‘Keep it simple, stupid’. Dat moeten ze bij Subaru gedacht hebben toen ze de Levorg op de markt brachten. Sinds zijn introductie is er maar één soort motor en zijn er maar twee verschillende uitrustingsniveaus. Wij reden (natuurlijk) met het topmodel.
1 motor, maar wel een goede
Sinds die introductie in 2015 moet je het doen met een 170 pk 1.6-liter turbo benzinemotor met continu variabele transmissie en vierwielaandrijving. Dit is echter allerminst een straf. Integendeel, de boxermotor en CVT zorgen voor zeer knappe prestaties. En dankzij de vierwielaandrijving en een uitgebalanceerd onderstel profiteer en geniet je van zeer veel veiligheid en comfort. En dat is toch wat je wil?
De Subaru Levorg, het maakt niet uit welke uitvoering, zit goed. De stoelen geven ook tijdens lange ritten overal goede steun. Achterin hebben de passagiers een zee aan ruimte, en minstens net zulke lekker zittende stoelen als de mensen voorin. Bovendien blijft er ook een zee aan ruimte voor bagage over. En is je binnenspiegel door een passagier of bagage geblokkeerd, dan kan de achteruitrijcamera in je spiegel de omgeving laten zien. Handig!
Qua interieur zit alles goed in elkaar en is van mooie en degelijke materialen gemaakt. Het dashboard ziet er sportief uit en alle bedieningen, knoppen en paddles om ‘te schakelen’ zijn goed gepositioneerd.
CVT is niet onze populairste transmissie. Maar we moeten toegeven dat de duwband in de Levorg wél erg fijn is. De Levorg met CVT is best rap, maakt lekkere stappen tijdens het acceleren en is ook nog eens heel soepel en comfortabel. En als je met de flippers achter het stuur schakelt, voelt de CVT net als een echte automatische versnellingsbak.
EyeSight
De luchthapper op de motorkap maakt de Levorg wel wat stoerder, maar de vraag is of de doelgroep er op zit te wachten. Van mij hoeft het in ieder geval niet, je krijgt met de Levorg ook zonder gat in de motorkap al genoeg aandacht.
Subaru vindt en roept zelf dat de Levorg een onevenaarbare wegligging. Wel, onevenaarbaar is zijn wegligging zeker niet, maar goed en fijn is het wel. De Levorg ligt als een rotsblok op de weg. Op hogere snelheid wordt de demping van het onderstel wat stugger, wat de auto een sportief weggedrag geeft. Verder stuurt de Levorg lekker direct en strak en is het een hele fijne rijdersauto.
Veiligheid gaat bij Subaru net als bij alle andere autofabrikanten boven alles. Bepaalde veiligheidssystemen zijn bij alle merken aanwezig, maar sommige fabrikanten hebben iets specifieks. Subaru heeft EyeSight, een systeem die de bestuurder meer vertrouwen moet geven. Twee kleurencamera’s achter de voorruit houden de omgeving voor de auto nauwlettend in de gaten, waarschuwen je voor mogelijk gevaar en indien nodig remt de auto nog vanzelf voor je af ook.
Conclusie
De Subaru Levorg is vooral een auto voor mensen die qua uiterlijk iets aparts of iets heel anders willen. Buiten dat, zou je ‘m, als je een auto van rond de 40 á 50 duizend euro zoekt, echt eens moeten uitproberen. En het fijne van ‘slechts’ twee modellen; je hoeft geen hele dikke folder met veel te veel kolommen specificaties door te spitten. Je kruist gewoon het linker, of rechter rijtje aan.
Subaru Levorg 1.6GT-S Premium
Motor: 1.600 cc turbo benzine viercilinder boxermotor
Vermogen: 170 pk bij 4.800 tpm
Koppel: 240 Nm bij 1.400 tpm
Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 210 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.526 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 7,1l/100 km
Gemeten verbruik (600 km): 6,8l/100 km
CO2-uitstoot: 164 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 40.994,- euro
Prijs testauto: 46.494,-