Volvo’s V70 draait al een tijdje mee. De eerste modellen van de huidige generatie werden in 2007 uitgeleverd. Begin 2013 is een tweede facelift doorgevoerd. Met deze laatste opfrisactie hoopt Volvo de periode tot de aflossing door de V90 (?) in 2015 te kunnen overbruggen.
De verchroomde accenten en de LED-dagrijverlichting zijn nieuw, net als de licht gewijzigde achterlichten en grille. Mij vielen alleen het extra chroom bij de grille en de glimmende sierstrip op het kofferdeksel op. Blingbling en opsmuk die ik eerder associeer met een pakketje van Halfords dan met een statige en stijlvolle Volvo. Datzelfde geldt trouwens voor de (ook voor de facelift al leverbare) achterklepspoiler. Die is zo gigantisch, dat ik er telkens van in een lachstuip schiet.
Echte verbeteringen
De aan de binnenzijde doorgevoerde wijzigingen bevallen me een stuk beter. Goede materialen en dito afwerking. Internetconnectiviteit en applicaties als Spotify en TuneIn Radio voegen daadwerkelijk iets toe. Dit geldt ook voor de wijzigingen onder de motorkap. Volvo is erin geslaagd de CO2-uitstoot zodanig terug te dringen dat een tweetal dieselmotoren ook in 2014 in de 20 procent bijtellingscategorie valt. Naast de door ons geteste 115 pk sterke D2, geldt dat ook voor de vanaf 2014 uit te leveren nieuwe Drive-E D4, die 181 pk levert (dan verplicht handgeschakeld).
Cijfers en praktijk
Wij testen de D2 met zestraps Powershift automaat. Van 0 naar 100 in 13,2 seconden en een topsnelheid van 180 kilometer per uur zijn geenszins tot de verbeelding sprekende waarden. De topsnelheid doet er natuurlijk zelden toe, dus daar haal ik mijn schouders over op. Het optrekken gaat inderdaad niet razendsnel, maar ook zeker niet tergend langzaam. De bak met dubbele koppeling schakelt soepel en snel op, maar bij lagere snelheden net niet zo onmerkbaar als eerder geteste achttraps automatische versnellingsbakken van bijvoorbeeld de BMW 320dA en Lancia Thema.
De schakelflippers kunnen uitkomst bieden, maar in de praktijk heb ik nauwelijks de neiging deze te gebruiken. Een uitzondering: de tussensprint van 80 naar 120 kilometer per uur. Om die vrachtwagen in te halen zonder het achteropkomende verkeer te hinderen, moet je de bak vooraf echt helpen. De automaat schakelt uiteindelijk luid loeiend twee verzetten terug, maar het effect op de snelheid blijft in het begin uit. Tijdens de test verstookte ik overigens 5,6 liter per 100 kilometer (4,2 volgens Europese testcyclus).
Irritatie
Het stop/start-systeem irriteert me. En ik ben in mijn eigen auto toch echt ook zo’n systeem gewend, maar dat in de V70 is overenthousiast. Het wordt veel te vaak geactiveerd, soms zelfs voordat je daadwerkelijk stilstaat (rotondes!). De rem iets minder hard intrappen, wat bij diverse andere merken voorkomt dat de motor afslaat, biedt hier geen soelaas. Het maakt een stadsrit onrustiger dan nodig. Natuurlijk, met een druk op de knop kan het systeem gedeactiveerd worden…
Het zicht rondom is in de V70 perfect. Ondanks de zee van ruimte heb je voorin een echt cockpitgevoel. De bediening van boordcomputer en infotainment is intuïtief. Het systeem reageert redelijk snel op je commando’s. De ergonomie is in orde, op wat kleine missers na. Zo kwam ik er alleen dankzij een tip van een collega achter dat het minuscule knopje voor het activeren van de regensensor zich, volledig verborgen achter het stuur, bovenop de bedieningshendel bevindt.
Dat je de sensor na elke koude start opnieuw moet activeren is ook minder handig. De twee draai- en drukknoppen aan de rechterzijde van de middenconsole zitten wat ver weg van de bestuurder. De bovenste van de twee bedient nu net de meestgebruikte functies van het infotainmentsysteem. Gelukkig biedt de scroll- en drukknop op het stuur uitkomst. Na enige gewenning kun je hiermee het systeem bijzonder goed bedienen. Bijzonder is dat het scherm licht naar beneden gekanteld is. In eerste instantie lijkt dit onlogisch, maar het zorgt ervoor dat de informatie op het systeem ook bij fel zonlicht nog probleemloos te lezen is. Esther Noorman van Volvo Cars Nederland zegt hierover: “We kijken bij de productontwikkeling altijd naar de meest optimale ergonomie waarmee de aandacht op het verkeer blijft gefocust.”
Comfort en ruimte
De elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie zitten goed, comfortabel, niet te hard en niet te zacht en met voldoende steun voor rug, zij en bovenbenen. Achterin kunnen drie volwassen en lange passagiers comfortabel zitten, ondanks de aanwezigheid van een middentunnel. De perfect toegankelijke kofferruimte is 575 liter groot, heeft een aantal handige opties om tassen of koffers vast te zetten, en is via de in drie delen (40:20:40) neer te klappen achterbank te vergroten tot een vlakke laadruimte van 1.600 liter.
Veiligheid
Standaard is de V70 voorzien van het City Safety Systeem dat botsingen tot 50 kilometer per uur voorkomt of in ieder geval de impact minimaliseert. Het systeem werkt uitstekend, zo constateerde ik bij het inrijden van een door struiken omringd parkeervak. Ook de andere aanwezige veiligheidsvoorzieningen functioneren prima. Alleen de verkeersbordenherkenning ziet de snelheidsaanduiding op hectometerpaaltjes niet, waardoor het systeem met name op provinciale wegen vaak een onjuiste snelheid aangeeft.
De Volvo V70: een stijlvol geheel gericht op comfort en ruimte. Ondanks zijn leeftijd nog steeds een interessante propositie, die het wat mij betreft na de laatste update van interieur en infotainment nog wel even uithoudt. Over de exterieurwijzigingen ben ik minder te spreken. Smaken verschillen, maar ik zou de pre-facelift V70 kiezen. Zonder spoiler. Ondanks dat ik in tijden niet zo gelachen heb als bij de aanblik daarvan.
Bekijk meer foto’s van de Volvo V70 D2 Summum op onze Facebook pagina.
Technische gegevens:
Brandstof: Diesel
Energielabel/Bijtelling: A/20%
Gem. verbruik: 4,2 l/100 km
CO2 uitstoot: 111 g/km
Cilinderinhoud: 1.560 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. Vermogen: 84 kW/115 pk bij 3.600 tpm
Max. Koppel: 270 Nm bij 1.750 – 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 13,2 s
Topsnelheid: 180 km/h
Transmissie: Zestraps automatische transmissie
Gewicht: 1.503 kg
Prijs basisversie: € 37.995
Prijs gereden uitvoering: € 55.350
Plus
+ Interieurkwaliteit
+ Comfort in elk opzicht
+ Praktisch bruikbare ruimte
Min
– Overenthousiast stop/start-systeem
– Kleine ergonomische missers
– Traag schakelen automaat bij inhaalacties