Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    • Je leaseauto alleen zakelijk gebruiken? Dat levert je nauwelijks extra werk meer op
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Blazen zonder turbo met de Porsche 911 GTS 997

    Auto 18-03-2011Geen reacties

    De GTS is de laatste Porsche 911 van het type 997 en is gebouwd op basis van de Carrera S. Maar met een nieuw ontworpen inlaatsysteem, gewijzigde cilinderkoppen en een geoptimaliseerd motormanagementsysteem heeft de GTS wel 23pk meer dan zijn kleine broer.

    De eerste keer dat ik zelf in een Porsche mocht rijden was ik negentien. Destijds een 911 waarvan ik het exacte type niet meer weet. Ik was toen nog automonteur en het was een rondje van hooguit drie kilometer. Ik heb toentertijd nooit durven dromen ooit nog eens in een Porsche te rijden. Een paar weken geleden was het zover. Een weekend lang een 911 GTS tot mijn beschikking. Voldoende tijd om de technische mogelijkheden van de sportwagen te ondervinden en er nu een artikel over te schrijven.

    Bijna honderdzevenenveertigduizend euro is de basisprijs van onze testauto. ‘Mijn’ 911 kwam met accessoires uit op een prijs van een luttele honderachtenzestigduizendentweehonderdachtennegentig euro. Als je het heel snel zegt lijkt het overigens peanuts. En te bedenken dat ik voor de prijs van sommige accessoires auto’s kocht waarmee ik jaren voort kon. Bijvoorbeeld de alcantara zonnekleppen van vierhonderdzevenenzeventig euro. Maar daar krijg je er wel twee voor. Don’t worry.

    Vermogen(d)

    Voor de bovengenoemde flinke somma mag je best wat vermogen verwachten. Porsche beweert dat de 3.8 liter zescilinder boxer met VarioCam Plus en directe brandstofinjectie een vermogen van 408pk bij 7.300tpm en een koppel van 420Nm bij 4.200tpm levert. Genoeg in elk geval gezien het feit dat ik in Duitsland tijdens een acceleratierace met relatief veel gemak achter een achtcilinder Corvette ZR1 uit 2007 bleef hangen. En die hadden toch 512pk, en de Corvette is dan ook een stukje zwaarder.

    Zoals gezegd heeft de GTS een gewijzigd inlaatsysteem ten opzichte van de Carrera S. Het variabele zogenoemde resonantie-inlaatsysteem heeft zes schakelbare kleppen die met onderdruk heen en weer geschakeld worden tussen een vermogens- of koppelgerichte geometrie. Hiermee bereikt Porsche dat er een hoger koppel is in het belangrijke middelste toerengebied.

    Grip

    Het VarioCam Plus systeem verstelt de inlaatnokkenassen en schakelt de kleplichting van de inlaatkleppen. Het resultaat is een soepel draaiende motor en een gunstiger brandstofverbruik. Daardoor daalt ook de uitstoot van schadelijke gassen. Om tijdens de opwarmfase een betere gasrespons te krijgen, kiest het VarioCam Plus systeem een grotere kleplichting en latere kleptijden. Bij een gemiddeld toerental en een lage belasting van de motor reduceren kleine kleplichtingen met vroege kleptijden het brandstofverbruik en de uitstoot van uitlaatgassen. Om een hoog koppel en vermogen te krijgen, zorgt VarioCam Plus voor een grotere kleplichting als dat nodig is.     

    Als je wel eens een autorace bekijkt hoor je de verslaggever er wel eens over, Grip. Nou, over grip hoef je je met de GTS geen zorgen te maken. De dikke Pirelli P-Zero’s met op respectievelijk de voor- en achterwielen de maten 235/35 ZR 10 en 305/30 ZR 19 weten er wel raad mee. Samen met de Porsche Active Suspension Management (PASM) en Porsche Stability Management (PSM) en onderdeel van het optionele Sport Chrono Plus Pakket (t.w.v. €1.467), krijg je het gevoel dat je in een veredelde kart zit. En dat bedoel ik geheel positief! Dicht bij de grond, stijf maar toch soepel, hard maar toch comfortabel. De 911 geeft je op alle fronten het gevoel dat je er het maximale uit kan halen. Zowel op droge als op natte bodem. De auto is volledige controleerbaar, ook als je in een bocht bewust of onbewust iets te hard op het gas gaat. Eigenlijk is de 911 een hele ‘vriendelijke’ vriend.

    Spykerhard

    In de basisstand van het Porsche Active Suspension Management System is de auto heel vriendelijk en comfortabel. Je kan er woon- werkverkeer mee doen en ook boodschappen zijn geen probleem (voldoende ruimte in het vooronder). Schakel je over naar de Sport-stand dan merk je meteen verschil. De demping is harder en het motormanagement zorgt dat de Porsche Doppelkupplung (PDK) een tandje terugschakelt. In de Sport Plus stand doet het managementsysteem hier nog een overtreffend trapje bovenop. De demping wordt spijkerhard en als je niet boven de 225 rijdt schakelt de bak twee trapjes terug voor je. Je moet dan wel zelf opschakelen rond de 4.200tpm om een beetje koppel te behouden.

    De carrosserie van de 911 GTS is nabij de achteras 44mm breder dan bij de Carrera S. De spoorbreedte is 32mm breder dan bij zijn kleine broertje. Porsche heeft dit gedaan om de dwarsstabiliteit en het stuurgedrag te verbeteren. Om deze reden staat de GTS op RS Spyder wielen met centrale wielmoer, rechtstreeks afkomstig uit de autosport en tot nu toe slechts voorbehouden aan de 911 Turbo.     

    Tsja

    Er zit ook nog een radio in de GTS. Maar ja die heb je dus gewoon bijna nooit aan. Wat een genot is het om te luisteren naar de krachtige boxer achter je. En een kachel. Het zal aan mij gelegen hebben maar ik kreeg dat ding niet goed. Of veel te heet, of veel te koud. Maar dat kan ook te maken hebben gehad met mijn reactie, zeg maar adrenalinestroom, die de Porsche 911 continue teweeg brengt.     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutoreview Land Rover Defender 110 & Discovery 4
    Next Article Autotest Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?