Een Citroën Jumper bouwjaar 2008 met 2.2 HDI dieselmotor, die ook door Ford gebruikt wordt, slaat na een aantal minuten stationair draaien af. In het instrumentenpaneel branden geen waarschuwingslampjes en er zijn geen storingscodes opgeslagen in het motormanagement.
In het verleden zijn de nokkenassensor en verstuivers van deze auto al eens vernieuwd.In de werkplaats wordt allereerst het brandstoffilter gedemonteerd en visueel gecontroleerd. Er is wel wat vervuiling aanwezig, maar heel veel en verontrustend is het niet.
Om volledig uit te sluiten dat het filter de oorzaak van het probleem is, wordt deze uit voorzorg vernieuwd. Echter is de storing na het vernieuwen van het filter nog steeds aanwezig en slaat de Jumper na enige minuten opnieuw af.
Bekende fout EGR-klep
Automotive Techline wordt ingeschakeld om het probleem op te lossen. De helpdesk herkent de storing direct, het betreft een bekende fout op de EGR-klep in combinatie met een softwareupdate. Van dit Ford motorblok is ook bekend dat de drukregelaar op de brandstofpomp gevoelig is voor vervuiling.
Een defecte drukregelaar kun je herkennen door de gewenste en gemeten brandstofdruk uit te lezen en met elkaar te vergelijken. Als de drukregeling in orde is zijn beide waardes gelijk aan elkaar. Uit de meting blijkt dat voordat de motor afslaat de gemeten druk achterblijft op de gewenste druk.
Zodra dit optreedt, kiest het motormanagement er ook voor om de EGR weer dicht te sturen. Gezien de monteur twijfelt of de EGR ook daadwerkelijk sluit wordt geadviseerd de waarde van de luchtmassameter ook uit te lezen en te controleren of deze waarde stijgt als de EGR dicht gestuurd wordt.
Focus op brandstofdrukregelaar
Het advies van Automotive Techline is echter om vooral te focussen op de brandstofdrukregelaar. Vanwege het lage elektrische vermogen tijdens stationair draaien, is de brandstofdruk voor de regelaar moeilijker te doseren.