De Volvo V40 is geen vreemde in de Driving-Dutchman testvloot. Twee jaar geleden testte ik de toen net nieuwe V40 met T3 benzinemotor.
Dit keer staat de D4 Business klaar en ga ik dus dieselen met een auto waarvan bij voorbaat vaststaat dat het een succesnummer voor de zakelijke rijders wordt.
Ongebruikelijke compromissen
Hoezo een succesnummer? De 14 procent bijtelling is niet uniek, noch de ruimte die de V40 biedt of, misschien beter gezegd, niet biedt. De 190 pk vermogen en 400 Nm trekkracht die de motor levert is dat wel. Kies je in 2014 voor een diesel met 14 procent bijtelling? Dan lever je normaal gesproken in op deze twee motoreigenschappen. En daarmee op rijplezier. Een offer dat niettemin veel mensen graag brengen voor het fiscale voordeel op het loonstrookje. Welke compromissen je moet sluiten bij de keuze voor een V40 D4 lees je hierna.
De externe aanpassingen om het verbruik te drukken zijn minder of niet in het oog springend: een aangepaste grille, vergrote achterspoiler en speciale wiellagers.
Uiterlijk
Die compromissen beginnen in ieder geval niet bij het uiterlijk. Ook na ruim twee jaar is het voor mij nog altijd het meest geslaagde voorbeeld van de nieuwe Volvo ontwerpstijl. Net wat beter in balans dan bijvoorbeeld de V60. Sportiviteit en stijl in de juiste verhoudingen. De optionele 18 inch Ixion II velgen zijn me daarom ook net één maatje te groot. Volvo biedt gelukkig meerdere typen velgen als accessoire om de standaard 16 inch lichtmetalen velgen met banden met lage rolweerstand bij de dealer te laten vervangen, dus je hebt de keus. De overige externe aanpassingen om het verbruik te drukken zijn minder of niet in het oog springend: een aangepaste grille, vergrote achterspoiler en speciale wiellagers.
Ongemerkt krachtig en schakellui
Het karakter van de V40 D4 Business Summum is ingetogen, nooit schreeuwerig. De 190 pk geven je op elk moment een surplus aan vermogen maar komen dankzij twee turbo’s zo geleidelijk vrij dat je niet beseft hoe hard het soms gaat. De dieselbrom, behoorlijk doordringend aanwezig bij een koude start, nestelt zich na het warm rijden als een sonore en geruststellende achtergrondtoon in het vooronder. Verraderlijk, want je rijdt al gauw sneller dan je beseft. In bochten ligt de auto stabiel, maar de besturing had net iets communicatiever mogen zijn.
De keuze voor lage bijtelling impliceert dat je vastzit aan een manuele transmissie. In dit geval een zeer prettig schakelende zesversnellingsbak met gewijzigde versnellingsbakverhoudingen. Waar dergelijke hogere overbrengingsverhoudingen vaak tot een gezapig rijgedrag leiden en een plotselinge inhaalactie zonder terugschakelen volstrekt onhaalbaar maken, biedt de V40 ook bij lage toeren ruim voldoende kracht wat hem heerlijk schakellui maakt.
Veel luxe
De geteste Summum-uitvoering biedt veel luxe als een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen voor stoel en spiegels, lederen bekleding, keyless drive en een alarm. De stoelen zijn des Volvo’s: na een lange reis stap je fris uit, door de precies in te stellen kantelbare zitting en de niet te harde en niet te zachte ondersteuning voor zij en (onder)rug. Een aan te bevelen extra is het panoramadak, dat veel licht in het interieur brengt. Het Business Pack Connect biedt gebruikelijke zakelijke extra’s als navigatie, bluetooth telefoonintegratie, gescheiden climate control en parkeersensoren achter (1.295 euro voor Kinetic en Base uitvoeringen respectievelijk 1.795 euro en 2.080 euro).
Vorm boven functie
Volvo’s ontwerpfilosofie stelt dat functionaliteit en esthetica altijd in balans moeten zijn. Toch is dit credo hier en daar wat minder strak nageleefd. De spraakbediening en snelheid van het Sensus Connect infotainmentsysteem zijn weliswaar aanzienlijk verbeterd ten opzichte van eerdere versies, maar de bediening via stuurwiel en knop rechtsboven op de middenconsole haalt het qua ergonomie en gebruiksgemak nog altijd niet bij dat van de eenknopsbediening van de Duitse drie.
De beenruimte op de achterbank is voldoende voor twee passagiers. In het midden wil je niet zitten, ongeacht je lengte.
Een ander puntje van kritiek is dat een passagier op de achterbank bij het openen van het portier een kleine waterval vanaf de sterk gebogen deur over schouders en broek heen krijgt bij een stevige bui. De beenruimte op de achterbank is voldoende voor twee passagiers. In het midden wil je niet zitten, ongeacht je lengte. Het panoramadak slokt wat hoofdruimte op. Voor passagiers langer dan 1,80 meter wordt het dan al snel krap. De bagageruimte meet 335 liter. Kies je niet voor de dubbele laadvloer, dan heb je een lekkere diepe bak met goede verhoudingen. Nadeel is de krappe toegang.
Fiscaal feest
Inmiddels is duidelijk geworden dat de 14 procent bijtellingscategorie per 1 januari 2016 komt te vervallen. De op de tijdens de “New European Driving Cycle” gemeten CO2-uitstoot gebaseerde fiscale regeling bleek te succesvol. De CO2-besparing in de praktijk daarentegen viel nogal tegen. Het verbruik van de D4 tijdens de testperiode is 1 liter op 21 km. Een aardig resultaat, gezien het feit dat ik de Zweed af en toe toch aardig op zijn donder heb gegeven. Maar uiteraard ver verwijderd van de opgegeven 1 liter op 32 km. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het geen unieke prestatie is van Volvo om een dergelijk testresultaat met zo’n motorisering te realiseren.
Kortom: nu is de tijd om te profiteren. Vraag jezelf eens af hoe vaak je de ruimte van een stationwagon in de praktijk nu echt nodig hebt en hoeveel kilometers je maakt met een grote lege doos lucht achter je stoel. Maak een proefrit met dit alternatief van Volvo en ik denk dat je –net als ik– snel overtuigd bent dat een compromis op het gebied van ruimte zo gek nog niet is.
Bekijk meer foto’s van de Volvo V40 op onze Facebook-pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: A/14%
Gem. verbruik: 3,1 l/100 km
CO2 uitstoot: 85 g/km
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. Vermogen: 140 kW/190 pk bij 4.250 tpm
Max. Koppel: 400 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,5 s
Topsnelheid: 190 km/h (elektronisch begrensd)
Transmissie: Handgeschakeld zes versnellingen
Gewicht: 1.364 kg
Prijs basisversie: € 24.995 (D2 Business Base)
Prijs gereden uitvoering: € 37.995
Plus
+ Vormgeving en kwaliteit interieur
+ Versnellingsbak
+ Lage bijtelling zonder motorisch offer
Min
– Kleine “vorm boven functie” ontwerpmissers
– Geen ruimtewonder