De eerste Subaru Impreza verscheen in 1993 en was een vierdeurs sedan en in 2007 bouwde Subaru ‘m om tot hatchback. In 2012 stopte Subaru de productie van de Impreza, om ‘m in 2017 opnieuw van stal te halen.
Hoewel auto’s steeds vaker veel op elkaar lijken, heeft Subaru de Impreza toch eigenzinnig weten te maken. Opvallende kenmerken zijn de iets buiten de carrosserie puilende koplampen en achterlichten. Twee bobbels achterop het dak, verraden de plek waar de scharnieren van de achterklep gemonteerd zijn. Mijn smaak is het niet, maar de Impreza wordt verkocht. En dat heeft meer redenen dan alleen zijn uiterlijk.
Een Subaru gaat namelijk in principe nauwelijks of nooit kapot. En als er al iets stuk gaat, dan is dat vaak niet de schuld van Subaru zelf. Het kapotte onderdeel zal dan zonder morren vergoed worden. Subaru is for life zeg maar. Je geeft bij de aanschaf wel iets meer uit, maar daar krijg je ook echt iets voor terug. En bij Subaru, op de BRZ na, allemaal vierwielaandrijving.
Alsof je op luchtvering rijdt
Binnenin blinkt de Impreza uit in kwalitatief hoogwaardige materialen. Het dashboard is futuristisch vormgegeven en al net zo eigenzinnig als het uiterlijk. Behalve de schakelaars van de stoelverwarming, want die lijken op de schakelaars die bijna alle Japanse fabrikanten vroeger gebruikten.
Het comfort in de Subaru Impreza is indrukwekkend. De stoelen zitten goed en er is zowel voor- als achterin voldoende ruimte voor kleine en grote mensen. Ook indrukwekkend is het onderstel. Het rijden voelt alsof je op luchtvering rijdt. De demping is subliem, niet te hard, niet te zacht en perfect in balans. Dit geeft je tijdens het rijden veel vertrouwen en comfort. De Impreza ligt als een blok op de weg, ook in bochten. Zelfs bij kuilen in bochtige wegen geeft hij geen verkeerde krimp. De besturing is direct, samen met het fijne onderstel nodigt de besturing je uit om sportief te rijden.
Extra aandacht verdient het standaard aanwezige assistentiesysteem EyeSight. EyeSight ondersteunt preventieve veiligheid en vermindert de druk op de bestuurder door middel van functies zoals Pre-Collision Braking Control, Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist.
Het systeem kijkt met twee camera’s naar het verkeer voor de auto en waarschuwt de bestuurder voor mogelijk gevaar, alvorens eventueel in te grijpen om een aanrijding te voorkomen. EyeSight houdt ook de positie van de auto op de weg in de gaten en waarschuwt de bestuurder indien per ongeluk de rijstrook wordt verlaten.
Sportief sturen is de Impreza wel toevertrouwd, maar wordt alleen een beetje belemmerd door de continu variabele transmissie, de enige overbrenging waarmee de auto geleverd wordt. Net zoals de 1.600 cc benzinemotor die flink in de toeren gaat als je vol gas geeft. Wat zou het fijn zijn als deze auto minstens met een handbak geleverd wordt. Of met een handbak en een tweeliter met 150 pk.
Subaru Impreza 1.6i Premium
De kwaliteits-lat van alle modellen ligt bij Subaru ongekend hoog. Dat zie, voel en hoor je. Desondanks heb je al een Subaru Impreza vanaf 27 duizend euro. En dat is niet schrikbarend veel als je ‘m naast andere auto’s in dit segment zet. Auto’s die vaak niet vier aangedreven wielen hebben. De Impreza is wat ons betreft een auto waarmee je gereden moet hebben als je voor dit segment in de markt bent.
Motor: 1.600 cc, viercilinder benzine boxermotor
Vermogen: 114 pk bij 6.200 toeren
Koppel: 150 Nm bij 3.600 toeren
Transmissie: Continu Variabele Transmissie
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 12,4 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.376 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot: 153 g/km
Energielabel: F
Basisprijs (rijklaar): 27.795 euro
Prijs testauto (rijklaar): 33.994,- euro