Op Frankrijk en China na verkoopt Peugeot nergens meer 508’s dan in Nederland. Laat deze statistieken even op je inwerken.
De begin 2011 geïntroduceerde 508 is leverbaar als berline (sedan) en SW (stationwagon) en heeft zowel de wat kleinere 407 als de grotere 607 vervangen. De auto staat op hetzelfde PSA-groep platform als de Citroën C5. Naast viercilinder benzine en de e-HDI-diesels wordt de 508 (sedan) sinds april dit jaar ook geleverd als hybride-diesel. Testauto.nl kreeg drie dagen de gelegenheid om met de Peugeot 508 HYbrid4 te rijden.
Belastingen en bijtelling
Particuliere kopers van de 508 HYbrid4 betalen tot 1 januari 2014 geen houderschapsbelasting. Het is zaak om de auto voor 1 juli dit jaar te naam te stellen, omdat vanaf dan een BPM-verhoging van (schrik niet) € 5.350 van kracht wordt. Na 1 januari 2013 komt daar nog eens € 2.250 bij. Ook gaat na 1 juli 2012 het bijtellingspercentage voor zakelijke rijders omhoog van 14% naar 20%. Het is niet voor niets dat Peugeot extra productiecapaciteit heeft ingepland voor de Nederlandse markt en er alles aan doet om zoveel mogelijk exemplaren voor 1 juli uit te leveren. De importeur geeft desgevraagd aan dat Peugeot bezig is met maatregelen om de HYbrid4 ook na 1 juli nog onder gunstiger voorwaarden te kunnen leveren. Te denken valt aan technische aanpassingen om de CO2-uitstoot verder te reduceren.
Uitrusting
De uitrusting van de 508 HYbrid4 is gebaseerd op de Allure-versie. Deze versie is voorzien van ongeveer alle denkbare zaken, waaronder een head-up display dat snelheid, cruise control instellingen en navigatieaanwijzingen voor de bestuurder projecteert op een scherm onderaan de voorruit. Onze testauto was additioneel voorzien van 18-inch lichtmetalen velgen, gescheiden climate control met vier zones, nappaleder bekleding, adaptieve xenon-verlichting met grootlichtassistent, een JBL-geluidsinstallatie en een intelligente parkeerhulp. Deze laatste optie helpt weliswaar met het bepalen of een parkeerplaats voldoende ruimte biedt, maar parkeert niet daadwerkelijk voor je in. Elektronische noviteiten als rijstrookbewaking of verkeersbordherkenning vind je op de optielijst niet terug.
Peugeot levert ook nog een aantrekkelijk geprijsde versie specifiek gericht op leaserijders: de Blue Lease Premium uitvoering. Deze versie heeft aanvullend op de Allure-uitrusting gescheiden climate control met vier zones en adaptieve xenon-verlichting met grootlichtassistent.
Aandrijflijn
De 508 HYbrid4 deelt de aandrijflijn met de 3008 HYbrid4 en 508 RXH: een 2.0 HDi dieselmotor die 163 pk levert en de voorwielen aandrijft, aangevuld met een 37 pk sterke elektromotor voor de achterwielen die tot 120 km per uur bijspringt. Deze configuratie maakt vierwielaandrijving mogelijk. De gescheiden motoren bij voor- en achteras zorgen ervoor dat geen verhoogde middentunnel noodzakelijk is. Meer interieurruimte dus voor de passagiers. Peugeot claimt met deze technologie een brandstofverbruik dat 35 procent lager ligt dan bij een auto met uitsluitend een moderne dieselmotor.
De HYbrid4 is voorzien van een 2Tronic gerobotiseerde automatische versnellingsbak. In de automaatstand kun je bij een inhaalactie handmatig terugschakelen via flippers aan de stuurkolom. In de manuele stand schakel je volledig zelf. De automatische schakelkarakteristiek is te beïnvloeden door met de draaiknop op de middenconsole een van de vier rijstanden te kiezen. In de Auto-stand schakelt de versnellingsbak al rond de 2000 toeren op. Stevig accelereren is er in deze stand dus niet bij. Daarvoor kies je de Sport-stand. In deze stand schakelt de bak pas bij hogere toerentallen, maar ook sneller dan in de Auto-stand. In beide standen verloopt het schakelen echter allesbehalve vloeiend. Helaas is dit in de –standaard– Auto-stand het duidelijkst merkbaar. De auto houdt duidelijk in tijdens het schakelen en lijkt haast snelheid te verliezen door de trage schakelactie. Het voelt als bijremmen tijdens het opschakelen. De importeur bevestigt dat dit type versnellingsbak schokkerig kan overkomen, maar dat dit effect in combinatie met de 1.6 liter motoren duidelijker merkbaar is dan bij de 2.0 HDi motor in de HYbrid4. Eenmaal op snelheid is de 508 een comfortabele reisauto. Hiermee detoneert het schokkerige schakelgedrag des te meer.
Naast de Auto- en Sport-stand kun je ook kiezen voor de ZEV (Zero Emission Vehicle) en 4WD-stand. In de ZEV-stand (en ook in de Auto-stand) rijd je volledig elektrisch, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan: snelheid lager dan 70 km per uur in combinatie met een conservatieve behandeling van het gaspedaal. De actieradius in deze stand is zonder tussentijds bijladen maximaal vier kilometer. De tijdens het rijden geproduceerde remenergie laadt de tractiebatterij op en verbetert de bruikbaarheid van de elektromotor. De 4WD-stand activeert bij lagere snelheid beide motoren en is bedoeld voor gebruik op gladde ondergronden. We hebben niet de kans gehad om deze stand aan een serieuze test te onderwerpen.
Prestaties
In de Auto-stand voelt de Peugeot geen moment als de krachtige 163 pk turbodiesel die het zou moeten zijn. Laat staan als een auto met een totaalvermogen van 200 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 450 Nm. In de Sport-stand verandert dit. Ik associeer de prestaties in de Auto-stand dan ook meer met een Eco-instelling in plaats van met het standaard rijgedrag. De Sport-stand maakt optimaal gebruik van de capaciteiten en het beschikbare vermogen en dat merk je aan alles, of je nu rustig rijdt of stevig gas geeft. Wellicht is hier softwarematig nog wat mogelijk…
De dieselmotor doet vrijwel geruisloos zijn werk, wanneer je rustig rijdt. Bij wat sportievere acties hoor je de motor uiteraard meer, maar het is duidelijk dat Peugeot geïnvesteerd heeft in goede isolatie. Het ontbreken van motorgeluid bij volledig elektrisch rijden is hierdoor niet eens zo opvallend. De elektromotor schakelt onmerkbaar in en ook het start/stop-systeem doet ongemerkt zijn werk. De auto is met 1.635 kg zeker niet licht, maar alleen in bochten is dit enigszins merkbaar in het rijgedrag.
Tijdens de 500 gereden testkilometers (waarvan 90% op Auto-stand) zijn we tot een gemiddeld verbruik van 1 liter op 16,5 km gekomen (6,1 liter per 100 km). Dit ligt toch wel erg ver af van de 1 op 27,8 die we bij de specificaties lezen.
Interieur
In het interieur veel knoppen. De middenconsole is ermee bezaaid en ook op het stuur is niet veel ruimte over. Toch zit alles op een logische plaats en is nagedacht over de ergonomie. Het navigatiesysteem bedien je bijvoorbeeld via een draai-/kliksysteem dat veel lijkt op de systemen die BMW en Audi hanteren. De vormgeving is fraai, ademt luxe en is zeker in combinatie met de lichte interieurkleur van onze testauto zeer geslaagd. De plastic “Hammertone” sierstrip had achterwege gelaten mogen worden. Deze voelt goedkoop en breekbaar aan.
De 508 biedt veel ruimte aan de inzittenden. De stoelen zijn van goede kwaliteit en bieden goede steun voor onderrug en zij. Achterin is het prettig toeven, in welke positie je je ook bevindt. Drie mensen kunnen uitstekend zitten, mede door het ontbreken van de middentunnel.
De elektromotor inclusief batterijen is achterin geplaatst. Dit is merkbaar in de kofferruimte. De bodem ligt aanzienlijk hoger dan in de versies zonder elektro-aandrijving. Er blijft 40 centimeter hoogte over, dus koffers stapelen is geen optie. Het volume bedraagt 359 liter (545 liter voor de reguliere berline). Met neergeklapte achterbank is dit 1.225 liter (regulier 1.581 liter). Dit verschil is dus aanzienlijk.
Conclusie
De 508 HYbrid4 is een rijk uitgeruste comfortabele reisauto die zich het beste thuis voelt op de snelweg. De Peugeot doet dan geruisloos zijn werk en filtert oneffenheden zonder gevoelloos te worden. Het nut van de elektromotor is beperkt, zeker lettend op het gerealiseerde brandstofverbruik. De Sport-stand laat de technische capaciteiten van de auto pas volledig tot zijn recht komen. Voor zakelijke rijders is de HYbrid4 een uitstekende keuze, vooropgesteld dat de auto voor 1 juli van dit jaar op kenteken staat.
Technische gegevens:
Brandstof Dieselhybride
Cilinderinhoud 1.997 cc
Cilinders/kleppen per cilinder 4/4
Versnellingsbak 6, semi-automaat
Max. vermogen 120 kW/163 pk bij 3.750 tpm
Max. koppel 300 Nm bij 1.750 tpm (450 Nm gecombineerd)
Topsnelheid 210 km/h
Acc. 0-100 km/h 8,6 sec
Gewicht 1.635 kg
Gemiddeld verbruik 3,6 l/100 km (6,1 l/100 km tijdens test)
CO2-uitstoot 95 gr/km
Energielabel/bijtelling A/14% (na 1 juli 20%)
Vanafprijs € 39.720 (Blue Lease Premium)
Prijs geteste uitvoering € 47.010
Plus
+ Interieurruimte
+ Rijgedrag in Sport-stand
+ Wegligging
+ Uitgebreide standaarduitrusting
Min
– Rijgedrag in Auto-stand
– Versnellingsbak
– Brandstofverbruik
– Bagageruimte