BMW heeft de nieuwe 1-serie onthuld en daar moesten wij van onszelf natuurlijk mee rijden. En als we rijden, doen we dat goed, dus gingen we vijf dagen op pad met het bommetje onder de einzers, de BMW M135i xDrive!
Het moet gezegd: het uiterlijk van de M1 is oogstrelend, hoewel wellicht iets te opvallend getuige de na-staarders van voornamelijk lage leeftijd tot een jaar of 40. Grootste ‘boosdoeners’ zijn de grote zwarte grille, grof gewelfde bumpers en agressieve blik. Achter doet BMW het iets rustiger aan, maar verraden de dikke achterspoiler, grote luchtopeningen achter de achterwielen en uitlaatpijpen links en rechts van de auto dat je hier niet met een standaard autootje te maken hebt.
Sportief tot op het bot
Het geheel is fraai, al is de nieuwe 1-serie wat ons betreft iets aan de hoge kant om een hot hatch genoemd te kunnen worden. Iets wat ze bij Mercedes-Benz met de A-klasse – die een lagere en scherpere daklijn heeft en de directe en grootste concurrent van de BMW is – beter voor elkaar hebben.
Hoe zit dat van binnen? Wel, dat zit hard, want sportstoelen. Die kun je gelukkig om laten ruilen als ze je echt te hard zijn. Een ander verhaal is de opvallende hoeveelheid binnenruimte. Hoewel het een C-segmenter is, krijg je in de 1 bijna net zoveel hoofd- en beenruimte als in een gemiddelde middenklasser. Knap gedaan van BMW.
Wat ook (weer) knap gedaan is van de BMW-enaars is het interieurdesign. BMW heeft lang vastgehouden aan een herkenbaar en in veel modellen vergelijkbaar dashboard en dito interieur. In de nieuwe 1-serie zijn de Duitsers overgestapt naar een nieuw ontwerp dat in vrijwel geen enkel opzicht meer op het voorgaande lijkt.
Het moet wel je auto zijn
Mijn verwachtingen over de prestaties van de ‘M’ waren hoog gespannen. Een premium auto in het C-segment, 306 pk, vierwielaandrijving en een BMW. Dat moet en kan niet anders dan een toffe week worden. En zo geschiedde. Maar het moet wel ‘je auto zijn’.
Eerlijk is eerlijk, als je je eigen premium D-segmenter met vier ringen gewend bent, moet er best veel komen kijken om die prestaties te evenaren, en te overstijgen. Qua vermogen is er helemaal niets mis met de nieuwe M1. Integendeel, het is een bommetje en ook nog eens een met een zeer kort lontje.
Dat voel je al zodra je de eerste meters gereden hebt. De drempel die je over gaat als je de parkeerplaats bij de BMW importeur verlaat laat je meteen voelen dat er niet veel veer-comfort in het strakke onderstel aanwezig is.
Eerst maar eens controleren in welke stand de schokdemping staat dan. Als blijkt dat die al op de zachtste stand staat, begin je je als verwende man van middelbare leeftijd toch te twijfelen of deze auto je wel gaat bekoren.
Weergaloos goed
Goed, de vrij harde demping daargelaten – die hoort nu eenmaal bij deze groep auto’s – is er ook nog zoiets als vermogen en fun to drive. En daar werd deze man en hardcore race- en snelheids-fan dan weer wél heel blij van. Helemaal in combinatie met de xDrive vierwielaandrijving die het enorme koppel van de motor probleemloos met het asfalt (en andere ondergronden) samensmelt.
Want man man man, wat is het xDrive vierwiel aandrijfsysteem van deze BMW weergaloos goed. Al merk je door de relatief korte wielbasis wel af en toe dat de bandjes soms toch nog een beetje zoekende zijn als je het gaspedaal iets te bruusk bedient. Nee, meer vermogen moet er echt niet onder de kap zitten, dan gaat er niets meer goed komen. Maar eerlijk is eerlijk, goed is goed genoeg.
Uiteraard rijd je als je dat sportief wil doen in de sportiefste stand. Die je overigens geheel naar je individuele wensen in kunt stellen. Iets dat je niet kunt doen met de automatische versnellingsbak die niet snel genoeg naar mijn zin terugschakelt. Dat kan en moet sneller.
Het harde onderstel wordt in de sportiefste stand daarbij zoals mijn zoon van acht zou zeggen ‘mokerhard’. Heerlijk als je heel snel wilt gaan, maar op de openbare weg vrijwel niet te doen. Op het circuit zul je daar echter weer dolgelukkig van worden!
Conclusie
Dankzij de lekkere frisse, moderne en futuristische looks in combinatie met zijn ruime inborst is de nieuwe BMW 1-serie een fijne wagen voor de man, vrouw en gezin. Op de openbare weg moet je door het M-karakter wat comfort inleveren. Op het circuit zal het bommetje zijn mannetje veel beter staan. De M135 is eigenlijk geen auto voor het gezin.
De ‘M’ nodigt je namelijk continu uit om in recordsnelheid je boodschappen te halen, maar verleid je en leid je het liefst naar rustige uitdagende weggetjes. Mocht je voldoende geld hebben voor twee 1-series, dan adviseren we je er een voor het ruige werk en een voor het alledaagse gebruik te kopen. Maar als je 60 duizend euro hebt liggen en je weet even niet wat je er mee moet doen, tsja… keuzes…
BMW M135i xDrive
Motor: 1.998 cc 4, in lijn turbo-benzine
Vermogen: 306 pk bij 4.500 tpm
Koppel: 450 Nm bij 1.750 tpm
Transmissie: 7 v., automatisch met dubbele koppeling
Acceleratie 0-100 km/h: 4,8 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Gewicht voor wegenbelasting: 1.600 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 6,8 liter per 100 kilometer
CO2-uitstoot: 155 g/km
Energielabel: F
Prijs vanaf: 62.500,- euro
Prijs testauto: 72.731,77 euro