Niet meer dan slechts 14 dagen wist de ingebouwde gebruikte motor het in diens nieuw onderkomen uit te houden, voordat hij met een hels kabaal de geest gaf. Diversen onderdelen van de motor hadden zich via een gapend gat in het onderblok, naar buiten begeven en lagen zielloos op de bodemplaat.

De auto betrof een Mercedes C320 cdi uit 2008 met 175.000 kilometer op de teller. De motor betrof een 2.987 cc Cdi met motorcode 642.960.  De leverancier van de motor werd door de garagist aansprakelijk gesteld, waarna Tech|X gevraagd werd de lucht te klaren.

Waarom de motor vervangen diende te worden werd niet bekend, of werd onder de pet gehouden. Net, zoals na later bleek, meer weetjes onder de pet werden gehouden. Dit dwingt een expert tot extra en nauwgezet onderzoek. Kleverige randjes kunnen immers gemakkelijk loslaten in die mate dat lijmen niet meer mogelijk is.

Blog Bert Pennock TechX Een kleverig randje Driving-Dutchman

Financieel schaakspel 

Terug naar de motor. Deze werd aangeschaft bij een gerenommeerd demontagebedrijf, was helemaal compleet en had tot op dat moment 112.745 kilometer gepresteerd. Tijdens inbouw van de motor werden geen problemen ondervonden en liep deze fantastisch, zo meldde de reparateur.

Om technisch de toedracht van de schade te kunnen vaststellen, dient doorgaans de motor te worden uitgebouwd en tot op details uiteen te worden genomen. De kosten van deze werkzaamheden zijn echter vaak onderdeel van een financieel schaakspel. Ze horen eigenlijk thuis bij de verantwoordelijke, die op dat moment nog niet bekend is en in deze casus ook nooit bekend zou worden.

Om kostenbesparende redenen, kiest Tech|X ervoor allereerst een tijdlijn op te stellen om zodoende een duidelijk beeld te krijgen op de loop der gebeurtenissen. Die tijdlijn kan eenvoudig worden onderbouwd middels facturen, werkorders en overige documentatie. Dat lijkt simpel, totdat reparateur meldde dat de klant hem niet bekend is. Deze kwam ‘via via’ aanwaaien. Ook meldde de reparateur dat hij evenmin enige vorm van documentatie bijhoudt.

Facturen gemanipuleerd

Tevens bleek de oude (eerste) motor in geen velden of wegen te bekennen. De redenen hiervan leidde naar een tweetal oorzaken. Versie 1 meldde dat de motor werd vervangen omdat deze uit de auto was gestolen dus niet meer voorhanden was. Vreemd, zoals eerder gesteld werden tijdens uit- en inbouw van de motor immers geen problemen ondervonden. Versie 2 luidde dat de motor werd vervangen in verband met hoog olieverbruik. De oude motor is per abuis retour gestuurd naar een tot nu toe onbekend demontagebedrijf.

Blog Bert Pennock TechX Een kleverig randje Driving-Dutchman

Gelukkig bleek nog een andere informatiedrager beschikbaar die aan duidelijkheid niets te wensen overliet en dat is data. Enkele maanden voor het voorval werd de auto als gestolen opgegeven bij een verzekeringsmaatschappij. Uit door hun uitgevoerd onderzoek bleek dat de door claimende partij ingebrachte facturen gemanipuleerd waren en werd om die reden het dossier gesloten, Tech|X volgde dit voorbeeld!

Moraal van deze blog? Verzekeringsnemers betichten verzekeraars vaak op hun geld te zitten en nooit willen uitbetalen. Echter, indien alles uitbetaald wat geclaimd wordt, hebben we geen verzekeraars meer!

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf Tech|X. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: