BMW, Honda en Yamaha gaan samenwerken om motorrijden veiliger te maken. Ze doen dit door de C-ITS toepassingen (Cooperative-Intelligent Transportation Systems) te verbeteren. Hiervoor hebben de drie fabrikanten het Connected Motorcycle Consortium opgericht. Het belangrijkste doel van het consortium is om gemotoriseerde tweewielers aan te sluiten op de wereld van reeds verbonden voertuigen (connected vehicles).
In 2014 ondertekenden alle fabrikanten van gemotoriseerde tweewielers die zijn aangesloten bij de vereniging van Europese motorfietsconstructeurs (ACEM) een overeenkomst. Volgens de overeenkomst worden de C-ITS toepassingen vanaf 2020 gelanceerd om motorrijden veiliger te maken. Om dit proces te versnellen zijn Honda, BMW en Yamaha alvast begonnen. De drie moedigen andere fabrikanten aan om zich ook bij het consortium aan te sluiten en de veiligheid van berijders van gemotoriseerde tweewielers te vergroten.
Aansluiting Car2Car Communication Consortium
Volgens Takaaki Kimura van Yamaha zijn de drie al actieve leden van het Car2Car Communication Consortium. “Daarin werken we al samen met auto- en vrachtwagenfabrikanten. Omdat gemotoriseerde tweewielers buiten dit consortium vallen, kwamen wij tot deze logische volgende stap; een consortium dat zich uitsluitend richt op de uitdagingen binnen deze groep.”
ACEM juicht het initiatief van Honda, Yamaha en BMW toe omdat het project naadloos aansluit bij hun eigen verkeersveiligheidsstrategie. “En het laat zien dat de fabrikanten bereid zijn om de veiligheid van motorrijders te verhogen met concrete en praktische ontwikkelingen”, zegt Antonio Perlot van ACEM.
Verbonden voertuigen vergroten verkeersveiligheid
Door voertuigen digitaal met elkaar ‘te verbinden’ kan de verkeersveiligheid vergroot worden. In gps- en navigatiesystemen bestaan al basistoepassingen waarin realtime verkeersinformatie zoals omleidingsadvies op basis van fileverkeer op het traject wordt aangeboden. De elektronische communicatie technologieën zullen naar verwachting ook veiligheidsvoordelen bieden voor gemotoriseerde tweewielers.
Yamaha, Honda en BMW hebben al praktijkervaring opgedaan met verbonden voertuigtechnologie. De drie fabrikanten bundelen nu hun krachten om de principes van coöperatieve intelligente vervoersystemen (C-ITS) te evalueren en de motorfiets-veiligheid te vergroten.