De nieuwe Subaru Outback heeft een automatische transmissie gekregen. De boxerdiesel in combinatie met de cvt en permanente vierwielaandrijving maken van de Outback een waanzinnige allrounder.
Er hangt echter wel een prijskaartje vanaf 47 duizend euro aan de auto. De belangrijkste zichtbare wijzigingen aan de buitenkant van de cross-over zijn een nieuwe voorbumper, grotere mistlampen, een nieuwe grill en koplampen. De auto heeft door de wijzigingen in mijn optiek een sterkere en stoerdere uitstraling gekregen.
Het interieur van de Outback is sober maar functioneel. Alles wat je minimaal nodig hebt is duidelijk zichtbaar en goed bereikbaar. De afwerking van het interieur en exterieur is netjes. De stoelen zitten prettig zacht en bieden goede steun. Je krijgt in de Outback het gevoel dat je in een normale personenwagen zit, ondanks dat deze redelijk hoog op zijn poten staat. De Outback is ten opzichte van zijn voorganger flink gegroeid. Vooral de achterpassagiers profiteren van de extra ruimte.
Lineartronic en boxerdiesel goeie combi
De Lineartronic cvt is niet nieuw, maar vinden we ook terug in de XV. Subaru heeft de bak en het management wel iets gewijzigd om deze aan de diesel te kunnen koppelen. De cvt heeft nu nog meer de schakelkarakteristieken van een conventionele automatische versnellingsbak. De bak ‘schakelt’ zelf naadloos, maar als je de flippers achter het stuur indrukt voel je echte schakelmomenten. De gierende motor is voorgoed verleden tijd. De alweer derde generatie van het motorblok is sterk, soepel en vooral bijna niet hoorbaar als je met de auto rijdt.
Toch dipjes in schakelmomenten
De cvt in de Outback schakelt naadloos tijdens normaal en snel rijden. Alleen onder extreme omstandigheden, bijvoorbeeld in veel kort op elkaar volgende haarspeldbochten, moet het management van de bak af en toe even nadenken. Er is op dat moment even onvoldoende vermogen. Desgewenst een of twee tandjes terugschakelen en het vermogen is terug, plus het gevoel dat je zelf ook nog iets mag doen waardoor de funfactor toeneemt. Ik wil benadrukken dat je van die schakeldipjes onder normale omstandigheden niks merkt. Dat het maar even duidelijk is.
Fijngevoelig schakelsysteem
Ondanks het twijfelende schakelmanagement in extreme situaties, is de schakelkarakteristiek van de Lineartronic fenomenaal. Het management bepaalt aan de hand van allerlei parameters zeer nauwkeurig in welke versnelling er gereden moet worden. Een van de parameters is de stand van het gaspedaal. De geringste aanraking met de voet wordt door het management vertaald naar de versnellingsratio waarin de bak het vermogen van de motor op de meest efficiënte wijze op de weg kan overbrengen. Dit resulteert in altijd beschikbaar vermogen en heel veel rijplezier.
Ik reed met de Outback in het Duitse Zwarte Woud met hogesnelheidsbochten en onverharde paden. Op de weg gedraagt de Outback zich opvallend beheersbaar. Werkelijk geen snelle bocht is de auto te gek. Ook remmen of gas loslaten in bochten brengt het onderstel niet van zijn stuk. Soepel sturen en corrigeren en een heel voorspelbaar rijgedrag zijn de belangrijkste kernmerken van de Outback. De cross-over gedraagt zich als een degelijke stationwagen maar is door zijn symmetrische vierwielaandrijving veel neutraler en voorspelbaarder. Je krijgt geen moment het idee dat je iets doet waar de Outback niet mee om zou kunnen gaan. Wat betreft de funfactor geef ik de Outback een dikke negen.
Heb je daar in Nederland iets aan?
In Nederland zal de wegligging van de Outback vooral tijdens sneeuw, regen en tijdens het trekken van een caravan tot zijn recht komen. Of als je op vakantie naar Zwitserland gaat natuurlijk. We reden met de Outback ook over onverharde paden. Het is waanzinnig om te merken hoe weinig problemen de Outback hiermee heeft. Het esp grijpt nauwelijks in en geloof me, we hebben het niet echt rustig aangedaan. Waar je wel rekening mee moet houden op een gladde ondergrond is het onderstuur. Bij remmen op een gladde ondergrond in een bocht heeft de Outback de neiging om over de voorwielen rechtdoor te glijden. Maar daar is een oplossing voor: voet van de rem en de auto de rest van het werk laten doen. Als je dat truckje eenmaal doorhebt, wordt de Outback ook in het terrein je allerbeste vriend.
Opvallend stil
Het is de Subaru engineers gelukt om de auto binnenin opvallend stil te krijgen. De motor is nauwelijks hoorbaar, ook niet bij het maximum toerental. Het enige dat je hoort zijn de Yokohama banden als je, iets harder dan toegestaan, door snelle bochten gaat. De Outback waar wij mee reden was uitgerust met all season banden. Een paar zomerbanden zal de decibellen flink omlaag brengen.
Conclusie
Wat mij betreft waren de 600 kilometers door Zuid-Duitsland er tienduizend te weinig. Wat een rijplezier en veilig gevoel geeft de Outback zeg. Buiten het rijplezier biedt de Outback enorm veel extra’s. Dus: wil je eens iets anders rijden dan de gevestigde orde, wil je rijplezier en veel ruimte? Ga dan zeker even bij de Subaru-dealer langs. Je zult versteld staan over wat de Outback te bieden heeft.
Meer afbeeldingen van de Subaru Outback vind je op onze Facebook pagina.
Technische gegevens gereden uitvoering:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: E/25%
Gem. Verbruik: 7,6 l/100 km
CO2 uitstoot: 166 g/km
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders: 4, boxer
Max. vermogen: 150 pk bij 3.600 tpm
Max. koppel: 350 Nm bij 1.600 – 2.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 9,7 sec.
Topsnelheid: 195 km/h (in D-stand)
Transmissie: Lineartronic continue variabele transmissie
Gewicht: 1.599 kilogram
Prijs basisversie: € 47.795
Prijs gereden uitvoering: € 56.695
Plus
– Funfactor
– Wegligging
– Veelzijdigheid
– Uiterlijk
Min
– Twijfelt tijdens snel automatisch schakelen
– Yokohama bandengeluid in bochten
– Ferme prijs