Need I say more? Yes I do. De Peugeot 308 R Hybrid heeft een viercilinder 1.6 THP 270 S&S-benzinemotor met standaard 115 pk en voor en achter een paar dikke elektromotoren die alle vier de wielen aandrijven. Als alle drie de motoren samenwerken is er in de Hot lap modus totaal 500 pk en 780 Nm trekkracht aanwezig.
En geloof me, dat gaat hard. Heel hard. Volgens Peugeot zit je met volledig vermogen binnen de vier seconden op de 100 kilometer per uur. De duizend meter wordt in 22 seconden afgelegd en dat is best lekker. De topsnelheid is begrenst op 250 kilometer per uur. Ondanks deze cijfers is de CO2-uitstoot volgens de New European Driving Cycle slechts 70 gram per kilometer. Dus snel en schoon, wat wil je nog meer.
Als je het rustiger aan wil doen kun je ook nog kiezen voor de Track modus met 400 pk en 530 Nm. En geloof me, daar rammel je nog steeds de straatstenen (en het asfalt) uit de grond. Wil je dit niet of minder, dan zet je de auto in de Road modus met 300 pk en 400 Nm.
Einde aan grijze muizen imago
Alles wat op de weg hard gaat moet ook ooit weer eens vertragen. Dat is nou eenmaal zo. Daarom heeft Peugeot een paar dikke 380 millimeter en geventileerde remschijven en klauwen met vier zuigers gemonteerd. Achter moet 290 millimeter staal helpen om de supersport familie-auto tot stilstand te brengen. Zoals iedere hybride wordt er ook stroom opgewekt (regenereren). Dit doet de Peugeot 308 R Hybrid al vanaf 250 kilometer per uur en dat scheelt een boel versleten remblokjes. Bovendien wordt de 3 kW/h lithium-ion accu dan ook weer opgeladen.
Wie zei er dat hybride auto’s saai zijn? Ik in ieder geval niet meer. En daar heeft Peugeot met de 308 R Hybrid voor gezorgd. Eindelijk een vette hybride met 500 pk en vierwielaandrijving voor de gewone man. Want de McLaren P1 is nou eenmaal voor de meesten onder ons onbetaalbaar.
Peugeot is met fraaie modellen als de 308 SW en GTI lekker aan de moderne weg aan het timmeren, de Fransen maken nu zelfs semi elektrisch rijden spectaculair met de 308 R Hybrid. Peugeot maakt met de 308 R Hybrid wat mij betreft resoluut een einde aan het grijze muizen imago van hybrides.
De Peugeot 308 R Hybrid is gebouwd op hetzelfde EMP2-platform als de 308S die in China wordt gebouwd en verkocht. De 308 R heeft een compleet nieuw interieur met vier aparte stoelen en is gespoten in een opvallend contrasterende blauw/zwarte kleurencombinatie.