A B Dynamics uit Wiltshire (VK) heeft een zelfrijdende bestuurder-loze BMW C1 ontwikkelt om zelfrijdende auto’s veiliger te maken.
Motorfietsen zijn een uitdaging voor de ontwikkelaars van autonome voertuigen. Die moeten namelijk steeds vaker bewijzen dat hun technologische ontwikkelingen onder realistische omstandigheden veilig zijn. Onder de testonderdelen valt ook interactie met motorfietsen en motorrijders. Het probleem is alleen dat je niet zomaar een motorrijder zo’n test in kunt sturen om hem van zijn motor af te laten rijden.
Initieel werden voor de tests ‘controlled soft targets’ toegepast om bewegingen van motoren te simuleren, maar door hun lage snelheid en omdat ze slecht manoeuvreerden, waren ze geen goede vervanging voor het echte werk. “Met een motorfiets zonder bestuurder kun je zelfrijdende voertuigen en geavanceerde rijhulpsystemen veel uitgebreider testen zonder risico op letsel bij een echte motorrijder”, aldus systeemengineer Richard Simpson van A B Dynamics tegen website motorcyclenews. “Dankzij de bestuurder-loze motorfiets kunnen we ook nauwkeuriger, vaker en consistenter testen dan we ooit met mensen zouden bereiken.
A B Dynamics heeft voor de BMW C1 gekozen omdat deze een automatische versnellingsbak heeft en omdat er sensoren in het dak gemonteerd kunnen worden. En in de toekomst zal er nog krachtigere moderne apparatuur toegepast worden. Ontwikkelaars van autonome voertuigen gebruiken technologie om situaties zoals inhalen en ritsen te testen. En volgens Simpson zijn er nog veel meer situaties van toepassing.
Foto: A B Dynamics