Wat is de 1.2 DIG-T turbobenzinemotor met 115 pk in de gefacelifte Nissan Juke modeljaar 2014 een fijne motor. Bij de Volkswagen-groep kunnen ze er wat van, maar Nissan heeft het in de Juke ook prima voor elkaar.
De nieuwe 1.2 DIG-T vervangt de oude 1.6-liter motor, maar heeft meer trekkracht bij lage toerentallen waardoor de Juke lekker sterk en soepel is. Rondom de Portugese hoofdstad zijn best wat steile en bochtige weggetjes waar de kleine benzinemotor zich prima op zijn gemak voelde. Daarbij is de 1.2 opvallend stil, ook als hij wat zwaarder aan de bak moet op de Portugese wegen.
Naast de 1.2-benzine levert Nissan de Juke ook een 1.5 dCi dieselmotor met 110 pk en later verschijnt de 1.6 DIG-T met 190 pk. Op zich is de 1.5 dCi een prima motor, maar hij maakt de auto wat nerveus. De versnellingen zijn kort en het toerengebied waarin de motor de meeste trekkracht heeft is klein. Je moet daardoor vrij veel en snel overschakelen met de direct en soepel schakelende versnellingspook.
In drie jaar tijd verkocht Nissan 500 duizend van deze kekke autootjes. De voor- en achterkant zijn door Nissan aangepakt om de auto een sportievere look te geven. Of dat gelukt is mag je zelf bepalen, qua uiterlijk heeft de Juke namelijk niet mijn persoonlijke voorkeur.
Interieur goed(koop)
Het dashboard en de portierbekleding in de Juke zijn gemaakt van hard plastic. Het ziet er een beetje goedkoop uit en voelt ook zo aan. De instrumenten zijn goed af te lezen en er zijn geen storende en afleidende details. Mijn zithouding achter het stuur is opvallend prettig, de stoelen zitten goed, zijn makkelijk in de juiste positie te stellen en geven goede steun aan benen en romp. Het verstelbare stuur heeft precies het juiste formaat, ligt prettig in de hand en heeft de goede dikte. De bedieningsknoppen en schakelaars zijn in de Juke goed zichtbaar en bereikbaar en logisch geplaatst.
Het zicht naar buiten is in orde bij de Juke, de spiegels geven een goed overzicht wat er rondom je gebeurt. De hoofd- en beenruimte voorin is voor mijn 1 meter 76 prima, achterin zit je iets minder ruim. De Juke is duidelijk niet gebouwd op vier personen langer dan 1,80 meter. Een gezin met jonge kinderen zou er wel mee uit de voeten kunnen. De instap is zowel voor- als achterin in orde. Als je met dat gezin op vakantie gaat, zijn dakdragers geen overbodige luxe. De laadruimte biedt plaats aan twee flinke koffers, maar dan heb je het ook wel gehad. Als je maar één of geen achterpassagiers bij je hebt, kun je de achterbank in twee delen neerklappen om ruimte te maken.
Boven de 110 kilometer per uur ontstaat er windgeruis rond de B-stijlen, achter de voorportieren ter hoogte van je oren. Opvallend, want windgeruis hoor je vaker bij de voorste stijlen en rondom een zonnedak. Het windgeruis valt op, maar is niet storend. De afwerking van de Juke is, zoals ik van Japanners gewend ben, in orde. Alle panelen sluiten naadloos op elkaar aan en de Juke maakt een degelijke indruk. Ondanks de plastic dashboard- en deurpanelen geef ik de algehele kwaliteit van de Juke een dikke voldoende. Nissan heeft voor de nieuwe Juke een breed pakket aan accessoires in verschillende kleuren om het compacte interieur op te vrolijken en je eigen stijl te geven.
Snaar strak onderstel
De Nissan Juke stuurt neutraal en geeft mij veel rijplezier, het weggedrag is prettig. De besturing is licht en direct en geeft vertrouwen. Tijdens gas geven en remmen blijft de Juke altijd goed contact met de weg houden. Ook op hogere snelheden laat de Juke zich niet van de wijs brengen en blijft mooi stabiel. Van het onderstel ben ik onder de indruk. Op de overwegend slechte Portugese wegen worden gaten prima door het onderstel gedempt.
Als je de kuilen wilt ontwijken kan dat ook, de Juke stuurt snaar-strak en helt voor een relatief hoge crossover opvallend weinig over. De demping van de Juke met dieselmotor was voor mijn gevoel iets stugger dan die van de benzine-uitvoering. Nissan is er in geslaagd om een goed compromis te vinden tussen een sportieve maar toch comfortabele auto. Ook op de remmen heb ik niets aan te merken, en die hebben toch echt wel moeten werken.
Conclusie
Ik ben geen fan van het uiterlijk van de Juke, maar om zijn rijeigenschappen prijs ik hem wel. De 1.2-liter benzinemotor heeft mijn voorkeur vanwege zijn souplesse. Als je een gezin met jonge kinderen hebt en niet vaak veel bagage meeneemt, is de Juke een prima koop. Passagiers die 1 meter 85 of langer zijn, zitten vooral achterin krap. In ieder geval is Nissan er met de Juke in geslaagd om een trendy karretje neer te zetten. De Juke is wat mij betreft een fijn vervoermiddel.
Bekijk meer foto’s van de Nissan Juke op onze Facebook pagina.
Technische gegevens Nissan Juke 1.2 DIG-T 2014
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: C/25%
CO2 uitstoot: 129 g/km
Cilinderinhoud: 1.197 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 115 pk bij 4.500 tpm
Max. Koppel: 190 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
Topsnelheid: 178 km/h
Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen
Gewicht: 1.236 kg
Plus
+ Benzinemotor
+ Onderstel
+ Wegligging
Min
– Nerveuze dieselmotor
– Binnenruimte
– Windgeruis