Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    • Autotest Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
    • Autotest Land Rover Discovery Sport R-Dynamic PHEV
    • Autotest Peugeot 308 225 e-EAT8 Plug-in Hybrid
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI R-Line Edition

    Auto 05-02-2013Geen reacties

    Wat vertel je over een auto van drieëntachtigduizend euro en een beetje, waarmee je maar twee dagen hebt kunnen rijden? Over de Volkswagen Touareg R-Line Edition BlueMotion Technology 3.0 V6 TDI met 245 pk en 8-Tiptronic automatische versnellingsbak best veel.

    Allereerst de overweldigende luxe. Als je naar de auto toeloopt, in mijn geval een witte, straalt de luxe er al vanaf. De R-Line heeft een bizar pakket aan opties. Ik noem ze hier niet allemaal op, maar als je op deze link klikt, vind je ze allemaal.

    Volkswagen-Touareg-3.0-V6-TDI-R-Line-Edition-Driving-Dutchman-7In de Touareg zit je als een vorst. Willem Alexander zou zijn Volvo er zo voor inruilen. Hij zou er eens een keer mee moeten gaan rijden. De riante zetels zitten zonder al te veel te moeten verstellen al prima. De kussens hebben een goede demping en de steun rondom de contactdelen lijkt op maat gemaakt.

    Willem Alexander zou zijn Volvo er zo voor inruimen. Hij zou er eens een keer mee moeten gaan rijden.

    Instrumenten en knoppen

    De instrumenten en bedieningsknoppen op en in het dashboard zijn optimaal gepositioneerd. Alles ziet er kwalitatief goed en luxueus uit. Al wordt het door diezelfde luxe en alle veiligheidsopties wel wat druk om me heen. Twee dagen is echt te kort om hier aan te wennen. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je langer in de Volkswagen rijdt, je snel meester bent over de mogelijkheden. Toch een puntje: als het licht aan staat op de normale stand, schakelt het niet uit als je het contact uitzet.

    Volkswagen-Touareg-3.0-V6-TDI-R-Line-Edition-Driving-Dutchman-1Motor

    Het meest opvallende als je met de Touareg rijdt, is de serene rust en stilte die in de auto heerst. Het elektrisch bedienbare panoramadak laat geen zuchtje rijwind door. Met het dak open hoor je de wind wel, maar dit is tot 120 kilometer per uur niet storend. Ondanks de stilte en de rust binnenin de auto, kun je toch nog genieten van het heerlijke V6 dieselgeluid. Bij 100 kilometer per uur draait de V6 maar 1.500 toeren. Schakel een paar tandjes terug, geef een beetje gas en je krijgt het gevoel dat je in een sportieve luxewagen zit. Met een bak vermogen en koppel (550 Nm) waar je u tegen zegt. In deze auto krijg je ook echt een kippenvelgevoel.

    Ik heb in heel wat verschillende auto’s met evenzoveel verschillende versnellingsbakken gereden. Bij de Touareg viel me op dat de bak na het afremmen en uitrollen even moest zoeken naar de juiste versnelling. De ‘semi’-automatische 8-Tiptronic bak raakt lichtelijk van de wijs als je na deze procedure vol gas geeft. Accelereer je rustiger, dan merk je hier niets van. Verder presteert de bak goed. Op- en terugschakelen gaat naadloos zonder schokken. Van de soepele bak geniet je bijna net zoveel als van het motorblok.

    Volkswagen-Touareg-3.0-V6-TDI-R-Line-Edition-Driving-Dutchman-4Hard werken in de sneeuw

    Ondanks het uitgebreide pakket aan veiligheidssystemen, heb je zelfs bij deze auto winterbanden nodig. Je merkt goed dat systemen erg hun best doen om de auto in het juiste spoor te houden. Maar ze compenseren de ontbrekende grip van de zomerbanden onvoldoende. De remweg is lang en in bochten moet je aardig je best doen. Ik ben ervan overtuigd, dat als de Touareg op winterbanden had gestaan, er geen vuiltje aan de lucht geweest zou zijn en ik deze alinea niet eens had hoeven tikken.

    Met de Volkswagen kan je bij mensen aankomen zonder dat ze meteen denken dat je niet weet wat je met je geld moet doen.

    Prestaties

    Het vermogen van de Touareg is heerlijk, zelfs voor de bijna 2.100 kilo die de auto weegt. De motor en versnellingsbak werken prima samen. De wegligging is formidabel en instelbaar in de modi normaal, sport en comfort. Voor ieder wat wils dus. In de comfortstand deint de auto lichtjes. Dit wordt overigens automatisch goed gecompenseerd op het moment dat dit van het onderstel verwacht wordt. De normaal- en sportstand vond ik de fijnste. Niet te slap en ook niet te stug. De Touareg kan zelfs voor terreinwerkzaamheden ingezet worden. Het is geen Land Rover, maar de Touareg doet niet veel onder voor de Discovery. Kom je in wat ruiger terrein terecht, dan zet je het onderstel met de elektronisch bediende luchtvering een tandje hoger.

    De Touareg is, zelfs in R-Line uitvoering geen proletenauto. Zoals de Audi Q7, Mercedes-Benz ML of BMW X5 door mij, maar ook door veel anderen, vaak wel gezien worden. Met de Volkswagen kan je bij mensen aankomen zonder dat ze meteen denken dat je niet weet wat je met je geld moet doen. De Touareg komt simpelweg veel bescheidener over dan zijn klassegenoten.

    Volkswagen-Touareg-3.0-V6-TDI-R-Line-Edition-Driving-Dutchman-5Conclusie

    De Volkswagen Touareg waar wij mee reden is een top auto. Hij straalt meer luxe uit en heeft ook meer luxe dan hij doet vermoeden. Voor 83 duizend euro koop je een auto waar alles opzit en waar je alles mee kunt doen. Maar vooral de rust en zitpositie in de auto maken de Touareg R-Line een bijzonder fijne reisauto. Zakenmensen die veel tijd doorbrengen in hun auto rijden als het ware in een kantoor op wielen. De Touareg kan goed door als directieauto. Met wellicht een lagere prijs dan je normaal voor een dergelijk voertuig zou verwachten.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel: D
    CO2 uitstoot: 189 g/km
    Cilinderinhoud: 2.967 cc
    Cilinders: 6 cilinder in V-vorm
    Max. vermogen: 245 pk bij 3.800 tpm
    Max. koppel: 550 Nm bij 1.750 tpm
    Acceleratie: 0 – 100 km/h: 7,6 sec.
    Topsnelheid: 220 km/h
    Transmissie: 8-Tiptronic
    Gewicht: 2.078 kg
    Prijs gereden uitvoering: 83.090 euro
    Gereden testkilometers: 625 km

    Plus
    + Luxe
    + Comfort
    + Rust
    + Uitstraling

    Min
    – Hikkende versnellingsbak
    – Demping in comfortstand slapjes

     

     

     

     

     

     

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mitsubishi Outlander 2.0 Instyle CVT
    Next Article Autotest Opel Mokka 1.4 Turbo Edition 4×4

    Related Posts

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution

    By GastPublisher

    Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Ron op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?