Als je gevraagd wordt een nieuwe auto vanuit Nederland naar München te rijden, dan hangt het er maar net van af om wat voor auto het gaat. In dit geval mogen we op pad met de nieuwe Skoda Octavia Combi, en laat dat nou een perfecte auto zijn voor een tripje van 800 kilometer enkele reis.
Sinds 1996 heeft Skoda de Octavia in het programma. In al die jaren heeft de auto enorme stappen gezet op alle gebieden. Twee eigenschappen is de auto nooit verloren: ruimte en waar voor zijn geld. Een koopje is het niet meer, maar voor de prijs van een goed aangeklede Volkswagen Golf kun je ook gaan voor een lel van een stationwagon als de Octavia. De Octavia Combi is een nette auto om te zien. Strakke, uitgestrekte lijnen en in de kleur Topaz Brown, zoals de testauto, zowaar chique om te zien. In het interieur wordt deze trend doorgezet. De stoelen, de onderkant van het dashboard en de deurpanelen zijn beige van kleur. Deze kleurstelling is wel wat vlekgevoelig, maar als het je smaak is: waarom niet?
Duidelijkheid troef
Het dashboard is rustig van opzet en alle instrumenten zijn simpel af te lezen. Alle knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht. In het begin is het even uitvogelen waar de instellingen van alle comfort- en veiligheidsfuncties zitten, maar veel daarvan hoef je maar een keer in te stellen. De Octavia die wij naar München rijden zit boordevol met opties; werkelijk de hele lijst. Mooi is het nieuwe Columbus-navigatiesysteem met touchscreen. Als je met je vinger het scherm nadert, dan komen de icoontjes al tevoorschijn. Het is een prettig te bedienen systeem en het berekent vlot de ingegeven route. Ook de Bluetooth-functie, boordcomputer en de radio bedien je met dit aanraakscherm.
Ruimte te over
Qua afwerkingsniveau is de nieuwe generatie Octavia weer een stap dichter in de buurt van de Volkswagen Passat gekomen, de benchmark in het D-segment. Alle hendels en knoppen voelen net wat hoogwaardiger aan dan bij het vorige model en nergens komen we een afwerkingsmisser tegen. Zelfs de portiervakken zijn bekleed met stof en de middenarmsteun is verschuifbaar. Voorin zit je eerste rang. De leren stoelen zijn op de lange afstand wat vlak, maar kunnen in alle richtingen over een enorme afstand versteld worden, zodat iedereen een goede zitpositie kan vinden.
Met de voorstoelen ingesteld op een lichaamslengte van 1,80 meter is er op de achterbank een flinke beenruimte beschikbaar. Ook aan hoofdruimte is er geen gebrek, ondanks het optionele panoramadak van onze testauto. Wanneer er twee passagiers achterin zitten, dan kan de brede middenarmsteun naar beneden geklapt worden voor meer comfort. Om het lounge-gevoel te vergroten is er zelfs een verwarmde achterbank leverbaar.
Verhuiswagen
De bagageruimte van de 4,66 meter lange Octavia Combi is indrukwekkend. Open de achterklep en je kijkt in een enorm gat van 610 liter waar een stel verhuisdozen nog in verdwalen. Door de achterbank met de praktische handgrepen vanuit de kofferbak om te klappen ontstaat er een balzaal van 1.710 liter en kun je als het moet een hele huisraad inladen. Overigens is er ook onder de laadvloer nog ruimte om spullen uit het zicht op te bergen.
Stabiel op hoge snelheid
De Octavia Combi waarmee wij rijden heeft een 1.4 TSI benzinemotor met 140 pk onder de kap, die is gekoppeld aan een duidelijk en precies schakelende zesbak. Vooral de souplesse van dit relatief kleine motorblok valt op. Het koppel van 250 Nm is tussen de 1.500 en 3.500 toeren continu beschikbaar en zeker op de snelweg kun je de versnellingspook in de meeste gevallen in zes laten staan. Bij accelereren onder de 2.000 toeren is er een klein turbogat te bespeuren, maar als dat eenmaal is overwonnen, dan draaft de 1.172 kilo wegende Octavia zonder protest door naar zijn topsnelheid van 212 km/h.
Ook op die snelheid is het geluidsniveau in de auto bijzonder laag en blijft hij stabiel zijn weg vervolgen. Het enige wat de Octavia mist is wat rijgevoel. Alles gaat zo makkelijk en vanzelfsprekend dat het bijna saai wordt. De besturing is scherp en direct genoeg, maar lijkt de opdracht gekregen te hebben om de bestuurder vooral niet teveel mee te geven over de staat van het wegdek. Ook de vering en demping zijn zodanig afgesteld dat het comfort altijd zegeviert zonder zweverig te worden. Alleen kleine dwarsnaden in het asfalt blijven niet onopgemerkt.
Geen gezeur
Zoek je een ruime auto om comfortabel en vlot lange afstanden mee af te leggen, dan kun je niet om de nieuwe Skoda Octavia Combi heen. De auto klopt gewoon van alle kanten en is zeker niet buitenproportioneel duur. Hij is er vanaf 20.770 euro en veel uitvoeringen zijn goed voor 20 procent bijtelling. Later dit jaar komt er zelfs een versie met 14 procent bijtelling. Op vakantie hebben de kinderen lekker de ruimte op de achterbank en gezeur over wat wel en niet mee kan omdat de bagageruimte beperkt is blijft je bespaard. Bij de pomp hoeft de man des huizes ook niet te schrikken, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 à 14 is de Octavia 1.4 TSI geen dure klant aan de pomp. De fabrieksopgave is 1 op 18,9, maar wij hebben op de Duitse Autobahn flink doorgereden. In Nederland moet 1 op 15 goed haalbaar zijn.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 5,3 l/100 km
CO2 uitstoot: 121 g/km
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.500-6.000 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
Topsnelheid: 212 km/h
Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen
Gewicht: 1.172 kg
Prijs basisversie: € 24.870
Prijs gereden uitvoering: € 35.040
Plus
+ Fijne motor
+ Enorme zit- en bagageruimte
+ Verhouding prijs/uitrusting
Min
– Vlakke stoelen op lange afstand
– Mist rijgevoel
– Merkimago blijft soms lastig te verdedigen