Even twijfel ik op het moment dat ik de deuren open met de net ontvangen ‘Renault Handsfree card’. Heeft Renault Nederland me per abuis een Mégane meegegeven? De Clio oogt lang, breed en dik. In niets gelijkend op de wat iele uitstraling van zijn voorganger. Rijdt de Clio ook een klasse groter of blijft het bij uiterlijk vertoon?
Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 senior vice president van Renault Corporate Design, verdient (in ieder geval deels) de credits voor het geslaagde ontwerp. Uiteraard, smaken verschillen, maar ik heb nog niemand horen zeggen dat ze liever de vorige Clio zagen dan deze. Ook van mij geen klachten over het nieuwe familiegezicht met de dunne grille en het prominente logo.
Windgeruis
Bij het accelereren op de oprit van de snelweg besluipt me opnieuw een gevoel van twijfel. Zijn alle portieren en ramen goed gesloten? Binnenin de Clio heb je behoorlijk wat last van windgeruis. Het zal niet de intentie zijn, maar het geluid van de dieselmotor verdwijnt hierdoor zelfs bij een snelheid van 120 kilometer per uur naar de achtergrond.
Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 senior vice president van Renault Corporate Design, verdient (in ieder geval deels) de credits voor het geslaagde ontwerp.
Interieur
In de meest luxe Dynamique uitvoering is de Clio redelijk rijk uitgerust. Al zijn zaken als automatische airconditioning, licht- en regensensor daarbij niet inbegrepen. Wel een ‘soft-touch’ dashboard dat aangenaam aanvoelt en goed in elkaar zit. Hoewel niet alle componenten volledig naadloos op elkaar aansluiten. De kunststof deurpanelen lijken in eerste instantie uit hetzelfde materiaal opgetrokken. Maar als je ze aanraakt, blijken ze van hard plastic dat hol klinkt en niet solide aanvoelt. De opvallende hoogglans omlijstingen van de centraal geplaatste tablet (zoals Renault het informatiedisplay noemt) en van de deurpanelen zijn stof-, kras- én smaakgevoelig.
Ruimtelijk gevoel
In de bestuurdersstoel van de Clio heb ik niet veel te klagen. De zeer schuin geplaatste voorruit en het navenant diepe dashboard zorgen voor een ruimtelijk gevoel. Het optionele glazen panoramadak (695 euro inclusief getinte ramen) draagt hieraan bij. Wat mij betreft een aan te bevelen optie. Maar het staat je natuurlijk vrij om in plaats daarvan te kiezen voor dakstickers in de vorm van een grote verfdruppel.
De zeer schuin geplaatste voorruit en het navenant diepe dashboard zorgen voor een ruimtelijk gevoel.
Zitcomfort
De wangen van rugleuning en zitvlak bieden goede zijdelingse steun. De passagiersstoel is in tegenstelling tot de bestuurdersstoel niet in hoogte verstelbaar. Ben je iets langer dan de gemiddelde Nederlandse man, dan kijk je onherroepelijk tegen de dakrand aan en toucheer je het dak met je kruin. Voor langere ritten zou ook een steviger ondersteuning van de onderrug welkom zijn.
Praktische bruikbaarheid
De achterpassagiers kunnen hun benen, ook op de middelste zitplaats, redelijk kwijt. Voor mensen van bovengemiddelde lengte is de hoofdruimte krap. De bagageruimte is goed toegankelijk, heeft geen rare hoekjes of vakjes en biedt 300 liter praktisch bruikbare ruimte. Met neergeklapte achterbank wordt de kofferbak verruimd naar 1.146 liter. Hiermee laat de Clio een belangrijke concurrent als de Volkswagen Polo met 280 respectievelijk 952 liter, achter zich.
De bagageruimte is goed toegankelijk, heeft geen rare hoekjes of vakjes en biedt 300 liter praktisch bruikbare ruimte.
Intuïtieve bediening
Ik heb alle functies voor radio, mediaspeler en navigatie op ‘mijn tablet’ binnen handbereik. De tablet laat zich intuïtief bedienen en reageert snel. Het geheel zorgt voor een opgeruimde middenconsole die niet meer dan de noodzakelijke knoppen bevat. Onze testauto was voorzien van de standaard navigatiefunctionaliteit. We hebben dus de optionele TomTom Live versie niet kunnen testen, maar we concluderen dat het standaard systeem uitstekend werkt. Het biedt een overzicht van zaken als maximumsnelheden, (vaste) snelheidscontroles en points-of-interest. Het pookje achter het stuur voor controle van de audio- en telefoonfuncties vergt weliswaar enige gewenning, maar is dan ook blind te bedienen. Minder intuïtief is de inrichting van de cruise control. Renault heeft hiervoor alle vier de knoppen op het stuur gereserveerd plus een knop naast de bestuurdersstoel om het systeem in en uit te schakelen. Dat had wat handiger gekund, met als bijkomend voordeel dat het stuur dan plaats had kunnen bieden aan de audio- en telefoonfuncties.
Sportiviteit
De nieuwe Clio is een auto waarin je de eerste keer dat je instapt direct kunt wegrijden, zonder ook maar een moment te hoeven wennen. De auto koppelt licht, maar toch niet gevoelloos. Ditzelfde geldt voor de besturing. De elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een natuurlijk stuurgevoel, ongeacht de snelheid. De turbodiesel biedt bij 1.750 toeren zijn maximale trekkracht en is krachtig genoeg om de auto prima van zijn plaats te krijgen. De uitstraling van onze in ‘Blanc glacier’ uitgevoerde testauto met dik aangezette diffuser en rood-zwarte zijstootstrips schept echter sportieve verwachtingen, die de motor niet volledig kan waarmaken. De straffe vering past daarentegen wel bij de dynamiek van de Clio en is haast -cliché- atypisch voor een Franse auto. De vijfversnellingsbak schakelt soepel, maar een iets kortere schakelpook zou meer recht doen aan de sportieve aspiraties. Af en toe missen we een zesde versnelling. Wellicht dat de nog te introduceren EDC automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling optimaal is voor deze Clio. Ik kom tot een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter diesel per 20 kilometer, zonder er in het bijzonder op te letten. Niet in de buurt van de opgegeven 1 op 29, maar geen slechte waarde.
Conclusie
De Clio ziet eruit als een auto uit een hoger segment en gedraagt zich ook zo. Dit heeft ook een nadeel: je mist zaken die vaak standaard zijn in het genoemde hogere segment. Een compliment voor Renault, dat grote stappen heeft gemaakt. Ik heb met plezier in deze auto gereden en kan alleen maar concluderen dat Renault dit ook beoogt: een auto met een onderscheidend uiterlijk en interieur, die qua rijgedrag en uitstraling een klasse groter aandoet. Zonder daarbij het lichtvoetige en sportieve karakter te verliezen, dat de berijder van de Clio verwacht. En dat alles voor een concurrerende prijs.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 3,4 l/100 km
CO2 uitstoot: 90 g/km
Cilinderinhoud: 1.461 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 66 kW/90 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 220 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,7 sec.
Topsnelheid: 178 km/h
Transmissie: 5 versnellingen
Gewicht: 1.046 kg
Prijs basisversie: € 13.990
Prijs gereden uitvoering: € 19.290
Plus
+ Qua uitstraling en rijgedrag klasse groter
+ Interieurruimte
+ Materiaalgebruik dashboard
Min
– Windgeruis
– Materiaalgebruik deurpanelen
– Passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar