De nieuwe eigenaar was erg verguld met zijn nagenoeg nieuwe Mercedes C-200 uit 2014 met een bijna maagdelijke tellerstand van nog net geen 85.000 kilometer. Onder het motordeksel bevindt zich een turbo geblazen 1991cc benzinemotor met 135 kw (motorcode: M274.920). De auto heeft kort voor aflevering nog onderhoud genoten, dus niets kon er nog mis gaan. Totdat enkele dagen later een klein tikje hoorbaar werd en het leek wel uit de motor te komen.
Ook bleek het tikje snel in volume toe te nemen. Een bezoekje aan de leverende partij van de auto wees uit dat de motor helaas niet meer te redden was en deze vernieuwd diende te worden. Gelukkig werd bij de verkoop van de auto een garantiepakket meegeleverd, dus werd deze aangesproken.
De offerte was kort en bondig: diagnose stellen in verband met tik in motor, nieuwe motor monteren. Nu gaan dit soort evenementen doorgaans gepaard met hoogoplopende kosten. Begrijpelijk dient daar enige uitleg aan gegeven te worden. Na controle van de vloeistoffen werd allereerst de motor beluisterd. Dit gaf helaas weinig reden voor enig optimisme. Het geluid bleek inmiddels te zijn uitgegroeid tot oorverdovend.
Bruinachtige afzetting
Hierop werd het oliefilter aan een nadere inspectie onderworpen. Deze bleek lichtelijk gedeformeerd, maar erger was dat in hetfilter een grote hoeveelheid, bronskleurig metaalslijpsel werd aangetroffen. Na demontage van het oliecarter bleek zich een laklaag op alle interne motoronderdelen te hebben afgezet. Deze bruinachtige afzetting is een gevolg van verouderde motorolie waarvan de dopes verdampen en neerslaan als een bruine laag vernis op cruciale motoronderdelen.
Al snel werd duidelijk wie de veroorzaker van alle ellende was. De drijfstanglager-kap van de 1e cilinder bleek naar zwart te zijn verkleurd ten teken van thermische overbelasting. Echter alle drijfstanglagers bleken in min of meerdere mate zwaar beschadigd en volkomen uitgewalst. De lagerschalen waren echter niet overmatig verkleurd, hetgeen doorgaans plaatsvindt indien er sprake is van een gebrek aan smering of olienood. De verkleuring van de lagerkap kon kennelijk ontstaan nadat betreffende drijfstanglagers waren uitgelopen.
Nu is de vraag natuurlijk hoe deze situatie kon ontstaan. Hierin kan de onderhoudshistorie van de auto soms duidelijk in verschaffen, tenzij het een vanuit Duitsland geïmporteerde auto betreft. Nadere info over een auto wordt door onze oosterburen weggestopt achter een muur van ‘datenschutzgrunden’. We zijn aldus aangewezen op het laatst uitgevoerde onderhoud welke werd aangetekend in het boekje. Dit bleek vijf maanden vóór aankoop te zijn uitgevoerd door een autohandelaar, zonder echter specifieke informatie bij te schrijven. Ergens in de opgevraagde documentatie werd echter een handgeschreven factuur aangetroffen van vijf maanden voor aankoop.
Verkocht met afleverbeurt
De factuur meldt: Auto verkocht met afleverbeurt, verkocht zonder garantie. De 1e vraag die relevant lijkt is: wat is een afleverbeurt? Wordt dan ook de motorolie ververst? En het oliefilter? Wordt alles geïnspecteerd zoals door de fabrikant voorgeschreven? Leverende partij wist het niet meer, hij was ooit overgestapt op een ander computerprogramma en kon geen data meer naar boven halen. Nederlandse ‘Datenschutzgrunden’ zeg maar!