Hoewel hij verkrijgbaar is vanaf bijna 53 duizend euro, is de EQA is de elektrische instap-SUV van Mercedes-Benz. Wij reden een week met de EQA 250 Business Solutions.
Als Mercedes-Benz iets doet, doen ze het goed en de elektrische EQA is hierop geen uitzondering. Met zijn Black Panel grille en doorlopende lichtbanden voor en achter is hij op z’n minst gezegd een opvallende verschijning. Of je ‘m nu mooi vindt of niet, als je ‘m ziet, moet je er even naar kijken. Onbetwistbaar is de zichtbare bouwkwaliteit van de SUV die op alle vlakken onwaarschijnlijk fraai is. Er is geen afwijkend naadje of scheef gemonteerd onderdeel te ontdekken.
Subtiele accenten
Binnenin de auto is de kwaliteit al niet minder en zijn er subtiele rosé-goudkleurige accenten als verwijzing naar de elektrische aandrijflijn op de ventilatieopeningen, stoelen en zelfs de sleutel. Dat Mercedes-Benz de lat van instapmodellen hoog legt, blijkt ook uit de uitgebreide standaarduitrusting. De auto zit namelijk boordevol accessoires en veiligheidssystemen die het leven van de inzittenden zo makkelijk en veilig mogelijk maken.
Led-koplampen met automatische grootlicht in- en uitschakeling, een elektrische achterklep, sfeerverlichting met 64 kleuren, comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun, een achteruitrijcamera en een met leer bekleed multifunctioneel stuur. You name it, en het zit erin. Uiteraard heeft Mercedes-Benz een immense lijst met optionele uitbreidingen. Zo was onze Business Solution buiten al het standaard moois ook nog uitgerust met onder andere een fraai AMG Plus pakket, rijassistentiepakket, automatische airconditioning en 18 inch vijfspaaks velgen.
Huiskamergevoel
Met al dit heerlijks verwacht je natuurlijk ook een magistraal presterende auto. Nu, dat kunnen wij beamen. De EQA rijdt namelijk fantastisch. Al vanaf het moment dat je plaatsneemt en zonder ook maar een meter gereden te hebben voel je je al volledig thuis in de auto. De stoelen zitten voortreffelijk en je hebt goed zicht op het instrumentenpaneel en de wereld om de auto heen. Het voelt alsof je in een comfortabele huiskamer zit – waarbij we een extra pluim aan het formidabel klinkende audiosysteem geven -, maar dan iets kleiner. Ruimte blijft er echter voldoende over, zowel voorin als achterin is het prima uit te houden.
Het huiskamergevoel wordt versterkt door de stilte in het interieur. Mercedes-Benz heeft de geluidsisolatie van de EQA zeer goed voor elkaar en is zelfs een stuk stiller dan bijvoorbeeld – de ook al zeer stille – Volvo C40 Recharge en Tesla Model Y. Hierbij moeten we wel aantekenen dat de Volvo en Tesla op grotere wielen en lagere (en dus iets stuggere) banden stonden. Echter durven we te stellen dat als de auto’s op dezelfde banden en wielen zouden staan de Mercedes-Benz toch als stilte-winnaar uit de bus zou komen.
Souplesse en comfort
Ook qua rijden overtreft de Mercedes-Benz zijn Zweedse en Amerikaanse companen. Het onderstel van de Duitse EV biedt namelijk een optimaal compromis tussen souplesse, comfort en handelbaarheid terwijl de auto’s toch allemaal rond de 2 ton wegen. Mercedes-Benz heeft op alle vlakken de puntjes net even iets optimaler op de i gezet wat in z’n totaliteit tot een iets verfijnder rijdende auto heeft geleid.
Met een vermogen van 140 kW (190 pk) en een koppel van 375 Nm is de EQA zeker niet de meest vermogende elektrische auto die op dit moment verkrijgbaar is. Desondanks is de Mercedes-Benz snel en sterk genoeg om in het dagelijks verkeer lekker mee te kunnen komen. Mede omdat de EQA niet sneller dan in 8,9 seconden van nul naar 100 accelereert en de topsnelheid op 160 kilometer per uur begrensd is, is de actieradius prima in orde. Wij haalden waarden van dik boven de 400 kilometer op één acculading, wat prima is voor een auto van dit formaat.
Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
Mercedes-Benz heeft net als bij andere en conventionele modellen ook bij de EQA de details prima voor elkaar. Dit resulteert in een zeer fijn presterende auto voor een in zijn elektrische segment zeer concurrerende prijs. Pre’s van de EQA zijn de goede bouwkwaliteit en de serene rust in de auto. Wij zetten de EQA met stip in de top drie van favoriete elektrische SUV’s.
Aandrijving: één elektromotor
Vermogen: 190 pk
Koppel: 375 Nm
Aandrijving: voorwielaandrijving
Batterij: Li-Ion 66,5 kWh
Maximale laadsnelheid: 100 kW DC
Gewicht in kg (rijklaar): 2.040 kg
Toegestaan trekgewicht: 750 kg
0-100 in sec: 8,9
Top in km/h: 160
Actieradius (WLTP): 427 – 402 kilometer
Vanafprijs: 52.899,- euro
Prijs testauto incl. accessoires: 64.998,50 euro