Rafale zegt u? Yep, Rafale, het nieuwste model van Renault en ook zeker niet het slechtste design van de Fransen, zo blijkt uit reacties van bekenden en onbekenden. Ik reed met de Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200. Een hele mond vol, dat schept verwachtingen.
Rafale is Frans voor ‘windvlaag’ en werd in de jaren 30 gebruikt voor het Caudron C.460 racevliegtuig met Renault-zescilinder en een topsnelheid van meer dan 400 km/h. Een best wel coole naam dus voor wat ons betreft ook best een coole en zéker geen saaie auto. De SUV-coupé straalt zowel klasse als sportiviteit uit, niet in de minste plaats door de prachtige two-tone bleu sommet / noir étoilé – in plat Nederlands (metallic) blauw / zwarte – kleurstelling van onze testauto.
Design en exterieur
De voorzijde van de Rafale oogt imposant. De scherp puntig gevormde koplampen en dagrijverlichting kijken je geniepig aan en geven de Renault een agressieve look. De relatief hoog staande motorkap met daaronder een imposant front met Renault-logo en scherp gelijnde bumper geven je de indruk dat je opgegeten, of op zijn minst, gegrepen gaat worden.
Als we verder naar achteren kijken zien we de scherpe lijnen van de verlichting en bumper terugkomen in het onderste deel van de voor- en achterportieren en daaronder liggende dorpels. Ook vallen de wielkasten op die in de ronding van de wielen mee gevormd zijn en geven een beetje rommelige indruk.
Van achteren doet de Rafale enigszins denken aan de Ford Mustang Mach-E, wat zowel positief als negatief kan worden opgevat. Het ontwerp lijkt echter een beetje inconsistent, met de indrukwekkende voorzijde die niet helemaal wordt doorgetrokken naar de achterzijde. De scherp gelijnde verlichting en de vormgeving van de portieren tonen wel degelijk aandacht voor detail, maar laten ook ruimte voor verbetering.
Interieur en comfort
Eenmaal binnen is het interieur veelbelovend. Het strak vormgegeven dashboard met futuristische displays biedt een gebruiksvriendelijke ervaring. De bediening van multimedia, navigatie en klimaatbeheersing is intuïtief. Wellicht een beetje overkill zijn de door blauw led-verlichte Alpine logo’s in de leuningen van de voorstoelen, wel heel gaaf om te zien in het donker.
Een unieke toevoeging en ervaring in de Rafale is de digitale solar bay zonwering in het panoramadak, die niet met een doek, maar via het dak zelf wordt geregeld. De technologie maakt gebruik van een PDLC-film van vloeibare kristallen opgelost in een polymeer tussen twee glasplaten die is geladen met een elektrische stroom die de uitlijning van de vloeibare kristallen verandert van transparant naar gesloten en vice versa. In gesloten stand is het dak ondoorzichtig en warmtewerend.
Technologie en veiligheid
De Renault Rafale biedt een plezierige rijervaring, dankzij de krachtige hybride aandrijflijn die soepel accelereren en een efficiënt brandstofverbruik combineert. Met zijn E-Tech full hybrid systeem levert de Rafale 200 pk, wat zorgt voor vlotte prestaties in zowel stadsverkeer als op de snelweg. Als je veel van de motor vraagt, laat deze zich wel horen. Niet storend, maar wel aanwezig.
Het stuurgedrag is direct en responsief, hoewel het even wennen kan zijn voor sommige bestuurders. Het onderstel draagt zorg voor een comfortabele rit, maar het geluidsniveau van de banden kan soms storend zijn. Al met al levert de Rafale een gebalanceerde mix van sportiviteit en comfort, ideaal voor zowel dagelijkse ritten als langere afstanden. Op slecht wegdek bij lagere snelheden worden de oneffenheden wel gedempt, maar niet geheel voldoende om niet hoorbaar te zijn.
De Renault Rafale biedt ook een breed scala aan geavanceerde technologieën. De ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) functies werken goed op de snelweg, waarbij het systeem effectief reageert op verkeer zonder dat het zich laat afleiden door afslaande voertuigen. De automatische remfunctie tijdens het achteruitrijden grijpt snel en effectief in, wat de veiligheid ten goede komt. De plaatsing van de versnellings keuzehendel achter het stuur is wat onhandig omdat daar vlak onder ook de ruitenwisserbediening zit. Het gebeurt dus regelmatig dat de ruitenwissers aangaan als je de auto in z’n voor- of achteruit zet.
Conclusie
De Renault Rafale esprit Alpine E-Tech full hybrid 200 is een indrukwekkende toevoeging aan het SUV-segment. Met een uitdagend ontwerp, een comfortabel interieur en goede prestaties, heeft Renault een auto gecreëerd die zowel stijl als functionaliteit biedt. De Rafale is niet alleen een lust voor het oog, maar biedt ook een stevige basis voor wie op zoek is naar een hybride SUV-coupé met een onderscheidend karakter.
Aandrijving: Benzine / Elektrisch
Prestaties: 200 pk voorwielaandrijving
Topsnelheid in km/h: 175
Vanafprijs rijklaar in euro: 51.490
Prijs testauto in euro: 59.457,00 euro (full options)