De Opel Insignia heeft niet het imago van een sportieve snelwegracer. Dat merk ik als ik collega’s die er kijk op hebben (lees: de dames) na mijn terugkeer van de importeur een eerste oordeel laat vellen.
Me met gefronste wenkbrauwen aankijkend: “Aparte wielen voor een Opel.” En: “Op zich wel leuk, maar ik zou ‘m toch niet kiezen in die kleur.” Gevolgd door: “Staat dat OPC nog ergens voor?” De optionele 20 inch aluminium velgen en de alleen voor de Opel Performance Center versie beschikbare kleur ‘Arden Blue’ vallen blijkbaar niet bij iedereen in de smaak. Is deze Insignia naast een zakelijke sedan ook de OPC-toevoeging waardig?
Beoordelen op performance
De Insignia sedan is een fraai gelijnde auto. Ik ben met name te spreken over zijprofiel en achterzijde, met de op de hoeken van de bumperpartij geïntegreerde uitlaten. De voorkant is minder onderscheidend. De knik in de motorkap doet denken aan Japanse merken. De P in OPC staat voor Performance. Daar mogen we de Insignia dus op beoordelen. In de standaardmodus is alles gericht op comfort.
De veiligheidssystemen laten wat speelruimte, maar grijpen dan overtuigend in.
Met de OPC-knop geactiveerd zijn de wijzerplaten rood omrand, wordt de vering aanzienlijk stugger, het stuur zwaarder, de gasrespons directer, en schiet de auto in zijn toeren omhoog. Licht verslavend. In bochten geeft de OPC voldoende vertrouwen om tot de limiet te gaan, waarna de auto geleidelijk wat grip verliest en over alle vier de wielen opzij schuift. Het elektronisch sperdifferentieel doet zijn werk, dus driften kun je vergeten. De veiligheidssystemen laten wat speelruimte, maar grijpen dan overtuigend in.
De OPC-modus zorgt voor een grijns bij alle inzittenden, al voelt het nooit écht bloedsnel, soepel, wendbaar, en word je op geen enkel moment echt keihard in de fijn zittende Recaro’s gedrukt. Het maximale koppel is met 435 Nm indrukwekkend, maar je profiteert er pas volledig van bij 5.250 toeren.
Op de achterzijde prijkt wel een OPC-badge en dat schept verwachtingen.
Ook het gewicht van 1.735 kilogram zorgt dat de Insignia wat log aanvoelt. Ruim 300 kilo meer dan de tamste versie. Dat tikt aan. Opel kan terecht ter verdediging aanvoeren dat de vierwielaandrijving hiervan een aanzienlijk deel voor zijn rekening neemt. En dat daarnaast werkelijk alle luxe die je wenst, aanwezig is. Maar ja, op de achterzijde prijkt wel een OPC-badge en dat schept verwachtingen.
Trage versnellingsbak
De automatische zesversnellingsbak doet afbreuk aan het sportieve karakter dat Opel nastreeft. De bak kan het bij sportief rijden niet bijbenen en schakelt bruusk. Hij kan zich niet meten met de snel en subtiel schakelende acht- of negenversnellingsbakken die concurrenten monteren. Op de snelweg ben je de uitstekende Bose luidsprekers dankbaar, want het motorgeluid is (ook in standaardmodus) irritant aanwezig, naast de afrolgeluiden van de banden en het gegrom uit de uitlaten. Na een paar dagen probeer ik nu en dan nog met de flippers op te schakelen omdat ik het gevoel heb nog niet in het hoogste verzet te rijden.
Na het activeren van de OPC-knop is het volstrekt onmogelijk om rustig te blijven cruisen.
Twee gezichten
De Insignia OPC is een auto met twee gezichten. De zakelijke sedan die je te allen tijde een comfortabele rijervaring biedt, versus het monster dat ontwaakt wanneer je de OPC-knop indrukt. Na het activeren is het volstrekt onmogelijk om rustig te blijven cruisen. Je kwelt er zowel de auto als jezelf mee. De auto omdat de versnellingsbak zo onrustig wordt dat het comfort waaraan je in de standaardmodus gewend was, volledig verdwijnt. En jezelf omdat je daarvoor niet in een OPC hebt geïnvesteerd. Het monster ontwaken is hem temmen.
Interieur
Het interieur van de voor 2014 gefacelifte Insignia is bijzonder geslaagd. Opel heeft zich de kritiek aangetrokken en de kermis op de middenconsole ingedamd. Goed geplaatste en gevormde knoppen voor de klimaatbeheersing en een groot touchscreen, dat ook bediend kan worden via knoppen op het stuurwiel, een gebrekkig touchpad tussen de voorstoelen, of via spraakbediening. De laatste optie verdient een positieve vermelding: adressen en bestemmingen zijn in een keer op ‘briefvolgorde’ in te spreken. Het systeem herkent ook lange en lastige straatnamen in één poging., hoewel huisnummers lastig blijven. Het interieur is succesvol naar een hoger plan gebracht en zonder meer stijlvol.
De Opel Insignia OPC is eigenlijk een koopje: twee auto’s voor de prijs van… net ‘iets’ meer dan één.
Duits rijden bereikbaar?
De Opel Insignia OPC is eigenlijk een koopje: twee auto’s voor de prijs van… net ‘iets’ meer dan één. Een uitermate comfortabele en representatieve sedan voorzien van alle luxe en ruimte, met een kofferbak van 500 liter. En op de koop toe een vierwielaangedreven sportsedan met een krachtige V6-motor met reserves op elk gewenst moment, een prima wegligging, vertrouwenwekkend rijgedrag op hoge snelheden en op een bochtig parcours. En voorzien van het OPC Unlimited Pack (2.295 euro) geef je de gevestigde Duitse orde met een topsnelheid van 270 kilometer per uur het nakijken. De training om dat op een verantwoorde wijze te doen, krijg je erbij.
Voor wie het glas half leeg is, ziet het verhaal er anders uit. Je wilt óf een spartaanse sportauto, of een comfortabele zakenauto. De Insignia OPC is hét bewijs dat beide lastig samengaan zonder compromissen te sluiten. Wat voor jou geldt, blijft persoonlijk. Met een prijs van ruim 82.000 euro is de testauto in elk geval geen koopje, of je nu als optimist of pessimist door het leven gaat.
Reactie van Opel Nederland
Volgens Opel Nederland coördinator public relations Leo Wennekes is de OPC het vlaggenschip van Opel. “Deze uitvoering heeft alles aan boord wat een bestuurder zich maar kan wensen. Het is een liefhebbersauto met bijbehorend hoger prijskaartje. Natuurlijk is 82 duizend euro heel veel geld, maar welk merk kan dit pakket voor deze prijs matchen?”
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: G/25%
Gem. verbruik: 10,7 l/100 km
CO2 uitstoot: 251 g/km
Cilinderinhoud: 2.792 cc
Cilinders/Kleppen: 6/24
Max. Vermogen: 239 kW/325 pk bij 5.250 tpm
Max. Koppel: 435 Nm bij 5.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,0 s
Topsnelheid: 270 km/h (onbegrensd i.c.m. OPC Unlimited Pack)
Transmissie: Zestraps automatische transmissie
Gewicht: 1.735 kg
Prijs basisversie: € 27.995 (Vanaf prijs OPC: € 69.995)
Prijs gereden uitvoering: € 82.165
Plus
+ Facelift interieur
+ OPC-knop
+ Fungehalte
+ Functioneel
Min
– Automatische versnellingsbak
– Hoge prijs
– Schizofreen karakter