De Bugatti Chiron was een onvoorstelbare auto toen hij op de markt kwam. Haast niets komt in de buurt van aantallen pk’s en snelheid in een rechte lijn, maar in bochten was het niet de allerbeste. Tijd voor verandering dacht men bij Bugatti, want hier is de Divo!
Bugatti DivoMade for corners

De Bugatti Divo, net gepresenteerd op het Concours d’Elegance op Pebble Beach, is niet vernoemd naar een mannelijke diva maar naar de Franse coureur Albert Divo die tweemaal de Targa Florio in de jaren ’20 won voor Bugatti. De auto is voorzien van dezelfde 8.0-liter W16 als de Chiron maar met iets minder pk, nu 1.479 pk, maar nog altijd onbegrijpelijk veel power.

Met het ontwerp van de Divo neigt het merk meer naar bochten en wegligging. “We have shifted the balance in the case of the Divo further towards lateral acceleration, agility and cornering,” aldus Bugatti’s president, Stephan Winkelmann. “The Divo is made for corners.“ Duidelijke woorden.
Bugatti DivoDownforce

Dit alles wordt bereikt door grote veranderingen aan de aerodynamica die de auto veel meer downforce geeft met als resultaat een fenomenale wegligging in bochten. Opvallend zijn de enorme luchtinlaten aan de voorkant en een 23 % bredere vleugel op de achterzijde. Ook het camber, de vering en de dempers werden aangepast.

Dit alles zorgt wel dat de topsnelheid omlaag gebracht is van 420 km/u tot 380 km/u, hard zat lijkt ons. Alle aanpassingen zorgen ervoor dat de Divo een volle 8 seconden sneller is op het Nardo circuit dan de Chiron. En als je nu denkt, die moet ik hebben: helaas zijn alle 40 exemplaren al uitverkocht voor een prijs van 5 miljoen euro per stuk. 
Bugatti Divo Bugatti Divo Bugatti Divo Bugatti Divo

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: