtbij bekijken en ervaren. Hij is het wat mij betreft waard.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/25%
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km
CO2 uitstoot: 126 g/km
Cilinderinhoud: 1.595 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 90 kW/122 pk bij 5.000 tpm
Max. Koppel: 200 Nm bij 1.250 – 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,3 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: Handgeschakeld zes versnellingen
Gewicht: 1.295 kg
Prijs basisversie: € 32.495
Prijs gereden uitvoering: € 37.654
Plus
+ Rijcomfort op lange afstanden
+ Standaard veiligheidsvoorzieningen
+ Grote kofferruimte
Min
– Hoofdruimte achterin
– Balans comfortonderstel
– Prijzige opties