De nieuwe Nissan Note verschijnt in oktober op de Nederlandse wegen. Vanaf dat moment denkt de importeur er op basis van verkoopcijfers van het huidige model er het eerste jaar meer dan 5.000 van te kunnen verkopen. Het instapmodel kost 13.490 euro.
Nissan positioneert de Note naar eigen zeggen middenin het B-segment. De auto oogt van buiten echter kleiner dan hij aan de binnenkant is. De kleur is hierbij een belangrijke factor, wit maakt de Note klein. In het wit zou ik de Note zelf laten staan, zeker in de basisuitvoering. Hij oogt in deze configuratie mijns inziens saai en onaantrekkelijk. Maar om mij toch zover te krijgen in te stappen is de Note ook verkrijgbaar in onder andere een mooie dieprode versie, eventueel aangevuld met het sportieve Dynamics Package met onder andere side skirts, een achterspoiler en sportief ogende bumpers. Deze versie maakt van de Note een volwassen auto waar ook de gemiddelde man wel in gezien wil worden.
In een Note(dop)
Binnenin de Note zit je ruim en goed. Althans, ik met mijn 1 meter 75. Achter mij is voldoende ruimte voor nog iemand van mijn lengte en zelfs groter. De achterbank is daarbij verstelbaar. Uiteraard lever je kofferruimte in als je de bank naar achteren schuift. De gebruikte materialen zijn van hard plastic. Normaal gesproken geeft dit een goedkopere aanblik, maar in de Nissan lijken de harde materialen iets meer premium. De portieren van de Note kunnen bijna 90 graden geopend worden. Dat maakt het instappen heel makkelijk. Achterin de kleine mpv zit je relatief laag.
Motoren
Nissan brengt de Note met twee verschillende motoren op de markt, beide met een vijfversnellingsbak. Een 1.2 liter driecilinder turbo benzineversie met 80 pk en een 1.5 viercilinder turbo dieselmotor met 90 pk. De 1.2 versie is ook leverbaar met een continue variabele transmissie. In februari 2014 voegt Nissan aan dit rijtje een 1.2 liter driecilinder turbomotor toe met 98 pk. Alle versies vallen dit en volgend jaar in de 20 procent bijtellingscategorie. Als je niet te veel van een motor verlangt dan voldoet de 1.2 benzineversie prima. Verwacht echter niet dat je even snel in kan halen.
Flink werken
Het motorblok moet flink werken om de 1.118 kilo wegende Note te laten versnellen. Zorg ervoor dat je het blok boven de 2.000 toeren houdt. Daaronder gebeurt er, ondanks de aanwezigheid van een turbo niet veel. Om de Note nog zuiniger te laten lopen is er een eco-knop. Als je die indrukt, doet de turbo niet meer mee. Ik heb de eco-modus slechts een keer gebruikt, maar was er snel klaar mee omdat de auto dan te weinig vermogen heeft. De diesel met turbo geeft de Note een iets sportiever karakter. Opvallend hierbij is dat de diesel het vooral hoger in de toeren lekker doet. De diesel is duidelijk hoorbaar aanwezig zonder erg storend te worden.
Rijden
Behalve de Note waren bij de introductie ook de nieuwe Micra en Juke beschikbaar om mee te rijden. De Note onderscheidt zich in positieve zin van deze twee. Waar de Micra en Juke opvallen omdat ze een stug onderstel hebben en daardoor wat rumoeriger zijn op de doorgaans niet al te beste Slowaakse wegen, blinkt de Note uit in rust. Oneffenheden worden moeiteloos genomen, de feedback van de banden naar het stuur is prettig. De Note laat zich makkelijk sturen en remmen, ook onder iets extremere omstandigheden. Het stuurgevoel bij de iets lichtere benzineversie is strakker dan bij de zwaardere diesel. Maar in beide variaties stuurt de Note plezierig en snaarstrak. Je voelt je veilig in de Note en hij zit daarnaast prima. Ook op de langere afstanden.
Accessoires
Voor de Nissan Note zijn, net als bij alle andere automerken, veel accessoires verkrijgbaar. Een heel aardige optie is het Safety Shield: een veiligheidssysteem dat met behulp van sensoren 360 graden rondom de auto waarschuwt voor objecten in de dode hoek, rijbaanwisseling als er geen richting aan wordt aangegeven en parkeercamera’s. Het camerasysteem werkt tot een snelheid van 8 kilometer per uur en is een ideaal parkeerhulpmiddel en verhoogt de veiligheid van inzittenden en omgeving.
Conclusie
Of Nissan de Note het eerste jaar 5.000 keer aan de man kan brengen zal de tijd leren. Aan de rijeigenschappen ligt het wat mij betreft in ieder geval niet. De Note stuurt prettig en ligt stevig op de weg. De 80 pk benzineversie zou ik persoonlijk laten staan. De merkbaar sterkere diesel krijgt mijn voorkeur.
Plus
+ Comfort
+ Wegligging
+ Afwerking
Min
– Gebruikte materialen
– Vermogen benzinemotor
– Geluid dieselmotor