De E-C4 is de eerste volledig elektrische personenauto van Citroën en heeft een belangrijke rol. Want het is dé auto die moet duidelijk maken dat Franse eigenzinnigheid en luxe prima hand in hand kunnen gaan met een elektrische aandrijving. Wij gingen een week met deze bijzondere auto op pad om te kijken of de Fransen daarin geslaagd zijn.
Transformaties
De Citroën C4 is een auto die nogal wat gedaanteverwisselingen heeft doorstaan de laatste jaren. Ooit een gewone middenklasser, toen als eerste Cactus-uitvoering een interessant experiment, waarna de tweede al weer iets minder uitbundig was. En nu komt de C4 terug als wild vormgegeven cross-over.
Want wat een uitzinnig ontwerp heeft de nieuwe E-C4! Overal waar je kijkt zie je scherpe vouwen, waarbij het lijkt of de carrosserie als laken strak over de spieren van de auto zijn getrokken. De voorkant met zijn smalle dagrijlichten, duidelijk een stijlelement van de eerste Cactus, met daaronder grote lichtunits is indrukwekkend met zelfs een snufje agressiviteit.
Vanaf de zijkant doet de coupé-achtige lijn naar achter ons denken aan de eerste en tweede generatie C4 én aan de iconische Citroën GS. Maar dan wel een stuk hoger op zijn wielen. De achterkant van de auto is zo nog wilder dan de voorzijde, met unieke achterlichten die je al van verre herkent.
Interieur
Het interieur kent hetzelfde Franse lichte minimalisme als de eerdere modellen, maar voelt (en is) daarbij een stuk moderner. Achter het stuur bevindt zich een klein digitaal scherm, dat diep in het dashboard ligt en geflankeerd wordt door subtiele verlichting. Erg sjiek.
Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door een grote unit die zowel het infotainmentscherm als een aantal ventilatieroosters herbergt. En de fraaie stoelen met Advanced Comfort systeem zijn zoals het een Citroën betaamt: breed en heerlijk comfortabel.
Aandrijving
Bij de nieuwe C4 heb je keuze uit drie soorten aandrijving: benzine (100 t/m 155pk), diesel (110 en 130 pk) of elektrisch, waarvan wij met de laatste op pad gingen. Deze zogenaamde E-C4 is er in één uitvoering: met een 136 pk, 260 Nm sterke elektromotor, aangedreven door een 50 kWh batterijpakket, weggewerkt in de bodem van de auto.
Hiermee zou je een theoretisch bereik moeten halen van 350 kilometer, maar in de praktijk kwam dit meer uit op ergens tussen de 275-300 kilometer. Met een maximale laadsnelheid van 100 kW laad je de batterij in 30 minuten voor 80 procent op. Maar uiteraard kun je ‘m ook gewoon opladen via een eigen wallbox of een publiek laadpunt, waarmee het natuurlijk een stuk langer duurt.
Het rijden
Hoewel geen snelle auto (van 0-100 km/h in 9,7 seconden), profiteert de E-C4 wel van de altijd aanwezige kracht van de elektromotor. Waardoor hij zeker in tussenacceleraties lekker rap aanvoelt. Tijdens het rijden heb je keuze uit drie rijmodi: Eco, Normal en Sport, waarbij wij hem eigenlijk altijd in de laatste stand hadden. Daarmee reageert de motor een stuk feller, maar is nog altijd prima te doseren.
Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde B-knop, waarmee de elektromotor maximaal recupereert. Dit leidt tevens tot het zogenaamde one-pedal-driving waarbij je zelden de rem hoeft te gebruiken. Even wennen, maar daarna eigenlijk best fijn en goed voor de range.
Zachte kussens
Maar het belangrijkste: rijdt de E-C4 als een echte Citroën? Dat wil zeggen: comfort, comfort en nog eens comfort. Aan de hardware zal het niet liggen, want ook deze auto is voorzien van de zogenaamde Citroën Progressive Hydraulic Cushions. Dit houdt in dat er naast de standaard veren en dempers, dubbele hydraulische stops zorgen voor het zacht in- en uitveren.
En net zoals in de eerdere C4 Cactus (waar ze voor het eerst toegepast werden) werken ze uitstekend. De auto is buitengewoon comfortabel, ondanks de circa 300 extra kilo’s van de batterij. Kuilen en hobbels worden zo goed vlak gestreken dat het soms wel lijkt alsof je met luchtvering rijdt. Wat ons betreft een van de meest comfortabele elektrische auto in deze prijsklasse.
Conclusie
Het is Citroën wat ons betreft meer dan goed gelukt om elektrisch vervoer te combineren met Franse eigenzinnigheid en comfort. Voor het eerste hoef je alleen maar naar de E-C4 te kijken en voor het tweede is een klein stukje rijden al voldoende om je overtuigen. Kortom een fijne, comfortabele en vooral échte Franse elektrische auto. De E-C4 is er vanaf 35.250,- euro, onze luxe testauto kwam in totaal op 41.890,- euro.
Citroën E-C4
Aandrijving Eén elektromotoren, 136 pk, 260 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 50 kWh
Maximale laadsnelheid 100 kW
Reëel bereik ca. 275-300 kilometer
Gewicht in kg (leeg) 2.182
0-100 in sec 9,7
Top in km/h 150
Vanafprijs in euro 35.250,-
Prijs gereden model in euro 41.890,-