Peugeot is met de nieuwe 508 misschien wel zijn radicaalste weg sinds mensenheugenis ingeslagen. Op vier deuren na lijkt de sedan in vrijwel niets meer op voorgaande modellen. In alles heeft Peugeot een nieuwe D-segmenter ontwikkeld die hoge ogen gaat gooien bij zowel zakelijke als particuliere rijders.
Bij de meeste mensen die een auto kopen draait de aanschaf vaak om het uiterlijk en het imago. En voor Peugeot middenklassers is dat de laatste jaren niet bij veel mensen heel populair geweest. Maar daar komt met de nieuwe 508 zeer zeker verandering in.
Très bien!
Vrijwel iedereen die de 508 ziet, vindt ‘m mooi. Veel mooier dan het vorige model. Oordelen: sportief, voor mannen die ‘het gemaakt hebben’ tot ‘zo’n Peugeot wil ik wel op mijn oprit hebben’. Uitspraken die al gemaakt werden voordat men wist om welk merk het ging. ‘Oh, is het een Peugeot’. En stilte volgt, vaak gevolgd door ‘Ik heb niet zoveel met Peugeot’. Maar ik beloof u, dat gaat veranderen.
Zeker als meer mensen met de 508 gereden hebben. Hij is namelijk niet alleen qua uiterlijk heel erg mooi, ook zijn prestaties zijn très bien! Hoewel, ik reed met een diesel, en het moet gezegd worden, dat hoor je binnenin de auto nog aardig. Terwijl je verder in de 508 heel relaxt zit, dat moet minder dus. Wellicht dat een benzine-variant, waarvan er overigens in Nederland veel meer van verkocht zullen worden, stiller is.
Van grotere Peugeots is bekend dat ze comfortabel zijn. Dat is bij de nieuwe sedan niet anders. Sportief zijn grotere Peugeots echter nooit echt geweest. Op de 405 SRi’s en Mi16’s na dan. Daar kon je nog een aardig potje gummen. Met de rij-prestaties van de nieuwe 508, geeft Peugeot echter een eerbetoon deze ‘legendarische’ modellen.
Zonder gêne
De diesel met 160 pk waar wij mee reden rijdt prima. Wil je meer? Dan is er ook een benzinemodel met 225 pk. En het onderstel van de 508 is daar al uitermate geschikt voor. Vooral de besturing is erg fijn. Strak en direct. Weinig sturen en veel beleving. Peugeot is erin geslaagd.
Een puntje willen we graag nog aanstippen in dit artikel, en dat is de nieuwe achttraps automatische versnellingsbak. Nu had Peugeot het automatisch schakelen de laatste jaren met de zestraps zoals we die kennen van bijvoorbeeld de 5008 al aardig in de vingers. De nieuwe bak zorgt voor nog meer finesse, en maakt het rijden met een Peugeot nog fijner en vooral ook een stuk zuiniger en dus schoner.
Stapvoets rijden en dan remmen gaat echter iets minder soepel. De 508 reageert op lage snelheid namelijk wat bruusk op het rempedaal. Kwestie van rustig je rechtervoet doseren. Heel veel kan het ons echter niet deren. De 508 is volmaakt en kan wat ons betreft zonder gêne de weg op.
Conclusie
De nieuwe Peugeot 508 is wel al te koop, maar verschijnt pas in 2019 bij ons op de weg. En recent is er ook een hele fraaie stationwagon van het vrij radicale model geïntroduceerd. Na een week met de 508 gereden te hebben, moest ik met een klein beetje pijn in mijn hart afscheid van ‘m nemen. Wat een mooie en fijne auto hebben de Fransen neergezet. Ik wens de concurrentie veel succes met de competitie die aanstaande is. Je rijdt vanaf 36.700 euro in een prachtige en fijn rijdende wagen.
Peugeot 508 Allure BlueHDi 160
Motor: 1.997 cc viercilinder turbo diesel
Vermogen: 160 pk bij 3.750 tpm
Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
Transmissie: 8 v., automaat
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 230 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.505 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 4,5 l/100 km
Gemeten verbruik: 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 118 g/km
Energielabel: D
Prijs vanaf: 36.700,- euro
Prijs testauto: 44.950,- euro