Een BMW 218i uit 2015 komt bij het autobedrijf omdat de motor onvoldoende vermogen levert. Omdat het een onbekende auto is, heeft de monteur contact met een dealer die meldt dat er een update voor deze auto is.   

Foutcode: 130308 – Nokkenas regeling maximale waarde bereikt wordt uitgelezen en de hulp van Mijngrossier helpdesk Automotive Techline van AutoNiveau wordt ingeroepen. Bij AutoNiveau worden de elektronische regeleenheden uitgelezen en eventuele PUMA-maatregelen gecontroleerd. Hieruit blijkt dat softwareversie F056-15-XX-XXX in het voertuig-management systeem aanwezig is terwijl er een nieuwere versie F056-18-XX-XXX beschikbaar is.

BMW 218 VANOS klep Driving-Dutchman

Links de oude VANOS klep met afgebroken veerring. Rechts de nieuwe klep me een goede veerring.

Uit de wereldwijde BMW database blijkt echter ook dat de softwareversie F056-17-XX-XXX een probleem met de aansturing en terugkoppeling van het VANOS veroorzaakt. VANOS is het variabele kleppenmechanisme van BMW. Door het softwareprobleem draait de driecilinder slecht en is er na de koude start minder vermogen. 

Ondanks het feit dat de aanwezige F056-15 softwareversie de fout niet bevat, wordt toch besloten om de auto te updaten naar de laatste versie F056-18. De software wordt geïnstalleerd en een aantal basisafstellingen waaronder de kalibratie van de stuurbekrachtiging worden uitgevoerd.

Ratel in motor

Na de software-update werken alle systemen in de auto weer naar behoren. Echter is na de start een ratel in de motor hoorbaar en draait de motor nog steeds niet helemaal lekker. Hierbij constateert AutoNiveau het op dat de VANOS-aansturing zichtbaar in en uit zijn positie beweegt.

De auto gaat weer terug op transport naar het autobedrijf met het advies om de nokkenasverstelling goed te controleren en indien nodig te vervangen. In de werkplaats wordt de auto gecontroleerd en geconstateerd dat VANOS-aansturing kapot is. 

Gebroken veer deel in de carterpan gevonden Driving-Dutchman VANOS klep BMW 218

Gebroken veer deel in de carterpan gevonden

Het onderdeel wordt besteld en vernieuwd. Ook wordt op aanraden van AutoNiveau gecontroleerd of er geen overblijfselen van het kapotte onderdeel in de motor terecht gekomen zijn. Een check leert dat er inderdaad een stukje van een veer uit de nokkenasverstelling in het carter terecht gekomen is. Nadat de metaalresten verwijderd zijn en de carterpan weer gemonteerd is, motor wordt gestart.

Het ratelende geluid is vervolgens verdwenen, de motor draait weer als een zonnetje en het vermogen is weer terug. Case closed.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: