Van de BMW 1-serie diesel uit 2008 met motorcode N47D20A brandt het roetfilterlampje. Het filter is al 1.000 kilometer niet geregenereerd. Na het opstarten van de geforceerde regeneratie met de diagnosetester, ontstaat storingscode 461C brandstoffilter-verwarming en 452A en 4D4A roetfilter functioneringsstoring. 

Gegevens BMW 1-serie in dit artikel:    

Merk: BMW
Model: 1-serie – 1ER REIHE – 1995 cc Diesel
Bouwjaar: 2008
Kilometerstand: 294.000
Motorcode: N47D20A
Productieperiode bovengenoemde motorcode: 03/2007 – 10/2010
Motormanagement: EDC17 CP
Foutcode 1: 461C – brandstoffilter-verwarming
Foutcode 2: 452A – roetfilter functioneringsstoring
Foutcode 3: 4D4A – roetfilter functioneringsstoring

Uitgebreide klachtomschrijving

Opleidingscentrum AutoNiveau van Mijngrossier.nl wordt ingeschakeld en gaat op onderzoek uit. Eerder waren de gloeibougies en gloeimodule defect en zijn beiden vervangen. Tevens was de drukverschilsensor vervangen en ingeleerd. Er werd voeding op pen 1 en massa op pen 4 van de brandstoffilter-verwarming geconstateerd.

AutoNiveau laat weten dat de regeneratie van het roetfilter tegengehouden kan worden door een storing in de brandstof-voorverwarming. Meet eerst de aansturing op pen 3 van het verwarmingselement. In het verwarmingselement zit namelijk elektronica die de verwarming regelt aan de hand van de aansturing van het motormanagement. Het motormanagement ziet het dus als er iets niet in orde is.

Brandend roetfilterlampje en foutcode 461C BMW 1-serie door defect brandstof-verwarmingselement Driving-Dutchman

De meting op pen 3 van het verwarmingselement leerde dat er geen spanning (0 Volt) op de aanstuur-draad aanwezig was. De reden hiervoor was dat het verwarmingselement op de bewuste pen 3 kortsluiting naar massa had.

Nadat het verwarmingselement vernieuwd was, konden de storingscodes gewist en het roetfilter geforceerd geregenereerd worden en was het brandende roetfilterlampje uit.

Afbeeldingen kunnen afwijken van werkelijkheid.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: