Met een facelift waarbij zowel het uiterlijk als het interieur onder handen zijn genomen, moet Skoda’s vlaggenschip Superb weer helemaal aansluiten bij de nieuwe designtaal die we ook bij de Citigo, Rapid en Octavia zien.
De uiterlijke wijzigingen bevinden zich aan de voor- en achterzijde. De driehoekige belijning naast de achterlichten zorgt bij de hatchback voor een meer anonieme kont dan voorheen. Bij de combi is deze wijziging minder ingrijpend. Aan de voorzijde is onder meer de van de genoemde modellen bekende grille met de ‘hap’ in het midden toegevoegd. De koplampen zijn minder horizontaal geplaatst wat het front wat agressiever laat overkomen. De ‘twindoor’ achterklep van de hatchback was op al twee manieren te openen (alleen deksel of gehele klep), maar de bediening is vereenvoudigd door gescheiden knoppen.
Motorisering en bijtelling
We reden de combi met een 1.8 TSI-motor in combinatie met 7-traps DSG en de hatchback in dezelfde motorisering met handgeschakelde zesversnellingsbak. Eigenaardig is dat deze motor in de Superb 160 pk levert, terwijl het blok in de nieuwe Octavia goed is voor 180 pk. De DSG wil in drive modus erg snel naar de hoogste versnelling, maar de motor heeft voldoende kracht om te voorkomen dat dit de bestuurder frustreert. In sportstand blijft de bak soms wat lang zeurderig hangen in een te lage versnelling. In ons land zal het enige model in de 20 procent bijtellingscategorie, de handgeschakelde 1.6 TDI Greenline met 105 pk, het gros van de verkopen in de zakelijke markt gaan uitmaken. Deze verschijnt net als de andere versies van de Superb in juni bij de dealer. De 1.4 TSI en 2.0 TDI overschrijden bij de Superb in tegenstelling tot de Octavia de CO2-grenzen van de lagere bijtellingscategorie.
Kilometervreter
Op een bochtig testparcours wordt al snel duidelijk dat de Superb hier niet echt in zijn element is. Je voelt het gewicht van de auto en het gevoel dat je terugkrijgt via het stuur is overduidelijk: deze Skoda wil het liefst rechtdoor. Op de snelweg en langgerekte provinciale wegen is de Superb in zijn element. Hier blijkt dat Skoda terecht geen wijzigingen aan het onderstel heeft doorgevoerd. De testroute liep over Oostenrijkse wegen van goede kwaliteit. Alleen de dwarsnaden van de betonplaten op de kleine stukken snelweg van minder niveau zorgen dat je even opveert uit de goed instelbare en prima zittende stoelen.
Roofbouw
We constateerden na de recente test van de volledig nieuwe Octavia dat deze auto op alle fronten beter geworden was: meer ruimte, betere materialen in het interieur, een goed werkend en intuïtief navigatiesysteem en een uitstekend rijgedrag. Zowel qua functionaliteit als interieurkwaliteit streeft de nieuwe Octavia de Superb voorbij. Natuurlijk, de beenruimte voor de achterpassagiers in de Superb blijft onovertroffen. Heb je deze nodig, kies dan zeker voor de Superb. De bagageruimte van beide modellen is zeer vergelijkbaar. En wanneer we de Octavia naast de Superb zetten, kunnen we niet anders dan concluderen dat het interieur van de laatste ook met een nieuw stuurwiel en andere sierlijsten in vergelijking gedateerd oogt.
Motoriseringen en vanafprijzen
- Hatchback 1.4 TSI 125 pk Active – € 27.490 (Energielabel C/25% bijtelling)
- Hatchback 1.8 TSI 160 pk Active – € 31.090 (D/25%)
- Hatchback 2.0 TSI 200 pk Ambition – € 41.090 (E/25%)
- Hatchback 3.6 FSI 260 pk Elegance – € 60.320 (G/25%)
- Hatchback 1.6 TDI Greenline 105 pk Active – € 28.490 (A/20%)
- Hatchback 2.0 TDI 140 pk Active – € 33.590 (A/25%)
- Hatchback 2.0 TDI 170 pk Ambition – € 37.940 (A/25%)
- Combi 1.4 TSI 125 pk Active – € 28.790 (C/25%)
- Combi 1.8 TSI 160 pk Active – € 32.390 (D/25%)
- Combi 2.0 TSI 200 pk Ambition – € 42.590 (E/25%)
- Combi 3.6 FSI 260 pk Elegance – € 61.820 (G/25%)
- Combi 1.6 TDI Greenline 105 pk Active – € 29.790 (A/20%)
- Combi 2.0 TDI 140 pk Active – € 34.890 (A/25%)
- Combi 2.0 TDI 170 pk Ambition – € 39.440 (A/25%)
Plus
+ Ruimte voor achterpassagiers
+ Prima reisauto
+ Zitcomfort
Min
– Ingehaald door model uit eigen gamma
– Interieurkwaliteit