Je kan van Peugeot vinden wat je wilt, maar ze weten het design van ieder nieuw model bijzonder veel elan te geven. Een nieuwe Peugeot valt bijna altijd op, zo ook de 308 hybrid waar wij een week mee op pad gingen.
Krachtig, stoer en sportief zijn de eerste woorden die in ons opkomen als we de fel metallic blauwe 308 zien staan. De kenmerkende slagtanden, loerende ogen en vervaarlijk uitziende grille geven de auto een agressief, maar desondanks vergeeflijk uiterlijk en zeggen: je mag met me spelen, maar je moet me wel respecteren. Het dynamische lijnenspel is van voor tot achter typisch, onmiskenbaar Peugeot en precies wat nieuwe Peugeots altijd zo aantrekkelijk maakt. Zelfs van de achterlichten is designwerk gemaakt en moeten de klauwen van de Franse leeuw voorstellen.
Holografisch
Binnenin de auto is het alles al net zo fraai als aan de buitenzijde. De scherpe vorm van het dashboard is zeer opvallend, de nieuwe generatie i-Cockpit nog meer. De instrumenten zijn intuïtief te bedienen en bieden toegang tot alle belangrijke functionaliteiten. Op het zeer fraaie instrumentenpaneel wordt de informatie holografisch 3D-achtig weergegeven.
In het midden van het dashboard prijkt het personaliseerbare infotainment multi-window touchscreen met configureerbare i-Toggles. Hiermee swipe de bediening van bijvoorbeeld navigatie, audio, klimaat of telefoon vloeiend en supersnel naar de positie waar je ‘m op het scherm wilt hebben en slaat de configuratie onder jouw persoonlijke profiel op.
Luchtkwaliteitsysteem
Peugeot heeft allerminst bespaard op materiaalkosten. De gebruikte materialen voor dashboard, portierbekleding, stoelen en middenconsole zijn van hoogwaardige kwaliteit, de afwerking en design details zoals stiksels zijn prachtig. Zowel voor- als achterin is voldoende ruimte. Voor wie meer wil, is er een stationwagen.
De binnenverlichting kun je naar wens in acht verschillende kleuren instellen terwijl je geniet van topgeluid uit het premium Focal HiFi audiosysteem. Peugeot probeert het je in de auto zo aangenaam mogelijk te maken en heeft daarvoor een luchtkwaliteitsysteem met sensoren dat voorkomt dat vuile lucht de auto binnendringt. Dit alles terwijl je op prima stoelen zit waar je het liefst zo lang mogelijk in wil blijven zitten.
Sportief
Voor de Peugeot 308 kun je kiezen uit benzine- en dieselmotoren en een plug-in hybride aandrijving in combinatie met benzinemotor. Deze laatste was ook de uitvoering waar wij mee reden en is een prima aandrijving. De 1,5-liter 180 pk driecilinder benzine- en 110 pk elektromotor werken naadloos samen en leveren 360 Nm trekkracht, waarmee je in 7,5 seconden van stilstand naar 100 km/h accelereert.
Het vermogen wordt via de voorwielen zonder grip te verliezen en zoekerig te worden op de ondergrond overgebracht. Tijdens het elektrisch accelereren voelt het alsof de auto opschakelt zoals met een automatische versnellingsbak wat het sportieve rijgevoel vergroot. Dankzij een laag zwaartepunt en een gewicht van maar liefst 1.608 kilo ligt de 308 als een blok op de weg. Het onderstel voelt daarbij sportief stevig aan zonder oncomfortabel te worden, maar er zijn wel onderstel-geluiden in de auto hoorbaar. Niet hard of vervelend, maar ze zijn er wel.
In tijden van extreme brandstofprijzen kun je met het 12,4 kWh accupakket onder de meest gunstige omstandigheden volgens WLTP tot 60 kilometer elektrisch rijden tot een maximale snelheid van 135 km/h. Wij reden begin maart met de auto en haalden met het dik 52 kilometer wat zeer acceptabel is. De rijassistentiesystemen helpen je hierbij om zo zuinig en comfortabel mogelijk van A naar B te komen.
Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
De nieuwe Peugeot 308 is er qua design wederom eentje om door een ringetje te halen. Peugeot heeft alle registers opengetrokken om de auto nog begeerlijker te maken dan zijn voorgangers. In combinatie met zijn sportieve prestaties en de mogelijkheid om 50 kilometer elektrisch te kunnen rijden, is ook de nieuwe 308 een regelrechte verkoophit.
Brandstofmotor: 1.598 cc driecilinder in lijn benzinemotor
Vermogen (gecombineerd): 225 pk
Koppel (gecombineerd): 360 Nm
Transmissie: automatisch
Topsnelheid: 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: 7,5 seconden
Elektrisch verbruik (WLTP): 157 Wh/km
Gewicht voor wegenbelasting: 1.608 kilogram
Prijs vanaf: 28.890,- euro (1,2-liter benzine incl. afleveringskosten)
Prijs testauto: 45.213,- euro (Plug-in Hybrid)