Scandinavisch design is minimalistisch, authentiek en functioneel. Precies wat Volvo tijdens de ontwikkeling van de C40 Recharge voor ogen heeft gehad. Wij reden een week met de eerste Zweedse volledig elektrische crossover met een retourtje Amsterdam Brussel in het verschiet.
“De eerste indruk telt”, aldus Volvo op zijn eigen C40 website. En dat is merkbaar. Op de meeste plaatsen waar we stilstaan is er wel iemand met een positieve reactie. Eén keer werden we zelfs gefeliciteerd: ‘proficiat met uw schone auto’. Het geeft aan dat Volvo geslaagd is in zijn design-doelstelling.
Opvallende verschijning
De C40 is met zijn rechte hoge voorkant en achterkant, die van elkaar gescheiden worden door een coupé-achtig silhouet en opvallend grote wielen, een bijzondere verschijning. De voorkant is een kopie van die van de XC40, de achterkant maakt het verschil, maar met behoud van de typische hoge en lange Volvo achterlichten. Ontbrekende tierelantijnen in combinatie met rechttoe rechtaan lijnenspel versterken het strakke Zweedse design.
Strak is ook de binnenkant van de C40. Het instrumentarium en dashboard geven het interieur een zakelijke uitstraling. Een niet al te groot infotainmentscherm, geflankeerd door twee lange smalle verticale ventilatieopeningen, siert het midden van het dashboard.
Dat minimalisme mooi kan zijn, bewijst de C40, de eerste Volvo met een 100 procent ledervrij interieur. De materialen die in plaats van leer gebruikt worden, zijn net zo hoogwaardig en geven de auto een luxueuze uitstraling. Wat Volvo er ook voor gebruikt heeft, de stoelen zitten er niet anders of minder lekker door. De zitpositie is dankzij de elektrisch verstelbare voorstoelen eenvoudig naar ieders voorkeur in te stellen. Het comfort van de zittingen is goed en de voorstoelen geven prima zijdelingse steun. Achterin zit je, zoals het een Volvo betaamt, ook met z’n drieën royaal.
Hé Google
Ideaal zijn de volledig geïntegreerde Google Assistant, Google Maps en Google Play. Zeg gewoon ‘Hé Google’ en je kunt beginnen. In de Volvo is het alsof je thuis bent. Met de instelbare ledverlichting geef je het interieur zelfs je eigen persoonlijke final touch aan de sfeer in de auto. Volvo doet er alles aan om het je zo goed mogelijk naar je zin te maken. Verbind eenvoudig je smartphone en navigeer via Google Maps naar je bestemming. Zodra de route uitgestippeld is, zie je in de kaartweergave hoeveel procent accucapaciteit je bij aankomst nog over hebt.
Volvo stelt dat ze het aantal verkeersdoden in de toekomst naar nul willen terugbrengen. Omdat doel te bereiken moet een auto niet alleen sterk en veilig zijn, maar de bestuurder ook helpen ongelukken te voorkomen. De lane assist is hierin een prima assistent die de auto perfect in het midden tussen de lijnen houdt. De adaptieve cruise control is daarentegen tijdens het remmen echter wat aan de ruwe kant en zou iets soepeler mogen.
Het achteruit inparkeren vraagt wat extra aandacht. Want als de camera en het waarschuwingssysteem aangeven dat je een obstakel dreigt te raken, is de afstand in werkelijkheid nog redelijk groot. Het kan daardoor gebeuren dat je ingeparkeerd langer lijkt dan de auto in werkelijkheid is. Niet ernstig, maar soms wat onpraktisch.
Even wennen
Rijden met de C40 Recharge is een genot. Je kunt de meeste kilometers fluweelzacht afleggen door alleen het acceleratiepedaal (One Pedal Drive) te gebruiken. Zodra je het pedaal loslaat remt de Volvo soepeltjes af tot stilstand. Het is even wennen, maar op deze manier rijden is eenvoudig, intuïtief en ideaal op de drukke Hollandse wegen. De 660 Nm trekkracht en 408 pk heb je waarschijnlijk nimmer nodig, maar het is toch leuk om te weten dat je sneller op de 100 km/h zit dan die BMW M3 naast je voor het verkeerslicht.
Zijn gewicht van 2.085 kilo levert geen enkele beperking op. Je voelt zelfs niet eens dat je met een enorm zware auto onderweg bent omdat het zwaartepunt laag ligt. Dit zorgt voor een goede balans in de auto en het voorkomt overhellen. Minpuntje van de uitvoering waar wij mee rijden zijn de hoge wielen met lage banden. Hoewel dit de auto een stoere en robuuste uitstraling geeft, hoor je het in de auto goed als je op een slechte ondergrond rijdt.
De C40 Recharge heeft een gecombineerde oplaad aansluiting met zowel AC- als DC-aansluitingen. Met de ingebouwde 11 kW type 2 lader pomp je de accu met een snellader in 32 minuten naar 80 procent waarmee je in Nederland probleemloos naar de volgende lader of huis kunt rijden. Thuisladen neemt met 16 Ampère van leeg tot vol 8 uur in beslag.
Ervan uitgaande dat de meesten onder ons dit aantal uren ‘s avonds en ‘s nachts liggen te slapen is dit een prima score. Bovendien mag met je met deze Twin Pure (twee elektromotoren) 1.800 kilo trekken. De C40 Recharge Pure electric met één elektromotor op de vooras mag 1.500 kilo trekken en is 10 duizend euro goedkoper.
Volvo C40 Recharge Twin Pure electric
De Volvo C40 Recharge is in alles een echte Volvo. Zweeds design, degelijkheid, ruimte en klasse. Dankzij z’n flinke actieradius is de C40 een prima voertuig voor dagelijks gebruik. Er is al een Volvo C40 vanaf iets meer dan 45 duizend euro waarmee Volvo zich in de range van de Hyundai Ioniq 5 en Polestar 2 begeeft.
Aandrijving twee elektromotoren, 408 pk en 660 Nm, vierwielaandrijving
Batterij Li-Ion 78 kWh
Maximale laadsnelheid 150 kW DC
Gewicht in kg (rijklaar) 2.085 kg
Toegestaan trekgewicht 1.800 kg
0-100 in sec: 4,9
Top in km/h: 180
Actieradius (WLTP): 438 kilometer
Vanafprijs: 46.495,- euro
Prijs testauto incl. accessoires: 61.644,- euro