De Tesla Model Y is het kleinere en minder dure broertje van de Model X en sinds september 2021 in Nederland verkrijgbaar. Hoog tijd dus voor Driving-Dutchman om de Model Y aan de tand te voelen.
Tesla is pionier in de massaproductie en het vermarkten van elektrische auto’s en jarenlang toonaangevend geweest in het EV-segment. Nu steeds meer traditionele autofabrikanten ook EV’s produceren daalt Tesla’s marktaandeel in Nederland significant en moet de baanbreker serieus rekening houden met concurrenten waaronder onder andere Jaguar, Ford en Polestar.
Aanstormend talent
Tesla heeft tussen al het aanstormende elektrische talent echter zeker nog bestaansrecht. De magie van de eerste op grote schaal geproduceerde elektrische auto en de manier waarop je de auto aanschaft en een eigenzinnige oprichter. Maar het bedrijf van ondernemer Elon Musk heeft meer speerpunten waarmee het zich op positieve manier kan blijven onderscheiden van de concurrentie zoals een uniek design, minimalistisch interieur én een uitgebreid snellaadnetwerk.
De één vindt het prachtig, de ander verafschuwt ‘m. Het ontwerp van de Model Y maakt de tongen flink los. Hierbij valt op dat petrolheads vaak tot de tweede groep behoren en degenen die niets met auto’s hebben tot de eerste. Daarbij moet gezegd worden dat de brandstof-liefhebbers in mijn netwerk, uitzonderingen daargelaten, meestal de leeftijd van 40 jaar al dik bereikt en vaker overschreden hebben
Het uiterlijk wordt overigens opvallend minder vaak besproken dan het interieur. Kritische noten zijn vooral: ‘Sfeerloos interieur, daar kruip je niet voor het plezier achter het stuur. Zo charismatisch als een diepvrieskist’ en ‘Gezellig dashboard, een kale bende met een tablet in het midden. Hooguit 7 knoppen en een paar schuiven voor de verwarming. Voor zo’n Tesla moet je eerst een cursus volgen.’
Even wennen
Tesla maakt het de berijder zo makkelijk mogelijk. De auto wordt automatisch geopend als je met de Tesla app in de buurt van de auto komt. Eenmaal in de auto wordt het contact ingeschakeld en worden stoel en stuur gepositioneerd op de eerder opgeslagen instellingen. Versnellingskeuze aan de rechterzijde van de stuurkolom in Drive en rijden. Het werkt feilloos.
In den beginne is het even wennen aan het minimalistische interieur met slechts een knipperlicht- en versnellings-keuzehendel, twee scrollknoppen op het stuur en schakelaars aan de zijkant van de elektrisch bedienbare stoelen. Maar alles went, zelfs een Tesla. Aan de basis van vrijwel alle handelingen die je in een moderne auto kunt bedenken, staat het grote centraal op het dashboard geplaatste touchscreen.
Op het scherm selecteer je hetgeen je wil bedienen, en met de scrollknoppen op het stuur blader je door de menu’s en mogelijkheden heen. De stand van de uitstroomopeningen van de ventilatie bedien je bijvoorbeeld door op het scherm te swipen. De elektronica past de stand van de uitstroomopeningen aan. Zelfs de positie van het stuur instellen start op het touchscreen, met de linker scrollknop op het stuur bepaal je de positie.
Het geeft de auto inderdaad een wat kaal interieur, maar het dashboard is eigenlijk toch best wel overzichtelijk en de instrumenten zijn allemaal handig gegroepeerd in het beeldscherm middenin de auto. Het is aan jou of je hier voor wil kiezen of niet. Mocht je een proefrit met de Model Y gaan maken, voel dan ook goed aan of de relatief korte zitting de bovenbenen niet gaan vermoeien omdat ze onvoldoende steun hebben. Onze korte benen missen deze steun merkbaar.
Niets schokkends
De Tesla Model Y is verkrijgbaar vanaf 64 duizend euro. Voor dat geld heb je een Long Range accu, All Wheel Drive, naar wens 19 of 20 inch wielen, 351 pk en een WLTP-actieradius van 533 kilometer in je bezit. De Performance is verkrijgbaar vanaf 70 duizend euro, heeft eveneens vierwielaandrijving en een Long Range accu, maar komt met z’n standaard 21 inch wielen en betere prestaties volgens WLTP 514 kilometer ver. Afhankelijk van factoren zoals het gewicht van je rechtervoet, het jaargetijde en het gebruik van comfortsystemen en accessoires.
Rijden doet de Model Y prima. Dankzij de accu is ligt het zwaartepunt centraal en laag waardoor de auto stabiel aanvoelt en als een blok op de weg ligt. In vergelijking met bijvoorbeeld de iets duurdere Mercedes-Benz EQC 400, is het onderstel van de Tesla iets stugger, waardoor de auto ietwat hard aanvoelt wanneer het wegdek wat slechter is. Imposant is het vermogen van 351 pk en nog gaver is de 527 Nm trekkracht waarmee je in 5,0 seconden naar de 100 kilometer per uur kunt knallen. Als je dat al zou willen dan natuurlijk. Nodig is het nergens voor en het kost bovendien een boel stroom.
De rijhulpsystemen kunnen nog wel wat finetuning gebruiken. Op ‘s lands polderwegen kan de Tesla ietwat onbehouwen reageren en onverwacht en bruut afremmen als er tegenliggers opdoemen. Dit zorgde bij ons geregeld voor wat schrikreacties. En nu we toch bezig zijn, ons viel ook de relatief grote draaicirkel op. Niets schokkends overigens.
Elektrisch trekken
Goed nieuws is er voor bouwvakkers, caravanners, paardenmensen en alle anderen die spul achter hun Tesla mee willen nemen. De Model Y mag namelijk maar liefst 1.600 kilo met zich meesleuren. Vanzelfsprekend is de accu met een aanhanger significant sneller leeg, maar dat geldt ook voor een tank benzine. En stel dat je 250 kilometer kunt rijden, dan is dat nog steeds best een flink eind.
De Model Y is in alle opzichten een échte Tesla. Hij valt op, maakt de tongen los, rijdt goed en … Ja, ook nu nog is Tesla op vele vlakken een auto waar je niet omheen kunt als je voor een EV in de markt bent. Wij hebben nog lang niet met alle beschikbare EV’s gereden, maar de Tesla staat nog steeds in ons ‘is goed te doen’ lijstje. Maar ze moeten wel bij de les blijven om de aanstormende gevestigde conventionele orde het hoofd te kunnen blijven bieden.
Tesla Model Y Long Range AWD
Aandrijving twee elektromotoren, 351 pk en 527 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 75 kWh
Maximale laadsnelheid 250 kW
Gewicht in kg (rijklaar) 1.956 kg
Toegestaan trekgewicht 1.600 kg
0-100 in sec: 5,0
Top in km/h: 217
Vanafprijs in euro 64.000,-