Bij Renault weten ze de Nederlandse autokoper te behagen. Elke keer als de uitstootnormen worden aangescherpt, weet het Franse merk daar slim mee om te gaan.
Maar ook op designgebied en motorenbouw weet Renault precies wat de consument wil, met als gevolg dat vele Nederlanders geïnteresseerd naar de dealer gaan. Zelfs mensen die een gebruikte Renault op het oog hebben, vallen voor een splinternieuwe Captur. Hoe flikt Renault dat toch?
Vriendelijk reusje
De Captur is een auto die een grote groep mensen voor zich weet te winnen, een echte allemansvriend. Ik kan er over meepraten, want mijn driejarige zoon is waarschijnlijk een van de grootste fans van de Captur. Hij is niet de enige, zo blijkt tijdens de testweek. Overal waar je komt met de Captur, heb je aanspraak. Jong en oud, man en vrouw, iedereen spreekt zijn waardering uit voor het model en zijn oranje-witte kleurstelling.
Hij is niet te groot, niet te klein, niet agressief en zeker niet sloom
Hij is niet te groot, niet te klein, niet agressief en zeker niet sloom. Om met de woorden van junior te spreken: “hij kijkt niet boos, maar hij kijkt streng.” Maar met goede looks alleen kom je er niet, het moet ook een beetje rijden. Daarom ben ik benieuwd naar de kwaliteiten van de basismotor, de 900 cc TCe met 90 pk. En verdomd, nog voor ik bij de importeur van het terrein afrijd ben ik al bijna overtuigd…
Snel thuis in de Captur
De entree in de Captur is dik in orde: de deuropening is ruim, je zit lekker hoog op prima stoelen die goed instelbaar zijn en je hebt een lekker dik stuurwiel in handen. Het ontwerp van het dashboard is clean, je kijkt uit op een overzichtelijk instrumentarium. De toerenteller en brandstofmeter zijn analoog, daar tussenin zit een grote digitale snelheidsmeter. Geheel volgens Renault-traditie zit de schakelaar van de cruisecontrol niet in de nabijheid van het stuur, maar op de middenconsole. Lastig?
Het wegrijden vanuit stilstand vergt een beetje ondersteuning van de gasvoet
Nee, want eenmaal ingeschakeld, blijft de cruisecontrol ook na het uitschakelen en starten gewoon aan staan. Het wegrijden vanuit stilstand vergt een beetje ondersteuning van de gasvoet, de drie kleine cilindertjes hebben bij stationair toerental te weinig momentum om de bijna 1.100 kilo zware Captur in beweging te krijgen. Vanaf de eerste meters voelt de auto vertrouwd aan. De remmen, koppeling en de besturing voelen alsof je al jaren in de Captur rijdt.
Slimme vondsten in het interieur
Intussen somt zoonlief de unieke kenmerken van de Captur op. Hij blijkt een kind van deze tijd te zijn, want het grote beeldscherm in het dashboard is het meest noemenswaardig. ‘Onze’ Captur is uitgerust met het MediaNav infotainment systeem met 7 inch touchscreen dat ook voorzien is van het Pack City Camera. Dat laatste komt goed van pas, want de kont en C-stijl bieden weinig uitzicht naar achter.
De Captur heeft standaard een dashboardlade van liefst 11 liter
Dan rijst de vraag wat er nog meer zo bijzonder is aan de Captur, en kennelijk heeft ‘ie de brochure uit zijn hoofd geleerd: “hij heeft twee kleuren” (Orange Arizona / Ivoire), “de stoelen kunnen in de wasmachine” (afritsbare Zipper stoelbekleding), en “de Captur heeft geen klepje.” Inderdaad, want de Captur heeft standaard een dashboardlade van liefst 11 liter. Alle opties brengen de vanafprijs van de TCe 90 Expression van 17.990 euro op een eindbedrag van ruim 22 mille.
Dappere driecilinder
Negenhonderd cc, dat is verhipte weinig voor een automotor, maar de Captur lijkt er prima mee bedeeld. De 90 pk en 135 Nm weten verrassend goed raad met het wagentje. Pas bij snelheden boven de 120 kilometer per uur krijgt de luchtweerstand de overhand. Het is dan zaak om een versnelling terug te schakelen als je wilt versnellen. Op constante snelheid blijft het motorgeluid overigens keurig op de achtergrond.
Als je veel snelwegkilometers maakt, is het raadzaam om voor de TCe 120 te kiezen
Als je veel snelwegkilometers maakt, is het raadzaam om voor de TCe 120 te kiezen, want de driecilinder rendeert niet onder deze omstandigheden. Het verbruik loopt zomaar op tot ruim 7,5 liter per 100 kilometer. Op N-wegen en binnenwegen hoef je weinig inspanning te verrichten om onder de 6 liter te komen. De motor is erg levendig, tussen de 2.500 en 4.500 toeren is de motor op zijn best en klinkt ie prima. Dat weet de schakelindicator ook, want die geeft niet snel het advies om bij lage toerentallen op te schakelen. Sterker nog, hij adviseert regelmatig om een tandje terug te schakelen om in voornoemd toerenbereik tempo te maken.
Overtuigende auto, prettig geprijsd
De grootste kwaliteit van de Renault Captur – ongeacht de motorisering – is de afstemming van het onderstel en besturing. De besturing is direct en precies, en biedt ook met winterbanden genoeg gevoel om de Captur precies op de weg te positioneren. Het onderstel weet goed raad met gemene oneffenheden. Diepe kuilen op klinkerwegen en gemene dwarsrichels op de snelweg worden adequaat geëlimineerd. Ondanks zijn hoge bouw gaat de Captur niet snel hangen in bochten.
Na een week rijden is wel duidelijk dat de Captur een echte charmeur is
Na een week rijden is wel duidelijk dat de Captur een echte charmeur is; hij ziet er goed uit, is prima uitgerust, hij heeft aansprekende rijeigenschappen en bovenal is hij prima geprijsd. Ook de basismotor is overtuigend, maar je moet vooraf goed bedenken hoeveel snelwegkilometers je gaat maken. Rijd je meer dan 25 procent van je kilometers op de snelweg, dan is de TCe 120 aan te raden. Het is een innemend wagentje, daar kan ik junior geen ongelijk in geven.
Bekijk meer foto’s van de Renault Captur op onze Facebook pagina.
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: B/20%
Gem. verbruik: 4,9 l/100 km
CO2 uitstoot: 113 g/km
Cilinderinhoud: 898 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. Vermogen: 66 kW/ 90 pk bij 6.000 t.p.m.
Max. Koppel: 110 Nm bij 4.000 t.p.m.
Acceleratie 0-100 km/h: 12,9 sec.
Topsnelheid: 171 km/h
Transmissie: 5 versnellingen, handbak
Gewicht: 1.076 kg
Prijs basisversie: € 15.990
Prijs gereden uitvoering: € 22.078
Plus
+ Fijn onderstel
+ Praktisch interieur
+ Prima uitrusting
+ Aansprekend design
Min
– Brandstofverbruik op snelweg
– Opstarttijd infotainmentsysteem na start motor
– Materiaalgebruik deurpanelen
Tekst: Arnold van Schepen