De nieuwe Forester is in Europa en de Verenigde Staten leverbaar sinds begin dit jaar. In Japan startte de verkoop in november 2012. De vierde generatie is tot nu toe in de thuismarkt en de VS een verkoopsucces. In Japan schreef Subaru in de eerste maand 8.149 orders, waar gerekend was op 2.000. In de VS werden in het eerste kwartaal van dit jaar ruim 25 procent meer Foresters verkocht dan in 2012 (21.144 stuks). Het merk verbreekt in Noord-Amerika nog steeds jaarlijks verkooprecords en zet meer auto’s af dan onder meer Chrysler en de Duitse premiummerken.
Nichemerk
In Nederland is het een ander verhaal. Hier is Subaru een nichemerk dat in 2012 met een marktaandeel van nog geen 0,2 procent welgeteld zeven auto’s meer verkocht dan Porsche (952 versus 945). Subaru scoort niet hoog qua bijtellingsvriendelijke modellen, dus moet het met name van de particuliere markt hebben. En dan in het bijzonder van liefhebbers van de technologische pareltjes die het merk te bieden heeft. Subaru Benelux gaf ons ruim een week de tijd om te kijken of de nieuwe Forester niet een veel breder publiek verdient.
Subaru scoort niet hoog qua bijtellingsvriendelijke modellen, dus moet het met name van de particuliere markt hebben.
Onverwoestbaar
De vorige in 2008 geïntroduceerde versie van de Forester nam voorzichtig afscheid van het stationwagon-verleden. De nieuwe Forester is onmiskenbaar een suv met zijn hoge profiel, bodemvrijheid van 22 centimeter en stoere uitstraling. Geen uitgesproken mooie koets, maar wel een met een aura van onverwoestbaarheid.
Technologisch vernuft
Subaru houdt voor het gros van haar modellen vast aan het principe van boxermotoren. Deze kenmerken zich door zuigers die 180 graden tegenover elkaar liggen en elkaars krachten opheffen. Dit resulteert in een natuurlijke balans en een laag zwaartepunt. De standaard vierwielaandrijving zorgt voor continue kracht op alle wielen en onderscheidt zich daarmee van systemen die alleen bij onvoldoende grip twee wielen bijschakelen.
Rotsvast
Tot zover de theorie. Belangrijker is wat we ervan merken tijdens het rijden met de Forester. Op rechte stukken weg niet bijzonder veel. De met een 150 pk benzinemotor en cvt-automaat (zonder meerprijs) uitgeruste testauto is geen strepentrekker. De traploze automaat kiest als je gas geeft zelf het optimale toerental voor maximaal koppel. Aangezien dit bij 4.200 toeren per minuut vrijkomt, laat de Subaru zich dan ook indringend horen tijdens het optrekken. Het geluidsvolume staat echter niet in verhouding met de bijna 12 seconden die nodig zijn voor de acceleratie naar 100 kilometer per uur.
Dit is duidelijk niet het terrein waarop deze auto zich onderscheidt. Nee, de echte verrassing krijg je, over het overige verkeer heen kijkend, wanneer je een bocht neemt. De Forester ligt rotsvast op de weg en helt totaal niet over. Dit is in het begin een bizarre gewaarwording, maar na een week waarin ik die ene snelwegafrit elke dag wat sneller neem, ben ik overtuigd. De auto geeft geen krimp en biedt daarmee vertrouwen, wat je ook van hem vraagt. De elektrische stuurbekrachtiging, hoewel soms wat licht naar mijn smaak, voelt na enige gewenning toch natuurlijk aan. Oneffenheden in het wegdek worden goed gefilterd, maar zorgen niet voor een afstandelijk gevoel in de besturing.
De Forester ligt rotsvast op de weg en helt totaal niet over. Dit is in het begin een bizarre gewaarwording, maar na een week waarin ik die ene snelwegafrit elke dag wat sneller neem, ben ik overtuigd.
Rijmodi
Naast de standaard rijstand Intelligent Mode kun je kiezen voor de Sport Mode. Die zorgt voor een snellere respons van de aandrijflijn en scherpere schakelkarakteristiek. Deze rijstand maakt de auto wat lichtvoetiger, maar in de praktijk voldoet de standaardmodus in een Nederlands winterlandschap prima.
Verbruik
Tijdens de testweek werd een gemiddeld verbruik van 8,4 liter per 100 kilometer gehaald. Fors boven de volgens Europese richtlijnen gemeten waarde van 6,5 liter, maar dat zal niemand verrassen. Met een conservatieve rijstijl is hier zeker nog winst te halen. Het verbruik is gelet op de permanente vierwielaandrijving acceptabel en in lijn met, zo niet lager dan dat van concurrenten.
Overzicht en een zee aan ruimte
De Forester biedt vanaf de bestuurdersstoel uitstekend zicht in alle richtingen. De stoelleuning biedt voldoende steun, maar de zitting is wat vlak en aan de korte kant. In combinatie met de lederen bekleding zorgt dit ervoor dat ik soms heen en weer schuif. De hoge raampartijen zorgen voor een licht en ruimtelijk gevoel, passend bij de overdaad aan ruimte die de auto zeker achterin heeft. Drie passagiers kunnen comfortabel zitten zonder gebrek aan hoofd- en beenruimte. Subaru heeft voor het instappen zelfs expliciet aan uw kroost gedacht door een kinderopstapje naast de achterbank in te bouwen. De bagageruimte met standaard elektrisch bedienbare achterklap meet 505 liter. Dit is hetzelfde volume als de Mazda CX-5 en iets minder dan de Toyota RAV4 (575 liter) en Honda CR-V (589 liter). Met een vlak neer te klappen achterbank is de ruimte te vergroten tot bijna 1.600 liter.
Subaru heeft voor het instappen zelfs expliciet aan uw kroost gedacht door een kinderopstapje naast de achterbank in te bouwen.
Uitrusting
Naast de al genoemde permanente vierwielaandrijving is de Forester standaard voorzien van 17-inch lichtmetalen velgen, een bluetooth carkit en automatische airconditioning. Niet karig, maar voor zaken als onder andere cruise control en een lederen stuurwiel ben je aangewezen op het volgende uitrustingsniveau Luxury en zul je 2.000 euro extra moeten uittrekken.
Kakafonie van plastics
Een algehele hosannastemming? Toch niet. Het interieur laat het een en ander te wensen over. Subaru komt hier wat mij betreft niet weg met een claim dat functionaliteit voorop stond bij het ontwerp. Toegegeven: alles functioneert, maar het navigatie- en entertainmentsysteem in de middenconsole lijkt een nagedachte die qua ontwerpstijl en bediening afwijkt van de andere elektronische systemen in de auto. De gebruikte plastics in het dashboard zijn van allerhande makelij. Het is lastig om daar een eenheid in te ontdekken. Hetzelfde geldt voor de diverse displays en bedieningsknoppen.
Conclusie
De Forester wordt geclassificeerd als ‘compacte’ suv, maar biedt een overdaad aan ruimte. De wegligging is met name op bochtige wegen fenomenaal en zorgt ervoor dat je van de uiterst functionele Forester ook prima kunt genieten. De enige punten die voor verbetering vatbaar zijn, bevinden zich in het interieur. Als Subaru hieraan iets meer aandacht geeft, dan is de wereldwijd leverbare Forester in alle opzichten een wereldauto waar ook de Nederlander niet langer omheen kan.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: B/25%
Gem. verbruik: 6,5 l/100 km
CO2 uitstoot: 150 g/km
Cilinderinhoud: 1.995 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 110 kW/150 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel: 198 Nm bij 4.200 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 192 km/h
Transmissie: Continue Variabele Transmissie
Gewicht: 1.477 kg
Prijs basisversie: € 34.995
Prijs gereden uitvoering: € 43.995
Plus
+ Rijgedrag en wegligging
+ Interieurruimte
+ Hoge zitpositie en overzicht rondom
Min
– Zijdelingse steun stoelzitting
– Materiaalgebruik interieur
– Ergonomie
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.