Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Introductie nieuwe Nissan X-Trail 2014

    Auto 25-05-2014Geen reacties

    Nissan heeft de X-Trail volledig opnieuw ontwikkeld, uit het terreinsegment gehaald en er een crossover in het SUV-middensegment van gemaakt. Vanaf 1 juli is de X-Trail te koop, ik reed tijdens de persintroductie met de All Mode 4×4-i.

    Ik vind de nieuwe X-Trail een geslaagde opvolger van de oude vierkante blokkendoos. Behalve de prijs, want die begint bij iets minder dan 37 duizend euro voor de Visia basisuitvoering. En dat is veel geld in vergelijking met bijvoorbeeld de Mitsubishi Outlander en Mazda CX-5. De iets uitgebreidere Acenta wisselt voor 39.940 euro van eigenaar en voor de meest luxe uitgevoerde Tekna rekent Nissan 44.490 euro. Exclusief voor leaserijders komt er ook een Business Edition die rond de 38 duizend euro gaat kosten. X-Tronix CVT automaat en vierwielaandrijving kosten respectievelijk 2.500 en 4.000 euro.

    Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-5Nissan X-Trail is een ruime auto

    De X-Trail lijkt op de nieuwe Qashqai die Nissan recent introduceerde. Ten opzichte van zijn voorganger is de X-Trail langer, breder en lager geworden. De wielbasis groeide ook, de bodemspeling is gelijk gebleven. Door de grotere maten zit je voor- en achterin in de X-Trail riant. De achterbank kan voor- en achteruit geschoven worden en er is ruimte voor een optionele derde zitrij. De voorstoelen zijn het laagst geplaatst, de achterpassagiers zitten iets hoger en op de derde zitrij zit je het hoogst zodat alle passagiers een goed uitzicht hebben. Een gigantisch glazen panoramadak dat geopend kan worden maakt de X-Trail op het oog nog ruimer. De derde zitrij heeft een dubbele kantelfunctie en kan volledig plat opgevouwen worden.

    Je zit op goede stoelen die overal prima steun bieden. De stand van de bestuurderstoel en het stuur zijn goed op elkaar af te stellen. De juiste zitpositie is snel gevonden. Het stuur van de X-Trail heeft een fijn formaat, heeft de juiste dikte en voelt prettig aan. Het dashboard is overzichtelijk en, net als de rest van het interieur, gemaakt van kwalitatief goede materialen. De instrumenten kunnen vanuit iedere zitpositie goed bediend worden. Door een multifunctionele dubbele laadvloer die negen indelingen mogelijk maakt is de X-Trail ook achterin groter geworden.

    Voorlopig alleen dieselen

    De X-Trail is leverbaar met een dCi 130 turbodieselmotor en twee- of vierwielaandrijving. De X-Tronic automatische versnellingsbak is alleen leverbaar in combinatie met de voorwiel aangedreven versie. In de loop van 2015 wordt een 1.6 DIG-T turbobenzinemotor aan het gamma toegevoegd.

    Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-2De dCi 130 is een fijne motor voor de X-Trail. Al hoor je de motor voornamelijk op lagere snelheid wel duidelijk binnenin de auto. Het geluid is echter niet storend. De 1.6 diesel is sterk en soepel genoeg om een flinke last tot 2.000 kilo te trekken. De versnellingspook van handgeschakelde zesversnellingsbak gaat als een warm mes door de boter en valt soepel in de juiste versnelling. Boven de 65 kilometer per uur worden banden- en omgevingsgeluid harder en valt de diesel minder op. Boven de 120 kilometer per uur is er licht windgeruis bij het grote panoramische glazen schuifdak te horen, maar ook dat mag geen naam hebben.

    Omdat Nissan de X-Trail niet helemaal uit het terreinsegment wilde halen, is de caravantrekker ook leverbaar met All Mode 4×4-i vierwielaandrijving. De nieuwe X-Trail  is echter niet, net als zijn voorganger, een terreinauto pur-sang. Toch kon ik de X-Trail nog even op het onverhard aan de tand voelen. Met een draaiknop op de middenconsole kies je voor voorwielaandrijving, Automatische 4WD of Lock (permanente vierwielaandrijving) voor extreme omstandigheden. De vierwielaandrijving werkt geweldig, het geeft de auto een vertrouwd gevoel op een gladde ondergrond.

    Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-1Het onderstel van de Nissan X-Trail is stug, maar niet oncomfortabel. Op de slechte Portugese wegen worden de af en toe diepe kuilen goed geabsorbeerd en komt ook de Nissan Chassis Technology goed tot zijn recht. Active Ride Control past de demping voelbaar aan naar de conditie van de weg. Active Trace Control remt de wielen afzonderlijk af om te voorkomen dat de voorwielen in een scherpe bocht rechtdoor gaan.

    Aandacht voor connectiviteit en veiligheid

    NissanConnect verbind de smartphone met de auto, er zijn verschillende apps voor muziek, sociale netwerken, entertainment en reizen. De apps worden eenvoudig bedient via een 7 inch touchscreen. De X-Trail is uitgerust met nieuwe satellietnavigatie met Google waarmee je informatie kunt opvragen over bijvoorbeeld het weer en POI-locaties. Met de Send-to-Car functie kun je thuis een route plannen en die naar het NissanConnect-systeem sturen. Auto’s worden steeds veiliger. Naast het standaardpakket aan rem- en stabiliteitssystemen rust Nissan de X-Trail uit met nog een hele rits hulpmiddelen. De Around View Monitor meet de beschikbare parkeerruimte, de auto stuurt zelf het parkeervak in. Je moet wel zelf koppelen, gas geven en remmen.

    Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-6Nissan Safety Shield behelst een aantal veiligheidsvoorzieningen. Als je te dicht achter een voorganger rijdt, klinkt er een waarschuwingssignaal. Als je daar niet op reageert, activeert de auto zelf lichtjes de remmen. Als de afstand tussen jou en je voorganger toch kleiner wordt remt de auto zelf harder. Ook houdt de X-Trail continue jouw rijstijl en de manier waarop je stuurt in de gaten. Zodra de auto merkt dat je minder zorgvuldig stuurt, verschijnt op het dashboard een melding dat je beter even pauze kunt nemen.

    Conclusie Nissan X-Trail 2014

    Ik ben onder de indruk van de ruimte in de Nissan X-Trail en de prestaties van de 1.6 diesel onder de kap. De X-Trail is een nog betere trekauto voor de lange afstanden geworden. Als je op zoek bent naar een ruime gezinsauto kan ik je van harte adviseren om behalve met de Mitsubishi Outlander en Mazda CX-5 ook een proefrit met de Nissan X-Trail te maken.

    Nissan-XTrail-2014-DrivingDutchman-4Bekijk meer foto’s van de Nissan X-Trail op onze Facebook pagina. 

    Technische gegevens Nissan X-Trail 2014

    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: C/25%
    Gem. verbruik: — l/100 km
    Testverbruik: — l/100 km
    CO2 uitstoot: 129 g/km
    Cilinderinhoud: 1.598 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 130 pk bij 4.000 tpm
    Max. Koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 sec.
    Topsnelheid: 188 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld, 6 versnellingen
    Gewicht: 1.550 (2WD), 1.600 (4WD) kg
    Prijs basisversie: € 36.990
    Prijs gereden versie: niet bekend

    Plus
    + Binnenruimte
    + Veiligheidsvoorzieningen
    + Prestaties

    Min
    – Prijs
    – Motorgeluid
    – Alleen diesel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest BMW M3 en M4
    Next Article Shell maakt schone olie van aardgas

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?