Renault, Nissan en Mitsubishi werken samen, en in deze alliantie delen de Renault Captur en Mitsubishi ASX dezelfde productiefaciliteit en veruit de meeste onderdelen. Toch zijn er verschillen. Wij reden met beide (sub)compacte crossovers en zochten (en vonden) de contrasten voor je uit.
Waar de Renault Captur nauwelijks meer uit het Nederlandse straatbeeld weg te denken is, is het naar de Mitsubishi zoeken als een speld in een hooiberg. Niet zo vreemd ook, want enkele jaren geleden besloot Mitsubishi tijdelijk te stoppen met het uitbrengen van nieuwe modellen in Europa. Echter, in 2022 / 2023 keerde het merk terug met een nieuwe versie van de ASX, die nu in dezelfde fabriek en op hetzelfde platform als de Renault Captur wordt geproduceerd.
De overeenkomsten (en verschillen)
Als we op zoek gaan naar de verschillen tussen de twee auto’s, hoeven we niet heel erg ons best te doen. Het is overigens eenvoudiger en sneller om de contrasten te vinden dan de overeenkomsten te vinden. Het grootste direct zichtbare onderscheid tussen de Fransman en de Japanner vind je aan de voorkant. Bij de Mitsubishi is het gedeelte onder de bovenste grille niet in de carrosseriekleur gespoten, wat de ASX een duidelijk eigen uitstraling geeft.
De grille van de ASX is tussen de koplampen uitgevoerd in chrome (door Mitsubishi het Dynamic Shield design genoemd) en contrasteert opvallend met de motorkap, koplampen en dagrijverlichting units wat de auto een stoere aanblik geeft. Bij Renault hebben ze de grille wat minder opvallend en contrasterend met de omliggende onderdelen gemaakt, waardoor de auto er in achteruitkijkspiegels wat bescheidener en chiquer uitziet.
Als je de auto’s van achteren benadert en naar de styling kijkt, zie je meteen subtiele variaties. Zo heeft Renault de zijkanten van de achterlichtunits zogenoemd wit rookglas gegeven wat de auto een meer premium aanzicht geeft. Bij de Mitsubishi zijn de lichtunits aan de zijkant rood.
Compact, maar ruim
Opvallend is ook het ontbreken van het Mitsubishi logo op de achterklep van de ASX, waar de Captur wel trots zijn logo voert. In plaats van het logo heeft de Mitsubishi een afdekplaatje waar de achteruitrijcamera in verwerkt is. Bij de Renault is de camera in het logo verwerkt. Verder zien we dat Mitsubishi de ASX zwarte raamomlijstingen heeft gegeven en Renault deze chrome heeft gemaakt.
Binnenin de Captur en ASX ziet het er allemaal prima uit en voelt alles degelijk aan. De gebruikte materialen zijn premium en op niets is bezuinigd. Het gedeelde instrumentenpaneel en de bediening van multimedia en comfortsystemen is overzichtelijk en intuïtief.
Beide auto’s zijn compact, maar het interieur biedt toch relatief veel ruimte met ook beenruimte voor de gemiddeld iets langere mens. De stoelen zitten fijn en maken ook langere ritten aangenaam en comfortabel. Je hebt geen moment het idee of gevoel dat je in een compacte auto zit.
Rijervaring en prestaties
Onder de motorkap delen beide modellen veel technische componenten, zoals de motoren en de transmissies. Wij reden in beide merken met de 1.6 liter full hybrid versie met een gecombineerd vermogen van 145 pk in combinatie met een 8-traps automatische versnellingsbak. De relatief grote motor voor deze relatief lichte auto’s maken de Captur en ASX heel soepel, sterk en prettig om te rijden. De automatische transmissies schakelen gevoelloos over.
Het onderstel van beide auto’s is een fijn compromis tussen comfortabel en sportief, niet te sponzig, maar ook niet te hard. De besturing is fijn, je hebt altijd een goed gevoel over wat er met de banden op het wegdek gebeurt waardoor het veiligheidsgevoel vergroot wordt. Qua prijsstelling liggen beide modellen dicht bij elkaar, maar de Mitsubishi heeft volgens de importeur meer standaardfuncties inbegrepen, wat gelijk de iets duurder geprijsde ASX verklaart. De meerprijs van de ASX kun je daarnaast ook terug in de garantieperiode van maar liefst acht jaar ten opzichte van de vijf jaar garantie van de Captur.
Veiligheid en betrouwbaarheid zijn ook belangrijke punten van vergelijking. Beide auto’s scoren hoog op veiligheidstesten, met geavanceerde rijhulpsystemen zoals automatische noodremming, rijstrookassistentie en adaptieve cruise control. De keuze tussen de twee kan afhangen van persoonlijke voorkeuren in design en rijervaring, aangezien beide modellen betrouwbare en veilige opties bieden.
Conclusie
Of je nu kiest voor de alom bekende Captur of de meer zeldzame ASX, beide modellen bieden betrouwbare en veelzijdige opties in het segment van subcompacte crossovers. Het delen van platforms en productie helpt beide merken om kosten te besparen en efficiëntie te verhogen, terwijl ze toch hun eigen identiteit behouden om tegemoet te komen aan verschillende consumentenbehoeften.
Wie op zoek is naar een compacte crossover, maar toch binnenruimte ambieert is bij zowel Renault als Mitsubishi aan het juiste adres. De Captur en ASX zijn modern ogende auto’s, voldoen aan de hedendaagse (veiligheids)eisen en bieden waar voor hun geld. Welk merk je echter ook kiest, je zult nooit de verkeerde keuze maken.
Mitsubishi ASX | Renault Captur | |
Aandrijving | 1.598 cc, viercilinder benzine / elektrisch (hybride) | |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat | |
Gewicht | 1.351 kg | 1.345 |
Vermogen | 143 pk gecombineerd | |
Brandstofverbruik (WLTP) | 4,7 l/100km | |
Topsnelheid | 170 km/h | |
Prijs vanaf | 39.600 | 35.420 |
Garantie | 8 jaar | 5 jaar |