Na de persintroductie kreeg Testauto.nl van importeur Louwman & Parqui als eerste de gelegenheid om de Toyota Auris Hybrid Touring Sports aan een uitgebreidere test te onderwerpen.
Met in de basis dezelfde hybride aandrijflijn als de Toyota Prius en bijbehorende lage CO2-uitstoot is het model zeer interessant voor zakelijke rijders. Toyota richt zich in reclame-uitingen dan ook expliciet op ‘de zakelijke familie’. Genoeg aanleiding voor een test om vast te stellen of de keuze voor de stationwagon variant een puur rationele is, of dat er meer redenen zijn om voor de Auris te kiezen.
Tijdens het rondje om de auto valt het me al op: de Auris Touring Sports ziet er geslaagd uit, zelfs beter in balans dan de wat naar voren leunende en abrupt eindigende hatchback.
Goed gelukt
Tijdens het rondje om de auto valt het me al op: de Auris Touring Sports ziet er geslaagd uit. Ik vind hem zelfs beter in balans dan de wat naar voren leunende en abrupt eindigende hatchback. De zeer uitgesproken achterbumper doet iets afbreuk aan het geheel. Tot aan de c-stijl is het koetswerk van beide varianten identiek. Daarachter een wereld van verschil: de 1.000 euro duurdere Touring is met 4,56 meter bijna 30 centimeter langer dan de hatchback. De extra lengte wordt volledig omgezet in praktisch gebruiksgemak door een kofferbak die 530 liter ruimte biedt en met neergeklapte achterbank zelfs 1.658. Hiermee is de Auris de belangrijkste ‘14 procentconcurrenten’, de Ford Focus Wagon (490/1516) en Renault Mégane Estate (525/1600) de baas. En als enige van dit drietal valt de Toyota ook in 2014 in het lage bijtellingstarief, al is het dan alleen nog in combinatie met het basisuitrustingsniveau Aspiration. De importeur tekent hierbij aan dat Toyota hard bezig is om ook de CO2-uitstoot van de luxere varianten voldoende terug te dringen.
Interieur
De stoelen in de Toyota zijn wat aan de zachte kant, maar bieden goede steun aan rug, zij en bovenbenen. Het dashboard is functioneel en het entertainment- en navigatiesysteem vergt weinig gewenning. Het geluid dat de installatie produceert, is redelijk. Het JBL-systeem met negen luidsprekers is alleen in combinatie met het meest luxe Executive uitrustingsniveau een optie. De gebruikte materialen in het interieur zijn grotendeels van goede kwaliteit, het harde plastic rondom de versnellingspook uitgezonderd. Alle componenten zijn afzonderlijk behoorlijk in orde, maar Toyota heeft nog een slag te maken om er een echte eenheid van te maken. Het stuur ligt uitstekend in de hand en is voorzien van gebruiksvriendelijke bedieningsknoppen voor entertainmentsysteem, telefoon en boordcomputer.
Ruimte
Passagiers met een lengte tot 1.85 meter hebben achterin voldoende hoofd- en beenruimte, ook als ze plaatsnemen achter een bestuurder met dezelfde lichaamslengte. Het ontbreken van een middentunnel is voor een eventuele derde passagier een voordeel. Via goed bereikbare hendels in de kofferruimte is de achterbank in delen neer te klappen, resulterend in een vrijwel vlakke laadvloer met een lage tildrempel. De laadvloer is in diepte verstelbaar.
Samenspel
Mijn laatste ervaring in een Toyota hybride dateert van een jaar of drie geleden. Toen was ik niet bijzonder onder de indruk van het samenspel tussen elektro- en benzinemotor. Het wordt me al tijdens de eerste kilometers in de Auris duidelijk dat Toyota juist hieraan heeft gewerkt. De continu variabele transmissie is een stuk minder gevoelig, waardoor je alleen nog op een loeiend geluid getrakteerd wordt, wanneer je echt plankgas geeft.
Wat overigens onnodig is, want traag is de Auris niet. Met een sprinttijd van 11,2 seconden is hij sneller dan de twee reeds genoemde concurrenten. Het hybrideconcept van Toyota gaat uit van een elektromotor die wordt aangedreven door de energie die vrijkomt bij het minderen van snelheid. Bij het wegrijden drijft alleen de elektromotor de auto aan. Deze motor ondersteunt altijd wanneer de benzinemotor in bedrijf is, maar volledig elektrisch rijden is slechts enkele kilometers mogelijk.
Rust
Het rijden in de Auris is een ontspannende ervaring. Vrij snel is duidelijk dat de toevoeging Sports in zijn naam slaat op de belijning en uitstraling en niet op rijgedrag en prestaties. Het geluid van de benzinemotor blijft zeer op de achtergrond, wat bijdraagt aan het gevoel van rust. Hoewel vering en demping gericht zijn op comfort, gaat dit niet ten koste van de wegligging in de bochten, waarin de Auris nauwelijks overhelt. De auto communiceert duidelijk en reageert behoorlijk direct op pedaal- en stuurcommando’s. Wel heeft het stuur naar mijn smaak te veel speling rond de middenstand.
De versnellingsbak heeft een stand waarmee je (extra) kunt remmen op de motor. Hierdoor wordt extra energie opgewekt, maar belangrijker vond ik dat het gebrek aan controle over het afremmen op de motor, traditioneel een nadeel van automatische en CVT-transmissies, wordt weggenomen. Wil je nog meer controle, dan is een van de drie rijstanden te selecteren. In Eco-modus is de gasrespons wat trager en rijd je zuiniger. De Power-modus richt zich op maximale prestaties en combineert daarvoor elektro- en benzinemotor zoveel mogelijk. In de praktijk merkte ik niet veel verschil met de reguliere modus. De EV-stand dwingt af dat alleen de elektromotor de auto aandrijft en maakt dat je tot zo’n drie kilometer elektrisch kunt rijden.
Vrij snel is duidelijk dat de toevoeging Sports in zijn naam slaat op de belijning en uitstraling en niet op rijgedrag en prestaties.
Steeds zuiniger
Tijdens de week waarin ik met de Auris rijd, merk ik dat het gemiddeld brandstofverbruik, waarvan ik de eerste dag behoorlijk schrok, voortdurend daalt. Uiteindelijk kom ik tot een verbruik van 5,5 liter per 100 kilometer (1:18,2), maar ik ben ervan overtuigd dat dit bij een langere test verder gedaald zou zijn. Het is duidelijk dat er wat tijd overheen gaat, voordat je het potentieel van dit hybrideconcept optimaal benut. Het is een teken aan de wand dat ‘testen’ waarbij kort kennisgemaakt wordt met een Toyota hybride niet altijd tot een gebalanceerd oordeel leiden.
Conclusie
Door de Auris Hybrid Touring Sports een puur rationele keuze te noemen, doe je hem tekort. Ook vijftien jaar na de introductie van zijn hybrideconcept maakt Toyota nog altijd progressie in het optimaliseren van de samenwerking tussen elektro- en benzinemotor. Het is een auto waarmee je als bestuurder moet leren omgaan. Geef je de Auris die kans, dan geniet je als particulier dit jaar nog van de vrijstelling voor wegenbelasting. In 2014 en daarna blijf je hoe dan ook profiteren van het lage benzineverbruik, comfort, rijgedrag en ruimte. En dat alles voor een zeer acceptabele prijs.
Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Energielabel/Bijtelling: A/14%
Gem. verbruik: 3,9 l/100 km
CO2 uitstoot: 92 g/km (85 g/km voor Aspiration uitrustingsniveau)
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen (benzinemotor): 73 kW/99 pk bij 5.200 Nm
Max. Vermogen (elektromotor): 60 kW/81 pk
Max. Vermogen (gecombineerd): 100 kW/136 pk
Max. Koppel (benzinemotor): 142 Nm bij 2.800 – 4.400 tpm
Max. Koppel (gecombineerd): 207 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,2 sec.
Topsnelheid: 175 km/h
Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
Gewicht: 1.320 kg
Prijs basisversie: € 19.850
Prijs gereden uitvoering: € 27.050
Plus
+ Samenwerking elektro- en benzinemotor
+ Rijgedrag
+ Ruimte
+ Verbruik
Min
– Speling rond middenstand stuur
– Gebrek aan eenheid in interieur