Het is weer de tijd van de lijstjes, voorspellingen en goedbedoelde verwachtingen voor de komende jaren. De vakbladen laten een groot aantal, betekenisvolle, mensen aan het woord die hun visie uiteenzetten en ongetwijfeld het beste met de branche voorhebben. Visies worden ondersteund met data, waaruit moet blijken dat een ingekaderde stap voorwaarts mogelijk moet zijn.

Deze strategieën ervaar ik al sinds ik in de automotive werkzaam ben en dat is al een geruime tijd. Wat ik echter doorgaans miste en nog steeds mis, is de menselijke maat die niet data gestuurd kan worden, maar mijns inziens de belangrijkste factor is om groei binnen bedrijven te kunnen consolideren. Ik ben verbaasd over de digitale uitingen van met name, dealer-concerns op internet, waarin gesuggereerd wordt dat het huidige- en het aankomende personeel aldaar in een blijvend gespreid bedje terecht komen. De praktijk blijkt echter weerbarstiger, getuige het grote verloop en het grote tekort van en aan deskundig personeel in de aftersales.

Blog Bert Pennock autobranche

Passie is niet te sturen

Passie blijkt niet data te sturen te zijn. Natuurlijk niet: data is een hulpmiddel en kan niet tot een doel ‘an sich‘ verworden! Het wordt tijd dat we met zijn allen de huidige kersttrends gaan volgen en de boom gaan omdraaien. Niet de smalle bovenlaag komt boven, maar de brede onderlaag. Deze verdient alle aandacht. Zij moeten de mogelijkheid krijgen hun passie te ontwikkelen en te volgen zonder gehinderd te worden door nietszeggende data.

Investeren in personeel is niet enkel het aannemen en wegsturen van personeel. Het gaat dieper dan dat, mits correct uitgevoerd, is het echter de investering dubbel en dwars waard. Dus ook voor de Van Mossels en Sterns geldt; wees zuinig op de brede bovenlaag aan de boom. Hun motivatie betaalt zich uit in klinkklare munt, worden niet uw eigen concurrenten, behouden uw klantenbestand en genereren ook uw salaris.

Ik wens u allen verdieping van intrinsieke motivatie in uw bedrijfscultuur in het algemeen en die van uw personeel in het bijzonder. Pas dan komen website en realiteit overeen en zullen beiden hun vruchten afwerpen. Cheerz!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: