Soms kun je er niet omheen en blijkt het uitlezen van de motorelektronica noodzakelijk om tot een onderbouwde conclusie te komen. Hiertoe heb ik altijd mijn Autel MaxiScan bij de hand, een klein maar venijnig apparaatje, waar ik me altijd redelijk mee kon redden. Echter, de toenemende complexiteit en het toenemende belang van de onderlinge samenhang tussen elektrische componenten noopte me te grijpen naar zwaarder materiaal.
De keuze viel op Odiso, een online platform die het mogelijk maakt mijn smartphone te koppelen tussen de OBD-poort van de auto en een Remote van Odiso. Na het inloggen via de app wordt er gereageerd op een van de twee thuisbases van Odiso en wordt een complete voertuigscan uitgevoerd.
Dat ondervond ook de Skoda Octavia uit 2014 met een 1.6-liter TDI met motorcode CRKB en 175.083 kilometer op de teller. De auto werd al geruime tijd geteisterd door een aldoor oplichtend Malfunction Indicator Light (MIL) vergezeld met de opgeslagen foutcode P2002: ‘efficiëntie DPF beneden drempelwaarde’.
Om het probleem het hoofd te bieden werden reeds de turbo, het roetfilter en de EGR-koeler vernieuwd. Alle diagnose-uren en vernieuwde onderdelen ten spijt. Het MIL liet zich er niet door van de wijs brengen en ging 40 kilometer later wederom branden. Reden voor de leasemaatschappij om Tech|X in te schakelen om te bezien of er buiten de gebaande paden en protocollen om aanwijzingen konden worden gevonden die leiden naar de oorzaak van het brandende controlelampje.
Buiten kaders meer te vinden dan erbinnen
Ten tijde van mijn bezoek stond de auto in de werkplaats en er waren geen onderdelen gedemonteerd. Na een aantal standaard controles waarbij geen bijzonderheden of afwijkingen werden vastgesteld, werd de verbinding met Odiso tot stand gebracht en werd een complete voertuigscan uitgevoerd.
Hierna richtte de aandacht zich op de nog immer aanwezige foutcode: P2002. Al snel werd een sensor verdacht. Het betrof de drukverschilsensor van de LP EGR (Low Pressure EGR). Deze sensor vertoonde afwijkende, intermitterende waardes, hetgeen kon worden vastgesteld door de waardes te meten met losgenomen en aangesloten stekkerverbindingen.
Gelukkigerwijs was de stekkerverbinding van de sensor heel erg toegankelijk. Samen met die van de DPF ‘verschildruksensor’ is deze gepositioneerd boven op het klepdeksel hetgeen de diagnosetijd aanmerkelijk bespoedigde. Op verzoek werd de getroffen sensor verruild voor een nieuw exemplaar waarmee het brandende MIL het zwijgen werd opgelegd. Het geheel duurde slechts anderhalf uur, voorwaar een formidabele score voor Odiso en dus ook voor Tech|X.
Met name op dealerniveau wordt diagnose regelmatig gesteld middels overleg met de importeur en met behulp van verzamelde protocollen. Deze protocollen leiden de monteur binnen een vastgestelde bandbreedte naar een gewenste richting maar ook soms naar een kokervisie. De oorzaak van een falen die buiten de bandbreedte valt, wordt volledig overzien. Zelfs als deze voor het grijpen ligt.