Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn
    • Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort
    • Test elektrische Fiat 500 3+1
    • Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen
    • 4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto
    • Autotest Mercedes-Benz EQA 250 Business Solution
    • Waar op letten bij private lease van een elektrische auto?
    • Vreemde geluiden onder motorkap Peugeot 508
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!

    Auto 02-08-20162 reacties

    Ik hoor de klacht vaak: “Tegenwoordig lijken alle auto’s op elkaar. Vroeger kon ik individuele modellen nog wel herkennen, maar nu is er geen beginnen meer aan.” Maar is dat wel zo? Vroeger was natuurlijk alles beter, dat spreekt voor zich. Al zeiden de Romeinen dat ook al tegen elkaar als ze op een rijtje zaten te poepen in het badhuis, zo verzekerde mijn leraar Latijn me een jaar of twintig geleden.

    Streven naar het optimum

    Efficiëntie is een belangrijk streven in de automobielindustrie. Brandstofverbruik en daarmee samenhangende CO2 en NOx uitstoot moeten zo laag mogelijk gehouden worden om te voldoen aan wettelijke limieten en daarmee de aan klanten door te berekenen boetes te beperken. Testen in geavanceerde windtunnels bepalen dat eigenzinnige ontwerpdetails geschrapt worden ten bate van een lagere luchtweerstand. Zo beredeneerd is het niet vreemd dat auto’s steeds meer op elkaar gaan lijken. Het aantal optimale vormen voor een sedan of hatchback neemt met al die regels en beperkingen natuurlijk snel af.

    http://quod.lib.umich.edu/cgi/i/image/image-idx?id=S-DPA1IC-X-DPA4396%5DDPA4396.TIF

    Voor ieder wat wils

    Maar zoals vaak zijn er ook argumenten die precies het tegenovergestelde kracht bijzetten. Het statistiekje dat de helft van alle auto’s in de wereld in 1918 een T-Ford was, laat ik maar even voor wat het is. In de goede (wat minder) oude tijd had BMW de 5 serie, een sedan. Daar kwam pak ‘m beet vijf jaar later de 7 serie bij, ook een sedan. Om weer vijf jaar later gezelschap te krijgen van de 3 serie. Inderdaad… Noem anno 2016 een nummer en BMW heeft er een serie voor, of zelfs meer dan een (2 serie). En wat mij betreft lijken die zeker niet allemaal op elkaar, nog afgezien van alle opties waarmee je je auto in meer of mindere mate kunt personaliseren. Veel meer diversiteit dan vroeger en dus veel verschillende modellen op de weg.

    BMW-Sedans-Old-NewerNiet langer echt uniek

    BMW is slechts als voorbeeld genomen in de vorige paragraaf; vrijwel alle grote merken volgen dit stramien. En dat is nu juist het probleem. Fabrikanten zijn van pioniers en innovators tot snelle volgers verworden onder druk van wetgeving, belangengroepen en aandeelhouders. We hebben het tegenwoordig over segmenten. “De meeste ruimte in zijn klasse.” De tijd van echt unieke auto’s is voorbij, hoezeer de marketingbureaus ook anders beweren… Of vind jij van niet?

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe Yamaha TMAX, een echte motor?
    Next Article Kip of ei: motorschade BMW 535 D oorzaak als gevolg van reparatie?

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Alfa Romeo Giulia Veloce, het beste medicijn

    By Yuri Van Koeveringe

    Test Citroën C5 X Plug-in Hybrid, ultiem comfort

    By Yuri Van Koeveringe

    Test elektrische Fiat 500 3+1

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Dieseltje op gas on 05-08-2016 23:41

      Interessant blog, column hoe je het verder wil noemen.

      Veel ben ik het wel mee eens. Men aapt elkaar erg na, en dat leverd clonen af.
      Doet een automerk eens iets geks op de markt brengen dan blijft het vaak een eenzaam muurbloempje in een showroom. Nou ik noem er 2 op, de Peugeot RZ-C en Honda’s CR-Z.

      Om de problemen enigzins proberen te voorkomen gaat het kompleet mis zoals bij Seat, Infinity, Mazda, Nissan, en DS.
      Het is paniek in de autobranche, en dat zal nog wel even aanhouden.
      Het schijnt dat alle goede designers alleen werkzaam zijn bij sportwagen fabriekanten die hypercars produceren.

      Voor mezelf gaat er niks boven van wat er in de jaren 70 van de twintigste eeuw op de weg kwam. Coke bottle design, zelfs de gewone man kon aan een zeer sleak ontworpen auto komen, hij kocht gewoon een ontzettend stoere Ford Capri en zijn leuke vriendin een eigenwijze Renault 5.

      Reply
    2. Joop Meloen on 15-11-2020 13:03

      Het is afschuwelik, dat alle auto s zo op elkaar lijken. Lelijk ook. Ze lijken op snickers, u weet wel van die sportschoenen. Zelf wil ik mij onderscheiden. Dan kan bijna niet. Moet ik mij bij het hele kuddevolk aansluiten. Vroeger reed ik Matra Bagheera, daarna Jeep Cherokee Loredo. Ja geen 5 maar 3 deurs! Als we keken naar de Citroen DS, de snoek. Wat een apart ding. Ooit, ruim 30 jaar geleden, in de AutoRai presenteerde zij een futureauto van Citroen. Hij / zij werd Carla genoemd. Dit ding werkte. Oh wat een droom. De zijpanelen totaan punt dak liep bijna als een punt omhoog. Laatste vlakje zo goot als een sigarendoosje. Allemaal , steeds donkerder, getint glas. Het stuur in het midden, met screen in het stuurwiel. Ja toen al..Geen oudwetse ruitenwisserarmen , maar nippels vanonder de uitsparing uit de motorkap die luchtdruk veroorzaakte om het regenwater weg te blazen. Zoals principe luchtdruk op ruit Boeing. Zo’ n 40 jaar geleden nederlandse ontwerper gesproken die bij Volve daarmee bezig was. Ik vroeg hem, waarom men geen aparte auto s ontwerpt. Want ik vind ze op elkaar lijken en bovendien lelijk. Zijn antwoord was, dat er per saldo, meer mensen een gelijklijkende auto aanschaffen dan het aantal dat van exclusiviteit houdt. Ahum, dus hier zit de kneep. Het zal aan de basis liggen van het meeste publiek. Simpele mind, niet creatief copiegrdrag. Vergelijkt u maar op resp. Laag niveau televisieprogramma’s, resp. kledingmodevolgers/laten zetten van tatoos, resp. We steken tegenwoordig maar rijdend over op het zebrapad….Het is afschuwelik, dat alle auto s zo op elkaar lijken. Lelijk ook. Ze lijken op snickers, u weet wel van die sportschoenen. Zelf wil ik mij onderscheiden. Dan kan bijna niet. Moet ik mij bij het hele kuddevolk aansluiten. Vroeger reed ik Matra Bagheera, daarna Jeep Cherokee Loredo. Ja geen 5 maar 3 deurs! Als we keken naar de Citroen DS, de snoek. Wat een apart ding. Ooit, ruim 30 jaar geleden, in de AutoRai presenteerde zij een futureauto van Citroen. Hij / zij werd Carla genoemd. Dit ding werkte. Oh wat een droom. De zijpanelen totaan punt dak liep bijna als een punt omhoog. Laatste vlakje zo goot als een sigarendoosje. Allemaal , steeds donkerder, getint glas. Het stuur in het midden, met screen in het stuurwiel. Ja toen al..Geen oudwetse ruitenwisserarmen , maar nippels vanonder de uitsparing uit de motorkap die luchtdruk veroorzaakte om het regenwater weg te blazen. Zoals principe luchtdruk op ruit Boeing. Zo’ n 40 jaar geleden nederlandse ontwerper gesproken die bij Volve daarmee bezig was. Ik vroeg hem, waarom men geen aparte auto s ontwerpt. Want ik vind ze op elkaar lijken en bovendien lelijk. Zijn antwoord was, dat er per saldo, meer mensen een gelijklijkende auto aanschaffen dan het aantal dat van exclusiviteit houdt. Ahum, dus hier zit de kneep. Het zal aan de basis liggen van het meeste publiek. Simpele mind, niet creatief copiegrdrag. Vergelijkt u maar op resp. Laag niveau televisieprogramma’s, resp. kledingmodevolgers/laten zetten van tatoos, resp. We steken tegenwoordig maar rijdend over op het zebrapad….Het is afschuwelik, dat alle auto s zo op elkaar lijken. Lelijk ook. Ze lijken op snickers, u weet wel van die sportschoenen. Zelf wil ik mij onderscheiden. Dan kan bijna niet. Moet ik mij bij het hele kuddevolk aansluiten. Vroeger reed ik Matra Bagheera, daarna Jeep Cherokee Loredo. Ja geen 5 maar 3 deurs! Als we keken naar de Citroen DS, de snoek. Wat een apart ding. Ooit, ruim 30 jaar geleden, in de AutoRai presenteerde zij een futureauto van Citroen. Hij / zij werd Carla genoemd. Dit ding werkte. Oh wat een droom. De zijpanelen totaan punt dak liep bijna als een punt omhoog. Laatste vlakje zo goot als een sigarendoosje. Allemaal , steeds donkerder, getint glas. Het stuur in het midden, met screen in het stuurwiel. Ja toen al..Geen oudwetse ruitenwisserarmen , maar nippels vanonder de uitsparing uit de motorkap die luchtdruk veroorzaakte om het regenwater weg te blazen. Zoals principe luchtdruk op ruit Boeing. Zo’ n 40 jaar geleden nederlandse ontwerper gesproken die bij Volve daarmee bezig was. Ik vroeg hem, waarom men geen aparte auto s ontwerpt. Want ik vind ze op elkaar lijken en bovendien lelijk. Zijn antwoord was, dat er per saldo, meer mensen een gelijklijkende auto aanschaffen dan het aantal dat van exclusiviteit houdt. Ahum, dus hier zit de kneep. Het zal aan de basis liggen van het meeste publiek. Simpele mind, niet creatief copiegrdrag. Vergelijkt u maar op resp. Laag niveau televisieprogramma’s, resp. kledingmodevolgers/laten zetten van tatoos, resp. We steken tegenwoordig maar rijdend over op het zebrapad….

      Reply

    Reactie op Dieseltje op gas Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    Dutch on Wheelz

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    • Rudi op AdBlue verwarmingselement Ford Ranger geeft de geest
    • Kees Roeleveld op Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Auteurs

    Rob Blom
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

    Yuri Van Koeveringe
    Meer van deze auteur en zijn artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2022 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?