Al enige tijd werd de eigenaar van de Toyota Landcruiser door het voertuig gepest met blauwe rook tijdens de koude start en een knipperend oliedruklampje, met name bij warme motor. Het betrof een Landcruiser uit 2007 met een 3.0-liter DCI motor met motorcode: 1 KD 120.
De motor had slechts 141.000 kilometer gepresteerd, was goed onderhouden en aldus was er geen reden om in paniek te geraken. De auto werd aangeboden bij een dealer die na het uitlezen van de ECU tot de conclusie kwam dat er iets mis moet zijn met de luchtflow, echter zonder een vinger op de zere plek te kunnen leggen. Wel werd de eigenaar gewezen op een schrijven van Toyota dat voor deze auto gemodificeerde verstuivers leverbaar waren, maar deze besteld dienden te worden.
Nieuwe turbo
Omdat hier enige tijd overheen zou gaan, kon de eigenaar zijn auto ophalen en… het lampje brandde niet meer! Althans, de eerste 20 minuten, daarna liet het lampje zich wederom zien. Omdat de eigenaar toch enigszins ongerust werd, werd de auto geparkeerd en middels een bergingsvoertuig overgebracht naar de dichtstbijzijnde Toyota dealer. Wederom werd de ECU uitgelezen. Tevens werden de verstuivers gedemonteerd, door een specialist getest en in orde bevonden. Ook bleek er voldoende motorolie in het carter aanwezig.
In verband met het brandende lampje werd de onderste carterpan gedemonteerd om zodoende te bezien of de aanzuigzeef al dan niet verstopt zou zijn. Dit bleek niet het geval te zijn en dus werd het geheel weer samengebouwd. Ook werden het brandstofsysteem gecontroleerd en een software update uitgevoerd. Hierna bleef echter foutcode P1250 over, een code die gegenereerd wordt door de turbo.
Een nieuwe turbo werd gemonteerd, de motorolie werd ververst en alles leek in orde. Althans, de eerstvolgende 1.850 kilometers. Wederom rookte de motor en brandde het oliedruklampje en werd de auto opnieuw bij de laatst bezochte dealer aangeboden. Besloten werd de verstuivers te demonteren en door een dieselspecialist te laten testen. Uit de test bleek dat de verstuivers nog in orde waren en werden derhalve teruggeplaatst. Tijdens de daaropvolgende proefrit vond de gedupeerde motor het wel welletjes, gaf een duidelijk hoorbare plof en liep verder op drie cilinders.
De eigenaar van de auto werd zachtjes medegedeeld dat een nieuwe motor moest worden geplaatst met een daarbij behorend prijskaartje. Bekomen van de schrik, schakelde de eigenaar Tech|X in teneinde vast te stellen wat er gebeurt kon zijn en of de rekening wel terecht zou zijn.
Overmatig veel brandstof
Tijdens mijn bezoek stond de auto nog in de werkplaats, er waren nog geen onderdelen gedemonteerd. Allereerst werd de motorolie gepeild, het niveau was dik in orde. Een druppel van de peilstok werd gedeponeerd op een analysekaartje van Motor-Checkup, waaruit al snel bleek dat er overmatig veel brandstof in de motorolie aanwezig was. Vervolgens werd de motor gestart die onmiddellijk aansloeg, maar wel op drie cilinders liep.
Na het losnemen van de olievuldop bleek een gigantische hoeveelheid overdruk en oliewalm uit de vulopening te komen, regelrecht vanuit het carter dus. Onmiddellijk ging mijn gedachte uit naar een gescheurde zuiger, maar hoe dit vast te stellen zonder de cilinderkop te demonteren? De foutcodes echter sloten een verzadigd DPF uit en evenmin lag het voor de hand dat regelmatig regeneratie cycli werden afgebroken.
Het meest waarschijnlijke was dat er toch sprake was van een defecte verstuiver. Deze werden weliswaar getest, maar de situatie op een testbank is nu eenmaal anders dan geplaatst in een motor. Aldus gerapporteerd met het advies de cilinderkop te demonteren om de zaak daarna nogmaals te bekijken.