Als je aan de Renault Espace denkt, denk je aan een grote, brede, ruime en vooral hoge MPV uit de anderhalve decennia rondom de eeuwwisseling, die zeker in ons land zeer populair was. In 2015 besloot Renault het echter over een andere boeg te gooien en kwam de nieuwe Espace uit: compacter, kleiner en meer crossover dan MPV.
Of het volgen van deze trend de juiste was, is de vraag. Zag je vroeger in nagenoeg iedere straat wel een Espace staan, is het model anno 2023 een haast zeldzame verschijning geworden. Desalniettemin is de nieuwe variant een mooi gelijnde, sportief ogende en moderne auto. En dat de nieuwe generatie autoliefhebbers niet belast is met het beeld van de ‘oude’ Espace, werd duidelijk toen mijn 12-jarige zoon instapte en zei: “Wow, wat een ruime auto is dit!”.
Goede richting
Renault is daarmee klaarblijkelijk de goede richting ingeslagen. Het bijna veertig jaar bestaande MPV is getransformeerd tot een compacte, stoere, sportief ogende SUV, met als topmodel de Espace E-tech hybrid 200 esprit Alpine, waar wij mee op pad gingen.
Het typische Franse design van de nieuwe Espace kan mij zeer bekoren. Scherpe lijnen, mooie zwarte accenten en mat afgewerkte lak (geen wrap) maken van deze ruime Renault een ware eyecatcher. De reacties op de auto tijdens de fotoshoot zijn dan ook niet van de lucht. Ongeacht jong of oud.
Alle details die aan de buitenkant van de auto in het oog vallen, van de bumpers tot en met de wielen, komen in de auto weer terug. Het strakke interieur is modern en luxueus, met een fraai geïntegreerd dashboard, instrumentarium en. Deze laten zich goed en intuïtief bedienen. Helaas zit je wel relatief ver bij het instrumentarium vandaan, waardoor je voor een aantal functies zoals klimaatregeling je stoel ‘uit moet’ om erbij te kunnen.
Rijden
Hoewel de Renault Espace altijd bekend heeft gestaan om zijn comfort, liet de kwaliteit in het verleden soms wat te wensen over.. Kraakjes in het onderstel, harde kunststoffen panelen die tegen elkaar schuren, plafonnieres die naar beneden kwamen als je over een drempel reed. Wie een Renault (gehad) heeft, herkent het misschien wel. Met de huidige generatie modellen lijken de Fransen het echter wél prima voor elkaar te hebben. Van kraakjes en rammeltjes is in onze Renault geen enkele sprake.
De Espace is voorzien van het 4Control vierwielbesturingssysteem, waarbij de achterwielen mee- of tegen- kunnen sturen. Dat vergt in het begin wat gewenning, maar al snel worden de voordelen ervan duidelijk. Bijvoorbeeld bij het inparkeren. Hierbij sturen de achterwielen tot 5 graden tegen, waardoor de auto een erg kleine draaicirkel heeft.
Op hogere snelheden toont het systeem zijn ware kracht. Bij snelheden boven de 50 km per uur sturen alle vier de wielen in dezelfde richting, wat resulteert in optimale grip en ongelooflijke stabiliteit in bochten.
De hybride aandrijflijn van de Renault Espace 2023, levert een vermogen van 200 pk en een koppel van 230 Nm, wat zorgt voor soepele en stille rijervaring. Ondanks de ‘slechts’ 1.200 cc motorinhoud beschikt de Espace dankzij de 8-traps automatische versnellingsbak over voldoende kracht en souplesse, waardoor je moeiteloos met het overige verkeer kunt meekomen.
Renault Espace E-tech hybrid 200 esprit Alpine
De Renault Espace E-tech hybrid 200 esprit Alpineis een sportieve evolutie van zijn wat gedateerde voorgangers. De auto heeft een eigentijds ontwerp met scherpe lijnen en fraaie accenten met een modern en luxueus interieur.
Het rijcomfort, een kenmerk van Renault, is uitstekend. De 4Control vierwielbesturing zorgt voor wendbaarheid bij lagere snelheden en optimale grip op hogere snelheden en is daardoor een waardevolle toevoeging. De hybride aandrijflijn levert voldoende kracht voor een soepele en stille rijervaring. Kortom, de Renault Espace 2023 combineert stijl, comfort en prestaties op een indrukwekkende manier.
Aandrijving 1.199 cc benzinemotor + 1 elektromotor, 200pk
0-100 in sec 8,8
Top in km/h 175
Gewicht in kg (leeg) 1.559
Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP) 4,7 l/100km (1 op 21,3)
Prijs in euro 49.830,-