Dat de Land Rover Defender dé benchmark in ruig terrein is, behoeft geen toelichting. Net zo min dat het de Britse fabrikant van terreinauto’s uitstekend gelukt is om de legendarische oer-Defender te continueren en de heritage voort te zetten in ultramodern materiaal. Wij trokken met de Land Rover Defender X-Dynamic HSE P400e All Wheel Drive plug-in hybrid met automatische transmissie, én dikke caravan naar de Belgische Ardennen.
‘Onze’ Defender met een netto basisprijs van 89 duizend euro is echter niet voor iedereen bereikbaar. Met een pakketje welkome opties van 13 duizend euro, 2 duizend euro om de auto rijklaar te maken, 4.500 euro bpm, iets meer dan 20 duizend euro btw en een totale consumentenprijs van iets meer dan 123 duizend euro, ligt de lat hoog.
Imposante verschijning
Voor dat bedrag krijg je wel veel waar voor je geld. Standaard is de Defender al royaal uitgerust. Opties zoals een Tow Pack voor getrokken materieel, een Comfort & Convenience Pack met koelvak in de middenconsole, een Cold Pack voor koude omstandigheden, 3-zone climate control met luchtkwaliteitssensor en -zuivering, head-up display en verlichte dorpellijsten maken het leven in en om de Defender nóg aangenamer.
De Land Rover Defender is een auto die je niet kunt negeren. Of je hem nu mooi of lelijk vindt, zijn imposante afmetingen van bijna twee meter hoog, vijf meter lang en twee meter breed maken hem onmiskenbaar. Instappen kan door zijn hoogte een uitdaging zijn, uitstappen eveneens.
Eenmaal binnen geniet je van een gevoel van macht, comfort, kracht en souplesse. De immense ruimte, de serene rust, het geweldige overzicht… alles in de Defender straalt weelde en luxe uit en de ruimte voor alle inzittenden is ronduit royaal.
De toegevoegde waarde
Het belangrijkste deel van onze test was de rit naar de Ardennen met een caravan van 1.400 kilo erachter. Na deze ervaring wil je nooit meer iets anders. Onze Defender was uitgerust met het optionele Tow Pack, een fantastisch pakket hulpmiddelen die het trekken van een aanhanger eenvoudiger, veiliger en efficiënter maken. Of je nu een steile helling op moet, door natte grasvelden rijdt, of beide, de Land Rover heeft er geen moeite mee.
Dankzij de achteruitrijcamera kun je de positie van de caravan exact bepalen. In de kofferbak bevindt zich een schakelaar waarmee je de trekhaak elektrisch kunt in- en uitklappen. Met een andere schakelaar kun je de achterkant van de auto laten zakken met de luchtvering, zodat je de dissel eenvoudig boven de trekhaak kunt positioneren. Een kind kan de was doen.
Stabiliteitsregeling en trailer assist
Als de caravan is aangekoppeld, zorgt de stabiliteitsregeling voor een veilige rit. Via het touchscreen geef je de afstand van de kogel tot de as van de caravan en de breedte van de aanhanger in. De auto meet zelf de kogeldruk en bepaalt de ideale wagenhoogte. De verlichting van de aanhanger kan ook worden gecontroleerd via het systeem.
Trailer Stability Assist (TSA) detecteert automatisch of een correct bevestigde aanhanger gaat slingeren. Als dit gebeurt, verlaagt het systeem geleidelijk de snelheid om de controle terug te krijgen. De Tow Assist optie toont camerabeelden van de achter- of zijkant van de auto en helpt bij het achteruitrijden met een aanhanger, met trajectlijnen die het voorspelde pad weergeven.
Brandstofverbruik en prestaties
Met 404 pk en een koppel van 640 Nm dat al vanaf 1.500 toeren beschikbaar is, heeft de tweeliter viercilinder benzinemotor geen enkele moeite met de caravan. De motor is krachtig en de elektronica en automatische transmissie zorgen ervoor dat je op elke snelheid eenvoudig kan versnellen. Het gewicht en het sublieme luchtgeveerde onderstel houden de auto stabiel, zelfs onder zware omstandigheden. Je zou verwachten dat een combinatie van 2.600 kilo auto en 1.400 kilo caravan een enorme hoeveelheid brandstof verbruikt, maar dat valt mee.
De Defender mag tot 3.000 kilo geremd trekken, dus 1.400 kilo is een peulenschil. De auto voelt nauwelijks dat de caravan erachter hangt. Met een lege tractiebatterij is een verbruik van 8 liter benzine per 100 kilometer mogelijk. Met onze caravan haalden we een respectabel gemiddeld verbruik van 12 a 13 liter per 100 kilometer. En dat is voor een auto van dit formaat en deze caravan een zeer acceptabel verbruik.
Conclusie
De Land Rover Defender is op dit moment en met de ervaring die we tot nu toe opgedaan hebben, de auto die we moeten hebben. Voor de aanzienlijk groep mensen die wél een alleskunner willen hebben (en kunnen betalen), is de Defender een van de beste opties. Voor de eerder genoemde som geld, heb je alles wat je begeert en nodig hebt.
Aandrijving 2-liter benzine viercilinder + elektromotor
Prestaties 404 pk en 640 Nm, vierwielaandrijving
Gewicht in kg (rijklaar) 2.593
0-100 in sec 5,6
Top in km/h 191 (22 inch wielen)
Vanafprijs rijklaar in euro 83.498
Prijs testauto in euro 123.375