De Range Rover 4.4 SDV8 is niet bepaald een alledaagse verschijning. Maar 300 bestelde exemplaren tot en met februari 2013 wijzen erop dat Range Rover toch een auto heeft neergezet waar voldoende animo voor is. Zelfs in het luxe suv-segment waarin deze auto zich bevindt.
Ik ben toch heel wat gewend. Dacht ik. De BMW X6 ActiveHybrid en Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI R-Line Edition zijn maar een paar voorbeelden van vergelijkingsmateriaal. Stuk voor stuk zeer aantrekkelijke en tot de verbeelding sprekende auto’s met even zo goede rijeigenschappen en minimaal topkwaliteit. Maar dan. Dan zie je de Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography staan.
Het ‘begeer me’ en ‘je kan niet om me heen’ straalt er vanaf. En dan heb ik het nog niet eens over de klasse die de 5 meter lange en ruim 2 meter brede suv uitstraalt. De Range Rover begint bij een prijs vanaf 114 duizend 400 euro voor de TDV6 HSE. Onze Range Rover staat met al zijn opties voor iets meer dan 182 duizend euro in de prijslijst. Voor dit bedrag zit de auto volgepropt met alle luxe en opties die je maar kan bedenken. Vind jij iets dat er niet inzit? Laat het ons weten! We zoeken het uit en komen er op terug.
300 bestelde exemplaren tot en met februari 2013 wijzen erop dat Range Rover toch een auto heeft neergezet waar voldoende animo voor is.
Luxe voor bestuurder en passagiers
Nog nooit heb ik in een auto gezeten waarvan de stoelen tronen bleken te zijn. Zelfs de hoofdsteunen voelen zacht aan. Als je eenmaal in de elektrisch verstelbare zetels met massageoptie zit, wil je er gewoon niet meer uit. Je bent geneigd om je glas whisky vanuit huis mee de auto in te nemen en daar op te drinken. Standaard zijn er in de Range Rover vijf zitplaatsen. Onze Autobiography beschikte achterin over de Range Executive Class Seating. Twee afzonderlijke, eveneens elektrisch verstelbare stoelen, met individuele massage- en warmte/koelingsbediening. Nadeel van deze optie is dat de zitplaatsen niet neergeklapt kunnen worden. Maar goed, met 909 liter bagageruimte kan je voorlopig uit de voeten. De beenruimte achterin is er wel, maar valt voor een auto van dit formaat een beetje tegen. Als een chauffeur van 1 meter 86 zijn plek achter het stuur heeft gevonden, zit een persoon met dezelfde lengte achterin met zijn knieën tegen de rugleuning. Goed, dan maar aan de andere kant gaan zitten.
Druk dashboard
Het interieur van de Range Rover is sjiek. Bijna alles wat je ziet en kan aanraken is met leer bedekt. Tot en met de hemelbekleding rondom het enorme panoramisch schuifdak aan toe. Binnenin de auto heerst serene rust. De isolatie schermt geluiden van buitenaf prima af. Minder rustig is de cockpit met digitale snelheidsmeter en toerenteller. Door de grote hoeveelheid weergegeven informatie, ben je flinke tijd bezig om alle aanduidingen te leren kennen. Maar met een avondje, een goed glas cognac, een sigaar en de gebruikershandleiding kom je een aardig eind. De bediening van de instrumenten en knoppen daarentegen is overzichtelijk. Nadeel is wel dat de Range Rover zo breed is, dat niet alle knoppen lekker binnen bereik zitten. Bij het bedienen van de navigatie moet je bijvoorbeeld tamelijk ver naar rechts reiken.
MULTI-media
Bewust in hoofdletters geschreven. Het informatie, communicatie en entertainmentsysteem geeft een waanzinnig geluid. Het systeem kan door de vier inzittenden afzonderlijk bediend en naar keuze ingesteld worden. Voor de passagiers worden zelfs standaard vier draadloze bluetooth koptelefoons bijgeleverd. Alle informatie inclusief TV met digitale ontvangst wordt weergegeven op het dashboard en in schermen in de hoofdsteunen. Het 12,3 inch grote virtuele TFT-LCD geeft een schat aan informatie weer, waaronder bestuurdersinformatie over het 4×4 systeem, de stand van de voorwielen, gekozen versnelling, hoogtestand en wieluitslagen. Je kan de Range Rover zonder enige angst het terrein in rijden. De intelligente rijdynamiek- en stabiliteitscontrolesystemen zorgen er onder alle ondergrondomstandigheden voor dat je je nergens meer zorgen over hoeft te maken. Alles wordt voor je geregeld. Zoals een butler zijn baas bedient. Al zijn er natuurlijk altijd mensen die dit minder wenselijk vinden en liever meer zelf willen doen.
De intelligente rijdynamiek- en stabiliteitscontrolesystemen zorgen er onder alle ondergrondomstandigheden voor dat je je nergens meer zorgen over hoeft te maken.
Motor en brandstofverbruik
Rijden met de Range Rover met V8-dieselmotor is geweldig. De motor is krachtig en de 8-traps automatische versnellingsbak maakt hem zeer soepel. Geen moment voel je hikjes. Optrekken, afremmen en meteen weer gas geven: geen enkel probleem. Ondanks de goede isolatie in de auto hoor je gelukkig het mooie diepe geluid van de V8 nog wel. Zeker als je vol gas wegrijdt. Land Rover geeft op dat je in 6,9 seconden op de 100 kilometer per uur zit. En ik geloof het. Waanzinnig, wat een power en wat een geluid. Maar niet alles is goud wat er blinkt. Bij een sportieve rijstijl zie je de brandstofmeter met rappe schreden naar leeg gaan. Positief is dat je bij normaal en rustig rijden zonder veel moeite ‘slechts’ rond de 10,5 liter diesel per 100 kilometer haalt. Natuurlijk is ieders rechtervoet anders, maar je kan je ook afvragen hoe belangrijk het brandstofverbruik nog is als je deze auto koopt. Je zou je eerder druk moeten maken of de Range Rover wel in je schuur past.
Drempels? Wat nou drempels?
Ondanks zijn lange wielbasis merk je in de Range Rover nauwelijks dat je drempels neemt. Niet bij lage, maar ook niet bij hoge snelheid. Zijn volledig elektronische onderstel met alle veiligheidsopties die je je maar kunt bedenken zorgt voor een rustige rit, boven verwachting goede wegligging en fantastische rijeigenschappen. Met een gewicht vanaf 2.360 kilo verwacht je een flink overhellende auto. Maar niets is minder waar, de elektronische hulpmiddelen doen wat ze moeten doen en geven je het gevoel dat niets je meer kan overkomen. Dus duik je een keer iets te enthousiast een bocht in, no problem.
Ik zou een boek vol kunnen schrijven over wat de Range Rover allemaal kan. Maar gelukkig hebben ze dat zelf al gedaan en hoef ik het niet te doen.
Conclusie
Ik zou een boek vol kunnen schrijven over wat de Range Rover allemaal kan. Maar gelukkig hebben ze dat zelf al gedaan en hoef ik het niet te doen. Of de Range Rover ook echt alles kan wat in het boek staat, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik me in de auto als een vorst voelde voorzien van alle gemakken, luxe en comfort die je je maar kan wensen en bedenken. Heb je twee ton te besteden? Overweeg dan in ieder geval de Range Rover SDV8 Autobiography en rij er een stukje mee. Vergelijk de auto met, voor zover die er al zijn, concurrenten en laat je leiden door je gevoel. Wedden dat je deze neemt? De Range Rover krijgt van mij in elk geval een dikke 9.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel: E
CO2 uitstoot: 229 g/km
Cilinderinhoud: 4.367 cc
Cilinders: 8, in V-vorm
Max. vermogen: 339 pk bij 3.500 tpm
Max. koppel: 700 Nm bij 1.700 tpm
Acceleratie 0–100 km/h: 6,9 sec.
Topsnelheid: 218 km/h
Transmissie: 8 v., sequentiële automaat
Gewicht: 2.360 kilo
Prijs gereden uitvoering: 182.120 euro
Prijs basisversie: 114.400 euro (3.0 TDV6)
Gereden testkilometers: 750 km
Plus
+ Rust in auto
+ Klasse uitstraling
+ Compleetheid
+ Gevoelsbeleving
Min
– Drukke cockpit
– Brandstofverbruik