Auto’s worden steeds ‘socialer’. Waar Apple met CarPlay aan de weg timmert, doet Google hetzelfde met Android Auto. De lijst van automerken dat met een van beide of beide in zee gaat, groeit snel.
Maar hoe profileren automerken zichzelf eigenlijk op de bekendste social media? Vinden ze het belangrijk en besteden ze er zichtbaar tijd en moeite aan of is het duidelijk dat het als een noodzakelijk kwaad wordt gezien? Of doen ze er helemaal niets mee? In een vorig artikel keken we al naar Facebook, nu richten we ons op Twitter. In een volgend artikel doen we een poging om te ontdekken waarin de succesvolle merken zich onderscheiden.
Grote merken als Volvo en Peugeot komen niet verder dan zo’n 500 tweets.
We kijken alleen naar Nederlandse Twitter accounts, omdat alleen op die manier aantallen tweets en volgers goed vergelijkbaar zijn. Van de 75 automerken die we hebben bekeken hebben er 34 geen Nederlands Twitter account. Van deze 34 merken zijn er 29 ook niet vertegenwoordigd op Facebook (Nederlandse Facebook pagina’s). Honda, Secma, Wiesmann, Caterham en Quadro vinden we als enige merken wel op Facebook maar niet op Twitter terug.
BMW Tweet veel
Het aantal gepubliceerde tweets van de op Twitter aanwezige automerken loopt behoorlijk uiteen. BMW voert de lijst aan met ruim 3.600 tweets. Naast BMW zijn Renault, Mercedes-Benz en Volkswagen de enige merken die meer dan 3.000 tweets hebben. Grote merken als Volvo en Peugeot komen niet verder dan zo’n 500 tweets. Hekkensluiters zijn Rolls-Royce en Fisker die het na nog geen tien tweets alweer voor gezien hielden, waarschijnlijk om verschillende redenen…
Mercedes-Benz heeft veruit meeste volgers
Belangrijker dan het aantal tweets is het bereik ervan: de hoeveelheid mensen die je tweets (mogelijk) lezen en in potentie retweeten of op een andere wijze communiceren naar hun netwerk.* We hebben de aantallen volgers van de automerken vergeleken, waarbij we ons opnieuw beperken tot officiële Nederlandse accounts. Hier laten de Duitse ‘premium’ merken zich duidelijk gelden.
De Duitse ‘premium’ merken laten zich duidelijk gelden; Mercedes-Benz heeft ruim 34.000 volgers en BMW 18.500.
Mercedes-Benz heeft ruim 34.000 volgers aan zich weten te binden, bijna twee keer zoveel als BMW (18.500), de nummer twee op de lijst. Audi volgt op gepaste afstand met een kleine 9.500 volgers. Waar Land Rover het op Facebook verrassend goed doet, is het op Twitter minder aanwezig: met slechts 178 volgers is het via Twitter bereikte publiek te verwaarlozen.
*Een analyse / vergelijking van het engagement van de volgers van automerken is lastig zonder (betaalde) tools uit te voeren, maar we dagen onze lezers graag uit tot een gastbijdrage!