Ik reed in de Nissan Juke Nismo RS. Niet bepaald een grijze muis. Nee, de Juke Nismo RS is een opvallende, snelle Japanner.
Ken je de gezegdes: “Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg” en “Steek je hoofd niet boven het maaiveld uit, want dan hakken ze je kop eraf” of “13 in een dozijn”? Als al deze gezegdes op jou van toepassing zijn, lees dan vooral niet verder, ga iets anders doen, want de auto die ik testte is alles behalve bovenstaande en dus totaal niet geschikt voor jou! Het werden 5 heerlijke dagen met het hoofd ver boven het maaiveld uit!
Dikke wielkasten en grote velgen
De kenners zien het meteen, dit is geen normale Juke. De rode spiegelkappen, rode accenten en de Nismo RS badge geven samen met de diffuser aan dat je met een special exemplaar van doen hebt. Deze Juke is door de sportafdeling van Nissan onderhanden genomen. Misschien is Nismo niet zo bekend als AMG van Mercedes-Benz of M van BMW, maar Nismo is al sinds 1984 bezig om Nissan’s sneller te maken.
En dat doen ze met de Juke zeer verdienstelijk. Die is er dan op het eerste gezicht ook voor gemaakt. De dikke wielkasten voor en achter vragen gewoon om lekker grote aluminium velgen. De zijskirts en de dikke spoiler misstaan niet en geven de Juke een stoer en krachtig uiterlijk.
Je wordt vastgegrepen door de kuipstoelen
Als je instapt word je vastgegrepen door de prachtige zwartrode kuipstoelen die onderdeel zijn van het Recaro Pack. Het is alsof je iemand achterop de motor hebt en die persoon grijpt je stevig vast om er niet af te vallen. In deze Recaro’s kun je het wel even volhouden. De stoelen zijn, net als het stuur en de deurgrepen, voorzien van alcantara en voelen heel prettig aan. Het stuur ligt hierdoor erg lekker in hand. Persoonlijk had ik het prettiger gevonden als het stuur iets dikker was geweest.
Jammer dat het stuur niet in hoogte verstelbaar is, maar een goede zitpositie is makkelijk gevonden.
Jammer dat het stuur niet in hoogte verstelbaar is, maar een goede zitpositie is makkelijk gevonden. Het uitzicht naar buiten is majestueus. Je zit iets hoger en met de koplampen die net boven de motorkap uitsteken weet je precies hoe je de auto een bocht moet insturen.
Opbergvakken genoeg
De ruimte voorin is prima en er zijn genoeg opbergvakken. In het midden van het dashboard pronken twee grote ronde klokken. Links zit de toerenteller met een rode achtergrond om de sportieve aspiraties van de Juke ook hier te benadrukken. Rechts zit de kilometerteller. In het midden het navigatiesysteem en de knoppen voor de verschillende rijstanden (Eco, Comfort en Sport). Jammer genoeg zijn deze schermen niet goed af te lezen als de zon fel schijnt, er is dan te veel weerspiegeling in de schermen.
Aan het stuur zitten twee peddels om de Xtronic-versnellingsbak te bedienen. De CVT (Continue Variabele Transmissie) met achttraps sequentiële modus, in combinatie met de 1,6-liter turbomotor is een hele fijne aandrijflijn. De 214 pk’s worden goed op de weg overgebracht, alleen heeft de CVT soms wel wat tijd nodig om te reageren op de stand van het gaspedaal. Met name op een weg met lekker veel bochten vond ik het prettiger om te schakelen met de peddels aan het stuur.
Standje Eco
In deze Nismo RS heeft de Eco-stand niet veel toegevoegde waarde. Natuurlijk is het prettig om rustig rond te rijden en brandstof te besparen, maar dan is er geen bal aan om met de Nismo RS rijden. Hiervoor steek je je hoofd niet voor boven het maaiveld uit. In de Sport-stand is de Juke pas leuk, de scherpe randjes komen dan tevoorschijn en de karakteristiek van de auto is totaal anders. Je wilt continu gasgeven, inhalen en de grenzen van de auto opzoeken, helaas laten de Nederlandse wegen dit niet toe.
De Juke Nismo RS heeft 214 pk en 250 Nm, welgeteld 14 paarden meer dan de eerder geteste versie zonder de letter RS, het koppel is gelijk. In combinatie met een automaat heeft de Nismo RS direct vierwielaandrijving. Een sportuitlaat en sterkere remmen heeft de voorwielaangedreven variant met handgeschakelde zesbak ook.
Ondanks dat de Juke een wat hogere auto is heeft hij weinig last van bodyroll.
Ondanks dat de Juke een hoge auto is heeft hij weinig last van bodyroll. Dankzij het sportonderstel helt de auto weinig over in bochten, maar de snelheidsbeleving blijft wat achterwege. De acceleratie van nul naar honderd in 8 seconden is ook niet echt supersnel, maar geloof me, dit is weldegelijk een hele rappe auto. Achterin is het voor volwassenen niet erg ruim. De benen zitten tegen de voorstoelen aan en je zit al gauw met je kruin tegen het dak. Qua laadruimte heb je genoeg voor de dagelijkse boodschappen.
Conclusie
Je hebt van die auto’s waar je naar uitkijkt om in te mogen rijden omdat ze afwijken en opvallen. Nou, ik kan je vertellen, oog in oog met de Juke Nismo RS vallen heel veel auto’s in het niet. En voor diegene die graag opvalt is de Juke wat mij betreft een uitstekende keuze. Het is een compacte cross-over, maar door zijn imposante neus en bolle wielkasten lijkt hij veel forser.
Wil je een snelle stoere wagen met prima rijeigenschappen, dan is de Juke Nismo RS iets voor jou. Neem wel het de optie met Recaro stoelen, dan zit je als een vorst! En een vorst steekt zeker met het hoofd boven het maaiveld uit!
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.618 cc
Cilinders/kleppen: 4/16
Max. vermogen: 214 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 2.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,0 sec.
Topsnelheid: 200 km/h
Versnellingsbak: CVT met 8 voorgeprogrammeerde versnellingen
Gem. verbruik: 7,4 l/100 km (1:13,5)
Gewicht: 1.369 kg
Prijs: € 37.990
Plus
+ Opvallende auto
+ Fun to drive
+ Lekkere motor
+ Snelle rakker
Min
– Ruimte achterin
– Afleesbaarheid displays bij felle zon