Blockchain, de datastructuur die aan de basis staat van onder meer bitcoins en andere cryptomunten, kan de productie van elektrische auto’s eerlijker maken. Met deze technologie kan de productie van kobalt, nodig voor de lithium-ion-accu’s in bijvoorbeeld elektrische auto’s, van ontginning tot eindproduct in kaart worden gebracht. En dat brengt ook de misstanden, zoals kinderarbeid en milieuverontreiniging, nadrukkelijker in beeld.

Door: Jules van der Leeuw

Blockchain, hoe werkt dat ook alweer? Je kunt deze datatechnologie het beste vergelijken met een digitaal grootboek, waarin allerlei gegevensmutaties worden geregistreerd. Omdat dit systeem decentraal en open toegankelijk is, kan iedereen mutaties aanbrengen. Het vertrouwen in dit systeem ligt in het cryptografisch versleutelen van deze informatie: alle kopieën van dit grootboek (met daarin bijvoorbeeld bitcoins) worden continu digitaal met elkaar vergeleken, vereisen geen intermediair (zoals een bank) en maken vervalsing van digitale informatie onmogelijk.

Deze datatechnologie kan ook het productieproces van kobalt inzichtelijk maken. Dit metaal is in principe wereldwijd te winnen, maar slechts in enkele gebieden ligt het metaal ook daadwerkelijk voor het oprapen. Mede hierdoor kwam ruim de helft (54%) van de wereldproductie (123.000 ton) in 2016 uit Congo. Blockchain kan zorgen voor een waterdichte digitale registratie van een zak kobalt (inclusief tijd, plaats, gewicht en fotomateriaal). Bij iedere verhandeling komt deze informatie opnieuw van pas, zodat de productie van het metaal ‘fair trade’ wordt.

Mijnwerkers in Congo

Kinderarbeid

Dat is nodig, want in landen als Congo leidt een gebrek aan wetten tot kinderarbeid. Uit een rapport van Amnesty International bleek dat kinderen van 4 tot 8 jaar kobalt delven in open mijnen. Er is zelfs een aparte soort longontsteking vernoemd naar het metaal.

Met een elektrische auto voorzien van lithium-ion-accupakket financier je dus een dubieuze industrie. De markt had hier tot recent echter nauwelijks oog voor. De stijgende vraag elektrische voertuigen is immers zo sterk dat de kobaltindustrie ziet dat het prijspeil automatisch omhoog schiet.

Het lithium ion accupakket in de eerste generatie Nissan Leaf

Garanties

Het tij keert echter. In de diamantindustrie heeft blockchaintechnologie met succes zijn intrede gedaan. Als blockchain garanties kan geven dat ook grondstoffen als kobalt op een eerlijke manier uit de grond gehaald zijn, kunnen we elektrische auto’s kopen zonder gewetenswroeging.

Gelukkig is ook de automobielindustrie volop bezig de productie te verbeteren. Onder meer Volkswagen en Mercedes, die graag gebruik maken van het Congolese kobalt voor de lithium-ion-accu’s in hun modellen, benadrukken dat ze met hun leveranciers langdurige afspraken willen maken om kinderarbeid en andere wantoestanden in de productie te voorkomen.

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

Laat een reactie na: